5
(1)

خلاقیت در مدیریت کسب و کار با چه روش‌هایی است؟

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، همه امور دستخوش تغییرات مهم واساسی هستند. در حال حاضر تمام کسب و کارها نیز باید بتوانند در مسیر تحولات تکنولوژی، گامی مؤثر برداشته وهمگام با تحولات صنعت پیش روند. باید  اهمیت خلاقیت در کسب و کار را جدی گرفته شود و هر مدیر کسب وکاری توانایی لازم برای ایجاد تغییرات مدرن وایجاد خلاقیت در سیستم را داشته باشد، تا در عرصه رقابتی بازار بماند وبتواند برطرف کننده نیازهای جامعه پیشرفته باشد.

در این زمینه خلاقیت و نوآوری در مدیریت کسب وکار، عامل تعیین کننده در عملکرد موفقیت آمیز سازمان و دوام طولانی مدت آن می‌باشد.
پیتر دراکر بیان می‌کند: در جهانی که در حال دگرگونی و تغییر است، تنها راه بقا و ماندگاری، خلاقیت است. در نتیجه خلاقیت در سازمان به عنوان راهکاری که مزیت راهبردی برای مجموعه کسب وکار دارد، مورد توجه قرار می‌گیرد.

خلاقیت به معنی بهره گیری از تفکر برای ایجاد ایده نو یا مفاهیم تازه است. با استفاده از خلاقیت ونوآوری می‌توان، زمینه جدیدی برای مدیریت وشروع یک کسب وکار و همچنین توسعه کسب وکار ایجاد نمود.خلاقیت موجب رشد وگسترش هر کسب وکاری می‌شود.

اهمیت خلاقیت در  کسب و کار

با توسعه وگسترش جوامع، مدیریت کسب وکار باید همواره در حال ایجاد استراتژی‌های مناسب مدیریتی برای رفع مشکلات به وجود آمده در سازمانش باشد. در همین راستا نیاز به راهکارهای حل مساله خلاقانه ضروری می‌باشد.امروزه استفاده از نوآوری در حوزه مدیریت بسیار با اهمیت است.

خلاقیت به عنوان امر رقابتی در کارآفرینی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.در روش‌های نوین مدیریتی، می‌توان مدیریت را در خدمت خلاقیت دانست وبا مدیریت اصولی خلاقیت را به شکوفایی مبدل نمود.

در این مقاله نمونه‌های از خلاقیت ونوآوری در ایجاد کسب وکار  و اهمیت خلاقیت در کسب وکار را با هم بررسی می‌نماییم.

 

جمع آوری ایده برتر از همه افراد سازمان در رده‌های مختلف

یکی از مهمترین اصول در حوزه خلاقیت در مدیریت کسب وکار، ارزیابی نمودن وتوجه ایده تمام افراد است. فیلیپ روز الدیل، مؤسس آزمایشگاه Lindien، می‌گوید باید به ایده‌های خلاقانه کارگران وکارمندان توجه نمود زیرا بهترین ایده‌ها از ابتکارات کارمندان حاصل می‌شود.اهمیت خلاقیت در کسب و کار بیان کننده راهی برای ایجاد فضای خلاقیت موثر در بین کارمندان است.

تشویق وترغیب به همکاری در بین کارکنان

از راههای پیشبرد بهتر محیط کاری وهمکاری بهتر کارمندان، از نظر مدیریتی، تشویق نمودن همکاران به جای دیدگاه صرفاً نظارت بر کارکنان است. زیرا موجب بالا رفتن روحیه تیمی وهمکاری می‌شود، اهمیت خلاقیت در کسب وکار افزایش سرعت کسب اهداف در کسب وکار را بالا می‌برد.

سؤال نمودن از همکاران

یکی از بهترین راههای دستیابی به خلاقیت در مدیریت کسب وکار پرسش نمودن از همکاران است. برای هر مرحله ای از کار باید با ارائه سؤالات جدی وبه چالش کشیدن وضعیت موجود، فضای ورود به خلاقیت را مهیا نماییم. پیشرفته بیشتر نصیب مدیرانی می‌شود که خلاقانه‌ترین سؤالات وچالش ها را در حیطه کاری مطرح نمایند وسپس به یافتن راه حل‌های خلاقانه بپردازند.

یک مدیر خلاق باید نمونه اولیه محصولات را خودش امتحان کند

برای یافتن بهترین ایده‌های خلاقانه در تولید وبالا بردن سطح کیفیت خدمات یا کالاها، بهتر است مدیر خودش نمونه‌های اولیه را مصرف نماید تا با نیاز مشتری بهتر آشنا شود وبتواند امکانات بهتری در دسترس مشتریان قرار دهد.

مدیریت خلاق با تغییر چشم انداز

برای توسعه کسب وکار باید در زمینه کاری، بخش‌های مختلفی را اضافه نمود. نباید فقط به یک زمینه کسب وکار را محدود کرد. از دیدگاه مدیریت خلاق، امروزه مرزهای بین رشته‌ای از بین رفته است. به همین دلیل باید در هر زمینه امکان ورود به سایر رشته‌ها را در کسب وکار خود فراهم کنید تا بتوان پیشرفت هر چه بیشتر کار را دید.

پذیرش ابهام وراهکار عمل گرایی

برای خلاقیت در مدیریت، ابتدای کارآفرینی باید ابهامات مسیر را بشناسیم .همچنین بدانیم در طی مسیر کارآفرینی با چه مسایلی روبه رو می‌شویم. سپس راهکارها مدیریتی لازم را تشخیص وایجاد نماییم تا در حین توسعه کسب وکار با چالش‌هایی بدون راه حل روبرو نشویم. آمادگی لازم را برای فرایند توسعه کسب وکار از ابتدای شروع مسیر کسب نماییم تا پیشرفت کسب وکار آسان‌تر وسریعتر اتفاق بیفتد.

خلاقیت در فروش وبازاریابی

یکی از رویکردهای  اهمیت خلاقیت در کسب وکار، بازاریابی اصولی وبه موقع است. قبل از تولید گسترده باید نیاز بازار وفرهنگ مصرفی مردم را بررسی کرد. سپس به تولید وعرضه اقدام نمود. زیرا اگر بدون بازاریابی مؤثر شروع به گسترش تولید نمایید، ممکن است با خطر شکست وعدم پذیرفته شدن در بازار مواجه شوید.

توسعه اینترنتی و اهمیت خلاقیت در کسب و کار

یک نمونه از اجرای خلاقیت در مدیریت، توسعه کسب وکار به صورت اینترنتی است. امروزه همه کسب وکارها برای مطرح شدن ودر دسترس سایرین بودن باید در سطح اینترنت، گسترش یابند. البته در این زمینه رویکردهای خلاقانه در زمینه فروش اینترنتی نیز باید لحاظ شود. ارتباطات اینترنتی در حال حاضر روند توسعه همه کسب وکارها را بهبود بخشیده است.

خلاقیت در محصول

امروزه جهان در حال پیشرفت است و هر کسب وکاری که بخواهد در عرصه رقابتی برنده بازار باشد. حتماً از رویکردهای خلاقانه و نوآورانه در تولید محصولات و بهبود بخشی به کیفیت خدمات، استفاده نماید. همواره در هر کاری باید با توجه به نیاز بازار پیشروی متفاوت داشت . اگر بر اساس یک سیستم ثابت و یک مجموعه بدون خلاقیت باقی بمانید حتماً بعد از مدت کوتاهی از توسعه دور می‌مانید .در نتیجه با شکست مواجه می‌شوید. این شکست بیان کننده اهمیت خلاقیت در کسب و کار می باشد.

برای افزایش اطلاعات در زمینه کسب و کار می توانید مقاله رشد کسب وکار را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت خلاقیت در کسب وکار
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد