0
(0)

خلاقیت یک ویژگی ممتاز است که همه افراد می‌توانند داشته باشند اما نیازمند توسعه و بهره مندی از هوش عملی است.

خلاقیت بارزترین ویژگی افراد دارای انگیزه مثبت هست زیرا افراد مثبت اندیش قوه تخیلی‌شان بهتر از دیگران است و هر چه افراد مثبت اندیش تر و با قدرت اعتماد به نفس بیش‌تری باشند خلاقیت دارند.

محیط رشد افراد تاثیری بر پرورش خلاقیت دارد. محیط منفی حس خلاقیت را از فرد دور می‌کند
از عوامل تأثیر گذار دیگر بر خلاقیت ارائه و بروز ایده‌های خلاقانه در محیط کار و اجرای عملی آن‌هاست.

تصوری که فرد از استعدادهای خودش دارد بر خلاقیت مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که 90 درصد انسان‌ها خلاقیت دارند هر فردی تفکر خاص خود را دارد و عموماً در یک حوزه نابغه است. کلید آزادسازی خلاقیت این است که خود را فردی خلاق بدانید و انگیزه خلاقیت را در خود ایجاد کنید تا به مرور زمان تبدیل به انسان خلاق شوید. شیوه انگیزه درونی دادن به خود توانایی را ایجاد می‌کند. تصور کنید که هیچ کاری در دنیا نیست که شما نتوانید برای آن راه حلی بیابید.

مشکلات بزرگترین محرک‌ها برای رسیدن به خلاقیت بیشتر هستند. اگر مانعی وجود دارد که شما را از دستیابی به هدفتان باز می‌دارد بدانید که توانایی وخلاقیت برای رفع آن مسئله دارید.

سؤالات متمرکز

یکی از محرک‌های خلاقیت پرسیدن سؤال‌هایی است که فرد را مجبور به تفکر عمیق در مورد شرایط موجود کند.

آزمایش فرضیه‌هابرای رشد خلاقیت فردی

یکی دیگر از راه‌های رشد خلاقیت این است که مدام فرضیات خود را امتحان کنید. مدام از خود بپرسید راه حل‌ها و فرضیات من چیست؟ بدانید که همه فرضیات شما درباره کار، مشتریان و بازار اشتباه هستند یا نه. فرضیات اشتباه شما چیست؟ از خودتان بپرسید در زندگی و کارتان چه فرضیاتی دارید که اگر درست نباشند تغییرات عمده‌ای لازم است؟

انسان‌ها ذاتاً خلاق هستند و می‌توانند ایده‌های نو ارائه دهند. طوفان ذهنی یکی از روش‌های حل مسئله و دستیابی به اهداف است. دشوارترین هدفتان را یادداشت کنید برای مثال اگر هدفتان دو برابر کردن فروش و سود آوری است بپرسید برای دو برابر کردن فروش و سود آوری تا 24 ماه آینده چه کاری می‌توان انجام داد؟ و سپس حداقل 20 پاسخ و راه حل بنویسید.

راهکارهای رشد خلاقیت

از خودتان بپرسید چه کارهایی را باید بیشتر و چه اموری را کمتر انجام و اینکه چه کاری را شروع و چه کاری را تمام کنم از خودتان بپرسید؟ همین پاسخ دادن‌ها و فعالیت فکری‌تان موجب تحول بزرگی در کسب و کار می‌شود. زیرا ذهن تلاش می‌کند بهترین ایده فروش را طراحی کند، پس بعد این تمرین به بیست روش عالی برای فروش و سود آوری رسیده‌اید. هر بار که این تمرین را انجام می‌دهید توانایی‌های خلاقانه خود را آزاد می‌کنید.

اولین ایده‌ای که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و متضاد آن راه را نیز بنویسید سپس با ترکیب آن دو ایده راه جدیدی را بنویسید. جواب‌هایی که برایتان خنده دار و نشدنی هستند را نیز بنویسید تا ذهنتان به پاسخ دادن فعال شود. با این تمرین در تمام روز خلاقانه فکر می‌کنید. همیشه روش کاراتری برای دستیابی به هدف وجود دارد. همیشه روش بهتری برای استفاده از منابع وجود دارد.

از وظایف مدیران کسب و کار برگزاری جلسات طوفان فکری با کارمندانی است که بر بهبود کسب و کار تمرکز کرده‌اند. اگر از استعداد خلاقانه کارمندان استفاده نکنید متحمل ضرر می‌شوید.

ارتباط خلاقیت و تغذیه ذهن

برای تبدیل شدن به فردی کاملاً خوش بین، باید ذهن خود را با ایده‌ها، اطلاعات و دانش مثبت و همچنین گفتگو با افراد با انگیزه مثبت تغذیه کنید. اغلب همان چیزی می‌شوید که ذهن خود را با آن تغذیه می‌کنید. اگر ذهن خود را با مطالب مثبت تغذیه کنید، ذهنی مثبت همراه خلاقیت  خواهید داشت. وقتی ضمیر خود آگاه خود را با جریانی از ایده‌ها و تصاویر مثبت تغذیه می‌کنید این اطلاعات به ضمیر ناخود آگاه می‌رود و بر نحوه تفکر و احساسی که به خود دارید اثر می‌گذارد. برای مثال عبارت من یک نابغه هستم را با خود روزانه تکرار کنید.

کم کم مقاومت ضمیر ناخود اگاه درباره این موضوع از بین می‌رود و نابغه بودن به یک حقیقتی در شما تبدیل می‌شود. و ضمیر ناخود آگاه سعی می‌کند تا مطمئن شود که هر کاری می‌کنید به هر چیزی فکر می‌کنید و تصمیماتی که می‌گیرید با الگوی جدیدی که در ضمیر ناخود اگاه برنامه ریزی کرده‌اید هماهنگ گردد. ضمیر ناخود آگاه را با عنوان هوش بی نهایت نیز نام می‌برند.

ضمیرناخودآگاه

منبع همه خلاقیت‌ها و ابتکارات انسانی ضمیر ناخود آگاه است.

این ضمیر را فرا آگاه نیز می‌نامند و منبع شهود و الهام است و به طور نا خود آگاه کار می‌کند تا مسائل را حل کند. موانع را بردارد و شما را به سمت اهداف هدایت کند. وقتی هدف یا مسئله‌ای را به صورت مکتوب در می‌آورید این اطلاعات به ضمیر ناخودآگاه می‌رود و آن را به کار می‌اندازد تا 24 ساعته برای رسیدن به هدف به شما کمک کند.
سعی کنیدکسب وکار خودتان را جزیی از یک سیستم ببینید یعنی هر جزییاتی که با محیط اطرافتان سر و کار دارد را ببینید و بررسی کنید. شرایط خود را بخشی از یک تصویر بزرگتر ببینید وهمه روابط میان این اجزای تصویر را در نظر بگیرید. از اینکه به یک ایده وابسته‌مانید پرهیز کنید.

ایده آل گرایی را تمرین کنید

رهبران رؤیا پردازند و خلاقیت دارند .رؤیا پردازی یعنی توانایی تجسم شرایط ایده آل و برگشتن به زمان حال وطراحی برنامه‌ای برای رسیدن از شرایط کنونی به جایی که می‌خواهید بروید. تجسم کنید که آینده ایده آل برای کسب و کارتان چیست؟ وچه تفاوتی با الان دارد؟ تمرین مهمی را انجام دهید: از خودتان بپرسید اگر شکست نمی‌خوردید چه کار بزرگی را امتحان می‌کردید؟ و فوراً آن را مشخص و اجرا کنید و به هدف بزرگی درزندگی‌تان دست یابید.

تفکر از صفر

تفکر از صفر همان بودجه بندی از صفر از لحاظ مالی است و تکنیکی برای خلاقیت و نوآوری است . در این روش مدام همه تصمیمات قبلی را زیر سؤال ببرید به خصوص وقتی اطلاعات جدیدی را به دست می‌آورید. که دیدگاهی را که اساس تصمیم قبلی بوده را نقض می‌کند. در مقایسه با بودجه بندی از صفر به جای اینکه هزینه خاص در دوره مالی بعدی را کاهش یا افزایش دهید از خود می‌پرسید؟ ((اگر قبلاً در این دوره هزینه نکرده بودید آیا با اطلاعاتی که اکنون دارید دوباره به آن وارد می‌شدید.))

سه حوزه برای تفکر از صفر

تفکر از صفر در سه حوزه زندگی کاربرد دارد. اولین مورد مربوط به روابط است. آیا شخصی در کسب و کار یا زندگی شخصی‌تان وجود دارد که با دانسته‌های فعلی خود دوباره با او هرگز ارتباط برقرار نمی‌کردید.؟
دومین حوزه در کسب و کارتان هست، آیا کاری هست که بخواهید تازه در کسب و کارتان انجام دهید یا کاری هست که نخواهید با اطلاعات کنونی انجام دهید و دیگر تکرارش نکنید؟
سومین حوزه در مورد احساسات و سرمایه گذاری پول است. انسان‌ها از هر نوع ضرر مالی متنفرند. از خود بپرسید اگر پول خود را در این محصول یا خدمت و فعالیت سرمایه گذاری نکرده بودم آیا با دانش فعلی باز هم این کار را می‌کردم یا نه؟ هزینه‌ها را بررسی کنید و اگر اشتباهی در سرمایه گذاری کرده‌اید اعتراف کنید و شیوه کارتان را حتماً تغییر دهید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خلاقیت
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد