5
(1)

مفهوم اختراع

نوآوری مبحث گسترده ای است و به یک ایده جدید اشاره می کند. نوآوری به دنبال موفقیت بیشتر در بخش تولید هست. تولید یک فکر نو را اختراع گویند.
اما آیا هر ایده ای را اختراع گویند؟ آیا اختراع تنها محدود به یک وسیله جدید است. یا به روش تولید نو نیز اختراع می گویند؟
از مهمترین تعاریف اختراع که در دانشگاه کمبریج به آن اشاره شده است بیان می کند که اختراع: چیزی است که برای اولین بار ساخته می شود و مشابهی ندارد و یا فرایندی که منجر به ایجاد وسایل جدید می شود را اختراع گویند. اختراع حاصل فکر یک فرد که برای اولین بار مطرح و بتواند مشکلی را در یک حرفه، فناوری یا صنعت حل کند.

مراحل مختلف یک اختراع:

1. طرح ریزی یک وسیله که نتیجه فکر، ابتکار و خلاقیت فرد ایده دهنده است.
2. مرحله ساخت آن که طرح باید قابلیت انتقال از فکر به تولید را داشته باشد. این مرحله را یا خود فرد انجام می دهد یا دیگری.
3. اختراع صرفا صنعتی نیست و ممکن است در هر زمینه ای اتفاق بیافتد.
4. اختراع باید ایده تازه ای باشد و گرنه شبیه سازی تلقی می شود.

اختراعات و نوآوری

شاید دو مفهوم ((اختراع)) و نوآوری مباحث مشابهی داشته باشند اما تفاوت هایی نیز دارند. نوآوری گسترش و توسعه یک اختراع را گویند. نوآوری هم معنی اختراع نیست. نوآوری گسترش یک ایده اختراعی است.. اگر مخترعی که به یک ایده تازه و مهم رسیده نتواند آن را بسازد یا از کسی برای توسعه آن کمک نگیرد اختراعی اتفاق نمی افتد. به طور مثال اختراع دستگاه کپی را در نظر بگیرید. در سال 1938 چستر کارلسون فرایند زیروگرافی را ابداع کرد. اما ده سال بعد شرکت هالویید –زیراکس اولین دستگاه کپی را به بازار وارد کرد. یک دهه طول کشید تا فرایند ابداعی زیروگرافی به تولید دستگاه چاپ مبدل شودو توسعه یابد و مجر به نوآوری شود.. ویژگی مشترک تمام نوآوری ها این است که حتما به تولید برسند.
فرایند نوآوری شامل مفاهیمی از جمله آموزش، تحقیق و توسعه، ساختارهای پشتیبانی، انتقال فناوری، مدیریت بازاریابی و سرمایه گذاری است.

فرایند اختراع

توماس ادیسون، یکی از شناخته شده ترین مخترعین در عرصه جهانی می گوید: «نبوغ در حقیقت یک درصد الهام و 99 درصد کار و تلاش برای ثمر رساندن آن الهام یا ایده خلاقانه است.» این جمله نشان میدهد که ایده پردازی فقط آغاز اختراع است و زمانی یک نوآوری اجرا شده است که بازار عرضه شده باشد.
تعدادی از مهم ترین اختراعات بشر که زندگی را متحول کرده است.

چرخ

چرخ یکی از عجایب مهندسی است. و از مهم ترین صنایعی که بر اساس آن ایجاد شده حمل و نقل است. چرخ حدود 3500 سال قبل از میلاد ساخته شده است.

قطب نما

قطب نما وسیله ای برای جهت یابی است که با استفاده از میدان مغناطیسی زمین قطب شمال را نشان می دهد برای تعیین شمال حقیقی از قطب نماهای پیشرفته تری مانند قطب نمای ژیروسکوپی استفاده می شود. اختراع الکترومغناططیس منجر به توسعه قطب نما شد.

اتومبیل

در سال 1886 اولین خودرو توسط کارل بنز «karl Benz» مخترع آلمانی اتومبیل توسعه داده شده اما تا اوایل قرن بیست و یکم خودرو گسترش نداشته. در واقع از سال 1908 فورد مدل تی را ساخت. هنری فورد خودورویی را طراحی و ساخت که همان خودروهای موتوری بودند.
نخستین خودرو موتوری یک موتور بود که بر روی یک گاری نصب شده بود. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال 1874 میلادی در شهر وین ساخت. مدل T هنری فورد اتومبیلی بود که د همه جای آمریکا به راحتی استفاده می شد و موتورش آنقدر قوی بود که در زمین های هموار به راحتی حرکت می کرد.

هواپیما

در تاریخ 17 سال 1903 ویلبر و ارویل رایت موفق به توسعه اولین هواپیما شدند. در حالی که ماشین های پرواز از زمان داوینچی رویای بودند. برادران رایت این ایده را تولید و نوآوری نمودند. در سال 1899 میلادی اولین گلایدر ساخته شد اما موفقیت امیز نبود. سرانجام انها توانستد در 17 دسامبر 1903 هواپیمای خود را به پرواز در آوردند.

قطار

راه آهن نوعی حمل و نقل است که می تواند تعداد زیادی مسافر را یا بارهای سنگین را در مسافت های طولانی حمل کند. ظاهر تجاری شبکه های قطار در دهه 1820 اتفاق افتاد و جورج استیفنسن توانست نخستین خط آهن و لوکو موتیو موسم به راکت را اختراع کند.

برق

آلساندرو ولتا نخستین روش عملی برق را کشف کرد. سال 1831 دانشمند بریتانیایی مایکل فارادی اصول تولید برق را کشف نمود. پدیده القای مغناطیسی عبارت است از تولید نیرو محرکه الکتریکی و از این فرایند برق تولید شد.

دستگاه چاپ

قبل از اینترنت چاپ گر ها به ثبت اسناد کمک می کردند. در سال 1440 یوهانس گوتنبرگ در ماینتنز آلمان، اولین ماشین چاپ را توسعه داد. گوتنبرگ مخترع صنعت چاپ شناخته شده است.

جهان وب

اینترنت یک زیر ساخت شبکه ای و گسترده است که توسط تیم برنرز در سال 1990 به کمک کی لیو و یک دانشجوی جوان در سرن، اولین ارتباط موفقیت آمیز بین یک میزبان و کاربر را از طریق اینترنت برقرار کرد.

عابر بانک

اختراع دستگاه خودپرداز یکی از مهمترین اختراعاتی است که تا کنون بشر اختراع کرده است. اولین دستگاه عابر بانک را گود فلو اسکاتلندی اختراع نمود.

تلفن

الکساندر گراهام بل از طریق دستگاه تلفن خود برای اولین بار با توماس واتسون ارتباط برقرار نمود. و تلفن را گراهام بل اختراع کرد و صنعت تلفن همراه در سال 1980 در ارتباطات موجود شد. اولین تلفن همراه از شرکت آمریکایی موتورلا در سال 1973 به وجود آمد. اکنون مدل های موجود گوشی همراه تغییرات شگفت انگیزی را آشکار می کند.

ربات

دستگاه های رباتیک اغلب کارهای پیچیده را انجام میدهند. اساس ربات ها را اولین بار جورج سی بنیان نهاد. وی در بنیان گذاری اولین شرکت رباتیک همکاری کرده است.اولین ربات های صنعتی را Joseph engelberger را در شرکت رباتیک خودش به وجود آورد. او را پدر رباتیک نامیده اند.

رایانه

چارلز بابیج انگلیسی کسی بود که ایده یک ماشین محاسبه گر را داد. و در اوایل قرن نوزدهم نخستین رایانه مکانیکی را اختراع کرد. پس از آن آلن ماتیسون ریاضی دان علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی را بنیان نهاد. و مهم ترین جایزه علمی رایانه به نام او جایزه تورینگ نام گرفته است.

قوطی کنسرو

با مدرن شدن زندگی و به علت کم شدن زمان برای پخت و پز استفاده از غذاهای آماده و کنسروی حاضر شد .در حدود سال 1806 اپرت مجموعه ای غذاهای کنسروی را در نمایشگاه صنعت تولید فرانسه آغاز نمود .پیتر دوراند اولین قوطی های کنسروی را که از قلع بودند ابداع کرد و اختراعش را در انگلیس به ثبت رسانید .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

1 دیدگاه برای “اختراع و نوآوری در صنعت مدرن چیست ؟|فرهنگ الکترونیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اختراع
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد