0
(0)

پیدایش ربات ها چگونه است؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش فناوری، صنایع مختلفی خلق و به زندگی بشر اضافه شده‌اند. انواع تکنولوژی برای پیشرفت بشر وبهبود کیفیت زندگی به وجود آمده است. افزایش ماشین‌های صنعتی و ربات ها نیز موجب گسترش کارخانه‌ها وگسترش صنایع ودر نتیجه افزایش تولیدات متنوع‌تر، را به دنبال داشته است.
در حال حاضر ما در جهانی زندگی می‌کنیم که ماشین‌هایی با نام ربات ایجاد شده‌اند. که کاربردهای فراوانی در آزمایشگاهها، در فضانوردی برای کشف ساختار سیارات وفضا به وجود آمده. قرن اخیر ربات‌های انسان نما نیز به بازار عرضه شده است که در مسابقات ودر برخی کشورهای پیشرفته برای انجام کارهای انسان‌ها از آنها کمک گرفته می‌شود.

این ربات ها انواع مختلفی بر اساس مدلشان دارند وکاربردهای آن‌ها را در این مقاله بررسی خواهیم نمود.

آشنایی با انواع ربات‌ ها(robot)

ربات‌ ها معمولاً بر اساس قطعات به کار رفته، نوع کاربرد، تکنولوژی ساخت و غیره دسته بندی خواهند شد.

در بین ربات ها، آتش نشان را می‌شناسید؟

از این نوع ربات‌ ها برای جلوگیری از آتش سوزی های بزرگ در کارخانه‌ها یا اماکن مسکونی استفاده می‌شود. در صورت بروز آتش سوزی برای خاموش نمودن نیز از این ربات‌های آتش نشان استفاده می‌شود. در سیستم این ربات‌ها، سنسورهای حساس به دود و حرارت و گازهای متصاعد شده از آتش استفاده می‌شود.
این رباتها مانع‌ها را رد می‌کنند و به راحتی بر روی سطوح ناهموار حرکت می‌کنند. مجهز به سیستم‌های مسیر یاب وموقعیت یاب هستند. ربات‌های آتشنشان، برای خاموش کردن آتش، مخزن آب یا پودر خاموش کننده آتش دارند.
این وسایل دارای دو عدد باتری قابل شارژ هستند و اگر دچار نقص فنی شوند به مرکز کنترلشان پیام می‌فرستند. که در این صورت مرکز کنترل ربات را در حین عملیات پیدا می‌نماید ورفع عیب می‌کند.

در انواع ربات‌ ها ، امدادگرها هم وجود دارند.

ربات‌ ها همواره برای امدادرسانی در امور مختلف ایجاد شده‌اند. کار برخی از رباتها یافتن مصدومان حوادثی مثل زلزله و سیل می‌باشد. حتی برای یافتن مین یا بمب در جنگها نیز کاربرد دارند.
این رباتها را در مناطق که دچار هر نوع حادثه‌ای هستند، می‌فرستند و به دنبال افراد زنده می‌روند و اگر فردی را پیدا کنند به مرکز کنترل و امداد پیام می‌فرستند تا افراد امداد گر برای نجات مصدومان بیایند.

مشخصات عملکردی این نوع ربات ها

یافتن مصدومان
در ابعاد کوچک ساخته شده‌اند تا بتوانند از موانع عبور نمایند یا از شکافها رد شوند وخود را به داخل ساختمان‌های خراب شده برسانند.
قابلیت موقعیت یابی و حرکت در ناهمواری وعبور از موانع را دارند وهرگز گم نمی‌شوند.

عملکرد این نوع وسایل برای یافتن انسان بدین شرح است:

1. صدای انسان را تشخیص می‌دهند. با ردیابی صدای ناله فرد مصدوم زنده را پیدا می‌کنند.
2. گاز دی اکسید کربن را که از بینی انسان خارج می‌شود را متوجه می‌شوند و هرگاه به نفس انسان نزدیک شوند به مرکز کنترل پیام می‌فرستند.
3. گرمای بدن انسان را نیز تشخیص می‌دهند. مجهز به سنسوری هستند که گرمای بدن را متوجه می‌شود وسپس به مرکز کنترل گر پیغام می‌دهد. این نوع ربات ضربان قلب وحرکت و حتی امواج تلفن همراه را نیز تشخیص می‌دهند.

 مدلی از ربات‌ ها برای مقاصد نظامی ساخته شده‌اند

ربات‌های نظامی برای همکاری در امور دفاعی مثل جاسوسی، تخریب در عملیات دشمن، دفاع در برابر حملات و تمام فعالیتهای نظامی که از طریق اینها قابل کنترل و انجام است.
اینگونه ربات‌ها تا حدودی شبیه انسان رفتار می‌کنند. زیرا بعد از موقعیت یابی و رسیدن به فرمان محوله باید بهترین تصمیم را نیز بگیرند و استراتژی عملکردی دارند. ربات‌ های جنگنده دارای پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی و تجهیزات هدایتی هستند.
در واقع یک ربات جنگنده حکم سرباز را دارد و ارتش امریکا به فکر جایگزین نمودن ربات در حملات نظامی به جای انسان‌هاست.

ربات‌ ها انسان نما یا حیوان نما نیز دارند

ربات‌ هایی با توجه به سیستم بدن انسان طراحی و ساخته شده‌اند. سعی شده تا حتی حرکاتی شبیه حرکات دست و پای انسان داشته باشند. در دنیا کشور ژاپن پیشتاز در عرصه ساخت ربات های انسان نماست.
ربات‌ های حیوان نما نیز طراحی شده‌اند. شبیه پرندگان وسایر حیوانات رباتهایی ساخته شده‌اند که ممکن است در آینده به عنوان حیوان خانگی مورد استفاده قرار بگیرند. ربات حیوان نما، بر اساس سیستم عملکردی شبیه یک پرستار ممکن است رفتار کرده وزمان مصرف داروها را برای صاحبش اعلام نماید.
Asimo از پیشرفته‌ترین ربات‌ های انسان نمایی است که در شرکت هیوندای ژاپن ساخته شده و از نظر هوشی وعملکردی بهتر از بقیه انسان نماهاست. برخی از رفتارهای انسان وهمینطور راه رفتن بر روی دوپا را انجام می دهد.

ویژگی‌های ربات‌ های صنعتی

اینگونه ربات‌ ها در صنعت کاربرد دارند. در مکان ثابت نصب می‌شوند و بازوهای خود را تکان می‌دهند. در خط تولید قرار می‌گیرند ومانع بروز حادثه یا پایین آمدن کیفیت محصولات می‌شوند. گسترش این نوع ربات ها سبب شد تا نیروی انسانی کمتر به کار گرفته شود وتعدادی به این دلیل کار خود را ازدست داده‌اند. بازوی این ربات ها توسط پمپ روغنی حرکت می‌کند ویک پردازنده قوی برای کنترل عملکرد کلی این ربات وجود دارد.
به طور کلی انواع ربات هایی که معرفی کردیم صرفاً برای راحت نمودن کار بشر ساخته شده اندوالبته کار با ربات‌ها موجب شده تا کارها سریع‌تر وبا دقت وکیفیت بالاتری نسبت به انجام کار به صورت دستی شده است. در صنایع وجود رباتها تحول بزرگی را ایجاد وفناوری را در حال تغییر قرار داده است.

مقاله هوش مصنوعی را مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ربات ها
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد