4.5
(2)

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی گرایشی از علم کامپیوتر است. به ایجاد هوش ماشینی که مانند هوش انسانی کارکند. تمرکز دارد. در سه دسته طبقه بندی می‌شود: هوش مصنوعی محدود( Artificial Narrow intelligwnce) هوش عمومی مصنوعی (Artificial General intelligence) فراهوش مصنوعی (Artificial super intelligence)
سیستمی است که داده‌ها واطلاعات را از محیط اطرافش می‌گیرد واز آن‌ها برای تحلیل وانجام عملکرد مناسب استفاده می‌نماید. هوش مصنوعی هر وسیله‌ای که بتواند محیط را درک نماید تا به اهداف عملکردی‌اش برسد، می گویند.

هوش مصنوعی محدود (A.N.I)

این دسته از هوش مصنوعی منطق الگوریتمی محدودتری نسبت به حوزه‌های دیگر دارد وبر یک وظیفه محدود تمرکز می‌نماید. اکثر سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امروزه در این رده کار می‌کنند. هوشمندی حقیقی وخودآگاهی ندارند. مثلاً بازی شطرنج که به صورت انلاین با کامپیوتر انجام می‌شود یا صفحه فیسبوک و شبکه‌های مجازی و سیستم‌های بانکی نمونه‌های این فناوری محدود هستند.

هوش عمومی مصنوعی (A.G.I)

هوش عمومی مصنوعی مثل انسان در مسائل مختلف فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد مانند عملکرد رباتها ی پیشرفته و شبیه انسان.

فراهوش مصنوعی (A.S.I)

هوشی بالاتر ازهوش انسان است و در زمینهای فناوری کاربرد دارد. بیشتر در فیلم‌های علمی تخیلی ممکن است نمونه‌هایی از کاربرد این رده ازهوش مصنوعی را دیده باشید.
مهم‌ترین مفهوم در هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها هستند. الگوریتم‌ها همان فرمولهای ریاضی هستند که در قالب برنامه در کامپیوتر قرار می‌گیرد تا کامپیوتر بتواند مسائل را تحلیل وحل نماید. الگوریتم‌ها به کامپیوتر توانایی یادگیری وپاسخگویی را می‌دهند.

شاخه‌های این تکنولوژی کدامند؟

درتقسیم بندی زیرشاخه‌های این فناوری مهم، موضوعات زیر مطرح می‌شود:
1. یادگیری ماشین 2. یادگیری عمیق 3. پردازش زبان طبیعی 4. رباتیک 5. سیستم‌های متخصص 6. منطق فازی

هوش مصنوعی کاربردهای مهمی در صنایع و زمینه‌های مختلف دارد که برخی از این زمینه‌ها عبارتند از:

کاربرد در ساخت وسایل خودران یا پهپادها

شرکت‌های خودروسازی اروپا خودروهایی مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته‌اند. شرکت خودروسازی تسلا (TESLA) در حال ایجاد خودروهای خودران هستند. مسیر در این خودروها به صورت اتومات انتخاب می‌شود واتومبیل بر حسب برنامه داده شده حرکت می‌نماید. شرکت‌های تویوتا وجنرال الکتریک نیز د حال استقبال از فناوری خودران هستند.شرکت‌های مثل امازون نیز برای تحویل کالاهایشان از پهپاد خودکار استفاده می‌نمایند.

تشخیص‌های برخی بیماری‌ها و کنترل وضعیت بیماران

هوش مصنوعی نقش مهمی در حوزه پزشکی دارد. کاربرد ربات‌های ساخته شده با این فناوری ،در انجام برخی عمل‌های جراحی رواج یافته است. کاربردهای دیگر آن اتومات کردن نوبت دهی و رزرو نوبت، کمک به نسخه نویسی پزشکان و در زمینه تحقیقات پزشکی کاربردهای گسترده‌ای یافته است.

کاربرد خلاقانه این صنعت

یکی از شاخه‌های مهم این صنعت، ایجاد ابتکار وخلاقیت در هوش مصنوعی است. از نظر علمی پیاده سازی واجرای یک الگوریتم مخصوص که تفکر کند امکان پذیر است.

ربات‌های هوش مصنوعی

ربات‌هایی که امروزه وجود دارند آن دسته از ماشین‌هایی هستند که دارای هوش کامل نیستند ونمی توانند مانند انسان فکر کنند اما توانایی حل مشکلات با ظرفیت محدود را دارند. ماشین‌های اتومات خط تولید کارخانه‌ها ویا جاروبرقی‌های هوشمند وقابل تنظیم این صنعت، در زندگی روزمره ما کاربردهای فراوانی دارد وفقط مختص به فناوری در صنایع بزرگ نیست.

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی

با بعضی از کاربردهای آن در کارهای روزانه بیشتر آشنا شویم:

فناوری تشخیص دادن چهره در موبایل

در گوشی‌های اندروید سیستم امنیتی روش‌های برای باز کردن قفل گوشی دارد که یکی از آنها تشخیص چهره است. این روش از کاربردهای هوش مصنوعی است. در پردازش تصویر وتشخیص چهره حدود 30 هزار نقطه مادون قرمز قرار می‌گیرد وسپس با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، چهره نمایش داده شده وثبت شده با چهره مالک گوشی مقایسه وسپس قفل باز می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی

در برنامه‌های گوشی خصوصاً در شبکه‌های مجازی مثل اینستا یا فیسبوک، این هوش مصنوعی است که کمک می‌کند فضای شخصی سازی داشته باشیم ودر شناسایی خبرهای دروغ نیز کاربرد دارد.

جستجوی صوتی دیجیتال

دستیارهای صوتی که برای جستجوی صوتی وتبدیل گفتار به متن استفاده می‌شوند نیز از عملکردهای هوش مصنوعی است. این ابزار در الکسا (alexa) و گوگل هوم (google home)، از روش پردازش زبان برای عملکردشان استفاده می‌نمایند.

ابزارهای هوشمند در خانه

امروزه با اختراع AI در خانه‌ها و برخی مکان‌های دیگر امکانات هوشمندسازی فراهم شده است. مثلاً بعضی از ترموستات‌های خانگی قابل برنامه ریزی و یادگیری هستند که با نشان دادن اولیت های دمایی در سرما و گرما، این ابزارها به صورت هوشمندانه دمای خانه را تنظیم می‌نمایند.
در یخچالها نیز از AI اخیراً استفاده شده تا موجودی مواد غذایی را بسنجد و به صاحبش اعلام می‌نماید که چه موادی را باید تهیه کند.

بانکداری هوشمند

هوش مصنوعی امروزه در سیستم بانکداری نیز استفاده می‌شود. هنگام واریز پول به حساب با استفاده از تلفن همراه یا پرداخت صورتحساب با کارتخوان معمولاً از این فناوری استفاده می‌شود. میزان ایمنی امور بانکی وکمتر شدن خطا در عملیات واریز وپرداخت با کمک این صنعت انجام شده است.

خرید در سایت‌ها واپلیکیشن ها

زمانی که در سایت‌های فروشگاهی یا اپلیکیشن ها خرید می‌کنید، با کمک الگوریتم‌های داه فعال در سایت امکان خرید با کمک این صنعت در حال انجام است.

اپلیکیشن های تماشای فیلم

سرویس‌هایی مانند آپارات که برای پخش فیلم از آنها استفاده می‌نماییم. سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

بازی‌های رایانه‌ای

AI طراحی بازی‌های ویدیویی را آسانتر وجذابتر نموده. شرکت گوگل توسعه دهنده‌های وب که مبتنی بر AI هستند را گسترده‌تر نموده است.

سفر و صنعت حمل و نقل

در حال حاضر، استفاده از این فناوری در صنعت توریست به یک همکار تبدیل شده است. از برنامه ریزی برای سفر، انتخاب جاده مناسب وبدون ترافیک، راهنمایی مسافران در حین سفر همه از کاربردهای AI است.

بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی

امروزه در کشورهای اروپایی بخش عمده‌ای از بودجه بخش بازاریابی کسب وکارها در رابطه با توسعه هوش مصنوعی است. زیرا در بازاریابی و افزایش فروش و اجرای دقیقتر کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌نماید. این فناوری در برگزاری جلسات تجاری و بررسی و تحلیل مشتریان نقش مهمی دارد. شرکت ایرانی با نام عامر اندیش هوشمند، از جمله شرکت‌های فعال در زمینه هوشمند نمودن کسب وکارهاست. در ادغام و ترکیب نمودن AI با بخش‌های مختلف کسب وکارها فعالیت می‌نماید.

AIدر زمینه‌های دیگری نیز کاربرد دارد و از گستردگی مهمی برخوردار شده است.

1.استفاده در موتورهای جستجو مثل گوگل
2.برخی پیش بینی‌ها مانند پیش بینی زلزله یا پیش بینی تأخیر در پرواز هواپیماها
3.ذخیره سازی انرژی در وسایل مختلف
4.پردازش نمودن تصویر

گسترده شدن این فناوری عظیم درافزایش کیفیت زندگی بشر و پیشرفت علم و تکنولوژی نقش مهمی دارد. متخصصان در این زمینه با ابداع فناوری‌های مدرن وساخت دستگاههای پیشرفته ،در طی چند سال اخیر کمک مهمی به بشر نموده و زندگی و کارها را اسانتر و جذاب‌تر و دقیق‌تر نموده‌اند.

 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هوش مصنوعی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد