0
(0)

بازاریابی دیجیتال اصطلاحی است که از دو دهه پیش در دسته مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات مطرح شده است.

تعریف دیجیتال مارکتینگ:

بازاریابی دیجیتال به دسته فعالیت‌ها وابزارهایی که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارگتینگ:به مجموعه‌ای از اقدامات که با استفاده از بازاریابی انلاین به شما کمک می‌کند تا به اهداف مورد نظر برسید. به طور مثال اگر هدف شما افزایش ترافیک 25 درصد بیش از سال گذشته باشد شما باید روی این هدف تمرکز کنید و هر چقدر شرکت شما بزرگتر باشداستراتژی دیجیتال باید بخش‌های و اهداف مختلفی را شامل شود.

در ادامه برخی از مراحل ایجاد استراتژی بازاریابی آنلاین(دیجیتال مارگتینگ) را توضیح می‌دهیم.

چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارکتینگ) جامع ایجاد کنیم؟

1. شناخت شخصیت و الگوی فکری مشتری

در استراتژی بازاریابی آنلاین یا آفلاین، شما باید نحوه بازاریابی خود را مشخص کنید. بهترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارگتینگ)بر اساس شخصیت و الگوی فکری مشتری ایجاد می‌شود که اولین کار برای ایجاد استراتژی نیز همین شناخت است. برای یافتن مشتریان آینده باید الگوی فکری مشتریان را پیدا کنیم.

اطلاعات کمی راجع به مشتری:

موقعیت مشتری: موقعیت کاربری را که در سایت شما وارد می‌شود، از گوگل آنالیتیک می‌توان دریافت کرد.

سمت مشتری: این موضوع را با فرستادن پیام به مشتری می‌شود فهمید و در فروش محصولات در آینده به شما کمک می‌کند.

اطلاعات کیفی

جمع اوری این اطلاعات از طریق مصاحبه و چت با مشتریان قابل دسترسی هستند.

اولویت‌های اساسی مشتری:

باید بدانید که چه چیزی برای مشتری اهمیت ویژه دارد. مثلاً پشتیبانی از خدمات و محصولات امری مهم برای مشتریان است. و با توجه به آن موارد مورد نیاز مشتری می‌توان قیمت فروش خدمات را بالا برد.

تفریح و سرگرمی مشتریان: به اموری که مشتریان شما علاقه دارند اگاه شوید زیرا اگر به طور مثال برای تناسب اندام علاقه دارد برای تولید محتوا می‌توان از این موضوعات استفاده کرد.

ابزارها و اهداف بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارگتینگ) مورد نیاز خود را مشخص کنید.

هدف پایه کسب‌وکار شما، اهداف بازاریابی دیجیتال شما را مشخص می‌کند. اگر هدف پایه کسب و کار شما ۲۰ درصد درآمد بیشتر از طریق سایت باشد، هدف بازاریابی شما می‌تواند ایجاد ۵۰ درصد لینک بیشتر از طریق سایت باشد تا فروش افزایش یابد. شما باید بتوانید هدف پایه کسب‌وکار را اندازه‌گیری کنید که با ابزارهای بازاریابی دیجیتال قابل انجام است.

اندازه‌گیری کارایی استراتژی بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارگتینگ) به کسب‌وکار و هدف پایه آن ارتباط دارد.
دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های اکتسابی که قبلاً ایجاد کرده‌اید.

ممکن است قبلاً سایتی بدون اطلاع شما برای شما تبلیغ کرده باشد و مشتریانی جذب شده باشند. حال با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید لینک‌هایی را برای سایت فعلی خودتان ایجاد کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیک می‌توانید رسانه‌های اکتسابی که مشتریان شما از طریق آن‌ها به سایت شما آمده‌اند را پیدا کنید و مورد تحلیل قرار دهید.

دیجیتال مارکتینگ به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام می‌شود

نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در نوع بازاریابی آنلاین(دیجیتال مارگتینگ) که با استفاده از اینترنت و یا با استفاده از سایر ابزارهای دیجیتال به سرعت بیشتر با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و در این روش باید بسنجید که کدام ابزار دیجیتال بهتر جواب می‌دهد.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارکتینگ)

1. بازاریابی توسط موتورهای جستجو(sem)

2. بازاریابی برای موتورهای جستجو (سئو)

3. بازاریابی محتوا (content Marketing)

4. تبلیغات بنری (Banner Advertising)

5. ایمیل مارکتینگ

6. بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

7. بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

8. بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing )

9. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

10. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

11. تبلیغات کلیکی

بخش‌های اصلی دیجیتال مارگتینگ

1. سئو (بهینه ساختن سایت برای موتورهای جستجو)

منظور از سئو این است که در ساختار سایت و محتوا تغییراتی اعمال کنیم که هنگام جستجو کلید واژه مورد نظر جزو اولین سایت‌ها قرار بگیریم و بازدید سایتمان بالا رود.

همچنین با لینک گرفتن از سایت‌های دیگر رتبه بهتری پیدا می‌کنیم. ابزارهایی وجود دارند که در بهینه سازی سایت کمک می‌کنند:

SEMrush یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که شما را در کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جستجوی گوگل یاری می‌کند.

ابزارهای دیجیتال مارگتینگ مختلف دیگری از جمله MOZ، SEMrush، الکسا و … نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کانال‌های مختلف ورودی و خروجی مخاطبان‌تان را بررسی کنید، رتبهٔ سایت خود وسایت‌های رقیب را در ایران و خارج رصد کنید.

تبلیغات آنلاین

برای اینکه افراد زیادی سایت شما را ببینند و ترافیک بالایی داشته باشید باید از تبلیغات آنلاین استفاده کنید. در رسانه‌های اجتماعی و در وب سایت‌ها با ارائه تبلیغات افراد را به سایت خودتان هدایت کنید.

بازاریابی محتوا

بخش مهمی از دیجیتال مارکتینگ ارائه محتوایی است که اعتماد مخاطب را به خرید از ما جلب می‌کند. این محتواها ویدیوها مقالات، تصاویر، صوت‌ها و موارد دیگری هستند که موجب اعتماد مخاطب به محصولات و خدمات ما می‌شود. توجه داشته باشید که باید محتوای تولیدی خود را در تمام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

این کار، میزان بازدید و بازخوردها را به حداکثر می‌رساند. بازاریابی محتوا، یک فعالیت مداوم محسوب می‌شود. این روش، رابطه مستقیمی با فروش ندارد بلکه هدف اصلی آن، تعامل و آموزش به مشتریان به منظور ایجاد اعتماد، شناخت و ارزش برند است.

از تولید محتوی نامربوط و غیرضروری خودداری کنید. به دنبال مطالبی باشید که کاربران را به طور همیشگی با خود درگیر می‌کنند. با ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط با کسب و کار می‌توانید سئوی وب سایت را افزایش دهید.

بازاریابی پورسانتی

بازاریابی پور سانتی یا (affiliate marketing) یا همکاری در فروش، روشی که به ازای جذب مشتری پورسانتی به فرد داده می‌شود. این نوع بازاریابی مانند استخدام کارمند فروش برای محصول و خدمات است.

وبلاگ نویسان و برخی وب سایت‌ها از این سیستم برای فروش و بازاریابی استفاده می‌کنند. فروشندگان معرف برند شما هستند و کارشان این است که برند شما را به گوش مشتریان برسانند.

بازاریابی تأثیر گذار

یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارکتینگ) بازاریابی تأثیر گذار یا (influencer marketing)

در این روش از افراد دارای دنبال کننده زیاد در شبکه‌های اجتماعی برای جذب مشتری و فروش بیشتر محصولات استفاده می‌شود.
شرکت‌ها از کاربران پرطرفدار در اینستاگرام یا تلگرام می‌خواهند با قرار دادن تصاویر محصولات یا خدمات را به مردم معرفی کنند.

شما برای اعتماد به این افراد و پی بردن به صحت فالوو های انها از ابزار (google analytics) استفاده کنید.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

روشی است که در آن از تولید محتوایی جذاب، طنز یا حتی عجیب، برای افزایش به اشتراک‌گذاری مطالب و جذب بازدیدکننده‌های بیشتر استفاده می‌شود. بازاریابی ویروسی، ترافیک وب‌سایت را در یک بازه زمانی کوتاه به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

انجام این روش بسیار دشوار است اما ارزش این شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود در پلتفرم‌های مختلف، بازدیدکننده‌های بسیار زیادی را جذب کنند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (social digital marketing)

تمام اقداماتی که برای افزایش ترافیک یا مبادلات تجاری در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد در حیطه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. برای بهره گیری از این روش فعالیت خود را فیس بوک، لینکدین، توییتر و یوتیوب بیشتر نمایید.

استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای باکیفیت، سرعت رشد و موفقیت کسب و کارشما را افزایش خواهد داد. شرکت‌هایی که بدون هیچ واسطه‌ای محصولات و خدمات را به دست مشتری می‌رسانند. بیشتر از این روش استفاده می‌کنند.

مقاله اینستاگرام مارکتینگ را مطالعه نمایید.

افزایش نرخ تبدیل سایت

افزایش ترافیک سایت یکی از مهمترین بخش‌های این قسمت است یعنی طراحی و ساده کردن خرید از سایت تا افراد زیادی از ما خرید کنند. که این کار با تغییراتی مثل انتخاب رنگ‌ها، انتخاب جای منو فروش و موارد دیگر باعث آسانی روند خرید می‌شود.

بازاریابی ایمیل

وقتی مخاطب به سایت ما پیوست و با قرار دادن ایمیل عضو شد سپس با فرستادن ایمیل‌های اتوماتیک اعتمادش را برای خرید از سایت جلب می‌کنیم. ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال(دیجیتال مارگتینگ) است که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی دارد و هر سال نسبت به سال قبل رشد حدود ۴ درصدی را تجربه می‌کند.

با استفاده از mailchimp می‌توان 12000 ایمیل به 2000 نفر در ماه ارسال کرد. این ابزار با قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد.به ما در بهینه کردن محتوای سایت کمک می کند.

بازاریابی ایمیلی

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن شامل تیتر و عکس و پیام کوتاه که به کاربران ارسال می‌شود و انها را به مخاطبان ما باز می‌گرداند. با کمک پلتفرم‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن می‌توانید نرخ بازگشت کاربران به سایت، میزان فروش و ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید و با ارسال نوتیف به میلیون‌ها کاربر، حضورتان را به آن‌ها یادآوری کنید.

تبلیغ نویسی

منظور از تبلیغ نویسی نوشتن متن‌های اثرگذار برای سایت، صفحات محصول و رسانه‌های اجتماعی است تا بازدیدکننده با خواندن آن قانع شود که از ما خرید کند. تبلیغ نویسی آنلاین ترکیبی از مهارت‌های دیجیتال و قانع سازی است که باعث افزایش فروش می‌شود. تبلیغ‌نویسی اصولی دارد که باید یاد بگیرید.

تبلیغات کلیکی

یکی از روش‌های تبیلغات، تبلیغات کلیکی است که در آن موتورهای جستجو برای هر کلیک روی تبلیغات هزینه مشخصی را دریافت می‌کنند. این روش در پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز در حال اجراست. در این روش تبلیغات به صورت اعلان برای مخاطب نشان داده می‌شوند.

تحلیل سایت و بازدید کننده

یکی از کارهای دیجیتال مارکتر تحلیل رفتار بازدید کنندگان است. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و متریکس به تحلیل داده‌های سایت ما کمک می‌کند.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهایی است که بسیاری از گزارش‌ها را به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد و با استفاده از آن رفتار مخاطبان را به خوبی می‌توان تحلیل کرد. گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد هر یک از مخاطبان سایت‌تان از چه طریقی وارد وب‌سایت شده‌اند و چگونه مسیر فروش خود را طی کرده‌اند.

متریکس

متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که کمک می‌کند تا نتایج کمپین‌ها در هریک از شبکه‌های تبلیغاتی به تبلیغ دهندگان ارائه شود.

سرویس متریکس به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید:

• هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شده‌اند؟
• کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
• آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟

دیجیتال مارگتینگ

نوع آفلاین دیجیتال مار کتینگ چیست؟
همان فعالیت‌هایی که به صورت سنتی و محیطی اجرا می‌شده است اگربا استفاده از ابزارهای دیجیتال باشد در این دسته قرار می‌گیرد
1. بازاریابی محیطی ارتقایافته
2. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
3. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
4. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی

تغییرات جدید در دیجیتال مارکتینگ

تغییر مهمی که در این زمینه اتفاق افتاده است اغلب برندهایی که در هر حوزه‌ای به سمت content marketing رفته‌اند یعنی تیمی درست کرده‌اند و از افرادی استفاده می‌کنند که مرتب محتواهای خوب و باکیفیت تولید می‌کنند و شاید شما نتوانید به تنهایی در کنار اداره کار خود کل امور وب سایت و رسانه‌های اجتماعی را انجام دهید.

حال برای رفع این مشکل خودتان باید با دیجیتال مارکتینگ جدید و بخش‌های مختلف آن اشنا شوید تا بتوانید آن را به کارمندانتان در سایت ارائه دهید و برند سازی قابل توجهی را انجام دهید.

بازاریابی دیجیتال جدید شامل چهار بخش می‌باشد:

1. جذب

یعنی افرادی را به وب سایت خود دعوت کنید. که از طریق تبلیغات کلامی یا رسانه‌های اجتماعی دیگر این کار را انجام می‌دهید.

2. فعال‌سازی

دومین قسمت دیجیتال مارکتینگ در این مدل «فعال‌سازی» است. یعنی فردی که جذب سایت‌تان شد و وارد سایت شد چگونه او را فعال کنیم و کاری کنیم که شخص حاضر شود حداقل اطلاعات تماس خود را در وب‌سایت ثبت کند که همین موضوع نشان می‌دهد که علاقه‌ای به وب‌سایت و کسب‌وکار شما دارد تا در قدم‌های بعدی کارهای بیشتری انجام شود.

اگر تا حدی با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید حتماً با اصطلاح Landing Page یا صفحه فرود آشنا هستید و می‌دانید که بسیاری از وب‌سایت‌ها روش کارشان این است که صفحه‌ای درست می‌کنند که در آن صفحه هدیه‌ای قرار می‌دهند که می‌تواند یک پی‌دی‌اف،‌ فیلم یا هر چیز دیگری باشد و به مخاطب یا بازدیدکننده جدید می‌گویند که اطلاعات تماستان را وارد کنید تا بتوانید هدیه ما را دانلود کنید.

یعنی درواقع هیچ چیزی را به نحوی قرار ندهید که مجبور باشند ایمیل بدهند و بعد ببینند که چه خبر است بلکه شخص کل محتوای آن پی‌دی‌اف را در همان وب‌پیج می‌بیند و در پایان آن وب‌پیج یا زمانی که شخص می‌خواهد آن صفحه را ببندد می‌تواند یک پیشنهادی بیاید و بگوید آیا می‌خواهید این مطالب را به صورت یک PDF ذخیره کنید که هر زمان خواستید از آن استفاده کنید.

3. پولسازی

یعنی افرادی که اطلاعات تماسشان را به شما داده‌اند را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنیم تا همیشه از سایت ما خرید کنند و سود کسب کنیم. در این جا لازمه فهرست اعضای خود را بخش بندی کنیم. منظور از بخش بندی این است که با توجه به سابقه فعالیت افراد در سایت پیام‌های ویژه برایشان بفرستیم.

مثلاً با بررسی مطالبی که شخص از سایت ما در حوزه مطالعه و دانلودکرده به او پیشنهاد خرید کتاب در آن حوزه را بدهیم و بدین ترتیب پیام‌های خاص ارسال کرده و مخاطب بهتر علاقمند به مراجعه به سایت پیدا می‌کند.

در این بخش شما باید تعیین کنید که به ازای هر عضو یک مبلغ فروش معین در ماه داشته باشید و فعالیت‌های سایت را بر اساس انتظار فروش خود انجام دهید.

4. حفظ

در این بخش باید کارهایی انجام دهیم تا کسانی که با ما آشنا شده‌اند و خریدی انجام داده‌اند ما را رها نکنند و به سمت رقبا نروند تا هم به سود بهتری برسیم و هم مشتریان رضایت بیشتری از کار با ما را داشته باشند.

چهار ایده برای حفظ دیجیتال مارگتینگ:

1. تجربه لذت بخش

این ایده با ایجاد بسته بندی محصولی که می‌فرستید برای مخاطب یا پیام‌های خلاقانه‌ای که بعد از خرید برای آن‌ها می‌فرستید قابل اجراست.

2. مراجعه بعدی مخاطب

برای این کار بعد از خرید مشتری از سایت با ارسال پیام‌هایی مخاطب را ترغیب کنیم که به سایت بیاید و بیشتر درباره آن محصول بداند با این روش افراد ما را فراموش نخواهند کرد و باز هم از خدمات ما استفاد ه می‌کنند.

3. جلب توجه مخاطب

این مرحله می‌توان با قرار دادن محتواهای کوچک در اختیار مخاطبان سطح رضایت انها را بالا برد مثلاً یک پیام ویدیویی مدیر عامل شرکت باشد تا مخاطب احساس کند باز هم به خرید از ما اقدام کند.

4. پیگیری سفارش‌های ناموفق

اگر کسی در وب سایت شما سفارش ناموفقی داشت ان را با تلفن پیگیری کنید و به او کمک کنید تا خریدش را راحت‌تر انجام بدهد. بدین ترتیب هم رضایت مشتری بیشتر و هم فروش افزایش می‌یابد.

مقاله گوگل آنالیتیکس را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله فریلنسری را نیز مطالعه نمایید.

دیجیتال مارکتینگ (دانلود صدا)

 

 
 

 

 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیجیتال مارگتینگ
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد