5
(3)

مفهوم ارتباطات

ارسال و دریافت پیام از طریق صحبت کردن را ارتباط کلامی گویند. اما  اهمیت ارتباطات به طور کلی برای انتقال مفهومی از فردی به فرد دیگر که یا به صورت کلامی یا غیر کلامی است. ارتباطات یک جریانی چند سویه هست که دو نفر یا چند نفر به تبادل افکار، نظریات و احساسات و حقایق می‌پردازند و با ارسال پیام‌هایی که در این موارد مفهوم را منتقل می‌کند ارتباط برقرار می‌کنند.

اهمیت ارتباطات

ارتباط برقرار کردن از ضروریات زندگی اجتماعی است. ارتباط فرایند انتقال اطلاعات است. تمام اجزای جهان با هم ارتباط برقرار می‌کنند. همه موجودات با هم ارتباط دارند. ارتباط مؤثر لازمه رشد  و بهبود فردی و  توسعه روابط اجتماعی است.در صورت نیاز مقاله آموزش بهبود فردی را نیز مطالع نمایید.

در تمام ارتباطات پنج عامل وجود دارند:

1. فرستنده یا ارسال کننده پیام

2. گیرنده یا دریافت کننده پیام

3. راه ارتباطی یا همان مسیری که اطلاعات از طریق آن منتقل می‌شود .

4 . پیام یا مفهمومی که منتقل می‌شود.

5. معنی یا مجموعه‌ای مفاهیم شناختی و عاطفی که با دریافت اطلاعات شکل می‌گیرد.

اهداف ارتباطات و اهمیت ارتباطات

هدف اصلی هر ارتباط انتقال صحیح و کامل معنی که در ذهن افراد قرار دارد. عوامل متعدد فردی مثل فرهنگ، سطح تحصیلات، تجربیات، حالات عاطفی بر معنی اطلاعاتی که در کلاممان منتقل می‌کنیم تأثیر گذار است. باید مهارت ارتباطات را به خوبی بدانیم تا در هر زمینه لازم به راحتی مفهوم مورد نظرمان را انتقال دهیم. ارسطو مفهوم ارتباطات را جستجوی یک راه و روش با استفاده از امکانات موجود برای ترغیب افکار و عقاید می‌داند و میلر هدف ارتباط را گسترش دامنه انگیزه‌های مفید برای گیرندگان پیام، بیان می‌کند.

ارتباط انسان‌ها سنگ بنای جامعه انسانی است و بدون آن فرهنگ هرگز به وجود نمی اید و از طرف دیگر در عصر ارتباطات قرار داریم چون اهمیت آن را به خوبی درک کرده‌ایم و به دنبال توسعه ارتباط رفته و اخیراً موضوع ارتباطات الکترونیکی نیز در حال توسعه مدل ارتباطات است.

ادوین امری می‌گوید:<<ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر >>. ارتباط حالات چهره، رفتارها، حرکات، طنین صدا و کلمات، نوشته‌ها یا راه آهن و تلگراف و تلفن و تمام وسایلی که برای غلبه بر محدودیت زمان و مکانی ساخته شده را در بر می‌گیرد.

انواع ارتباطات

ارتباطات فرد گرایانه:

در این مرحله ارتباطات بر اساس تمایلات فردی است. فرد گرایش به وسایل ارتباط فردی دارد مانند موبایل یا کامپیوتر.

ارتباطات جمعی یا توده‌ای:

خبری شدن روزنامه و وجود وسایل تلویزیون و رادیو که مخاطبان جمعی هدف برقراری ارتباط با آن‌هاست.
ارتباطات شخصی: در مرحله اول ارتباط افراد، ارتباطات رودر رو و شخصی است و به شیوه مستقیم و چهره به چهره ارتباط می‌گیرند.

انواع چالش‌های موجود دراهمیت ارتباطات موثر

چالش اول: بیشتر بشنویم و پاسخ مناسب‌تر نشان دهیم

در مرحله نخست ما باید حرف دیگران را گوش کنیم و منظورشان را به درستی دریافت کنیم. نباید به مقابله کردن یا نقد دیدگاه و حرف دیگران پرداخت. و حرفشان را غیر منطقی جلوه دهیم. در این چالش هدف این است که من و شما حرف‌های دیگران را به خوبی بشنویم در مورد آن فکر کنیم و سپس آن را تکمیل یا تصحیح کنیم.

چالش دوم: در ابتدای صحبت کردن به طرف مقابل بگوییم قصد ما از این ارتباط و صحبت چی هست.

گاهی اوقات می‌خواهیم یک بحثی را مطرح کنیم که به هدف خودمان برسیم و جملاتمان را از قبل حاضر می‌کنیم تا به صورت یک نمایش ترتیب داده شده به فرد مقابلمان گفتگو را اعلام کنیم. در این موارد باید هدف را از اول به شنونده خودمان اعلام کنیم تا شاید دچار بدفهمی و سو برداشت در طی گفتگو نشود و از پنهان کردن مقصودمان باید خودداری کنیم. گفتگو زمانی اثر بخش است که طرف مقابل بداند برای چی این حرف‌ها را به او می گوییم. مثل جلسه سخنرانی است اگر شنوندگان در مورد موضوع و هدف آگاهای نداشته باشند دنبال کردن سخنرانی برایشان بی فایده است.

چالش سوم: به دلیل اهمیت ارتباطات نقدها و شکایت خود را به یک درخواست مشخص تبدیل کنیم و آنها را برای طرف مقابل شرح دهیم.

باید عادت کنیم در ارتباطات از چراها و بایدها و نبایدها استفاده نکنیم. و توضیح دهیم مثلاً اگر تو این کار را انجام بدهی برای من کمک مهمی است به جای شکایت کردن از نحوه ارتباط به طور دقیق و شفاف درخواست کنیم که ما در این رابطه چه انتظاری از فرد مقابلمان داریم و سوتفاهم ایجاد نکنیم.
در رابطه با ذهن و عملکرد فردی خودمان نیز باید به جای عصبانی بودن از رفتار خودمان دقیقاً در فکرمان مشخص کنیم که چه رفتار و عملی را انجام دهم که این عصبانیت یا عدم رضایت از خودم از بین برود.

چالش چهارم: به طرف مقابل حس خوبی دهیم و او را تحسین کنیم.

قدردانی، تحسین و تشویق همیشه در ارتباطات مؤثر است و به دوام رابطه کمک می‌کند. زندگی سرشار از سختی‌هاست. ما همیشه به دنبال انرژی مثبت و رفع سختی‌ها و مهر ورزی هستیم. اگر پیام محبت آمیزی را به طرف مقابل بفرستیم و او را خوشحال کنیم قطعاً رابطه‌ای با دوام ایجاد می‌کنیم. برای رفع تنش‌های فردی و ارتباطی قدر دانی از دیگران مثلاً مدیری که از کارمندانش تقدیر کند می‌توانیم کیفیت ارتباطات را بهبود دهیم.

فن ارتباطات مؤثر

تسلط کلامی به معنای شناخت کلمات و به کارگیری آن‌ها برای داشتن بیانی شفاف و درست از کلیدی‌ترین زیرمجموعه‌های مهارت ارتباط مؤثر است. مهارت سخن گفتن و متقاعد سازی برای ارتباط مؤثر کارامد است. مهارت خوب شنیدن نیز از موارد زیر مجموعه ارتباطات است.

ارتباطات غیر کلامی

نحوه زندگی و شیوه عملکردی ما و در کل مجموعه رفتارهای فردی همیشه حاوی پیامی برای افراد دیگر است. مثلاً اگر قراری داریم و دیر برسیم در محل قرار ممکن است یک پیام منفی را در ذهن فرد دیگر ایجاد کنیم. خوش رفتار بودن خود نشان دهنده مفهوم شخصیت خوب ماست که به غیر کلام نشان دهنده ذهنیت ما و نوع شخصیتمان است و این ارتباطی است که به غیر کلام با دیگران ایجاد می‌کنیم.به دلیل اهمیت ارتباطات باید مهارت های درست را فرا بگیریم .

ارتباطات غیر مستقیم

گاهی ارتباطات به جای حرف زدن و رابطه چهره به چهره مانند استاد و شاگرد به شکلی غیر مستقیم است. مانند کتاب که ارتباطی بین نویسنده و خواننده است اما رو در رو نیست.
در زمینه اهمیت ارتباطات ، وسایل ارتباطی مانند کامپیوتر، صنعت فیلم سازی و تلویزیون وصنایع مخابراتی شاهراه‌های ارتباطی دنیا هستند که اطلاعات گوناگون تصویری و صوتی را منتقل می‌کنند. برای مثال اینترنت یک وسیله ارتباطی بسیار قدرتمند یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر بوده است. روزانه 600 میلیون کامپیوتر به وسیله آن باهم ارتباط می‌گیرند. با اتصال اینترنتی با کل جهان می‌شود ارتباط داشت. اینترنت محیطی بر اساس انواع پیام‌های مورد نیاز بشر است و رشد و کاربرد گسترده‌ای دارد.

جلسه از شیوه‌های ارتباطات

جلسه برگزار کردن از شیوه‌های ارتباط جمعی است. که اهمیتش در سازمان‌ها و ادارات هست. مهارت مدیریت جلسه، به عنوان مهارت مورد نیاز در حیطه اموزشی و کسب و کار است و باید آن را یاد گرفت.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 3

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اهمیت ارتباطات
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد