4.5
(2)

انواع کارآفرینی

آشنایی با هر زمینه ای برای ورود به آن وکارکردن در آن زمینه مهم ترین چیز است.یکی از زمینه هایی که اکنون طرفداران زیادی به دلیل ارزش پیدا کرده کارآفرینی است.انواع کارآفرینی بر حسب پارامترهایی این مدل های کارآفرینی دسته بندی می شوند.معیارهای کارآفرینی معمولا نوع کسب وکار،محوریت فناوری ،نوع مالکیت ومواردی از این قبیل می باشد .

کارآفرین فردی است که یک نوع مدل کسب وکاری را ایجاد ومدیریت توسعه می کند .وسرمایه لازم برای شروع یک سرمایه گذاری جدید را فراهم می کند واین سرمایه را از خودش یا از منابع دیگر تامین می کند وبا پذیرش ریسک ،با ارائه خلاقیت ونوآوری مورد نظرش کارش را توسعه میدهد.سرمایه گذاران معمولا تمایل به سرمایه گذاری در ایده های زود بازده دارند و ایده ها کاملا ابتکاری هستند .کارآفرین ویژگی هایی مانند رهبری ، ارزش ها ،مهارت های سخت تیم و توانایی های مدیریتی را باید بداند .
با توجه به اوضاع اقتصادی تمایل برای کارآفرین شدن به دلیل مزایایی که نسبت به کارمندی دارد روبه افزایش است .افراد به جای اتلاف عمر وانرژی شان در شرکت های خصوصی با دستمزد پایین تصمیم بر ایجاد اشتغال برای خود دارند .آشنایی با زمینه کارآفرینی و انواع آن و چالش های آن برای جوانان ضروری است .

انواع کارآفرینی در دوسته عمده قرار می گیرد :

1.کسب وکارهای کوچک ( SME)

2.تشکیلات اقتصادی نوآور( IDE )

کسب وکارهای کوچک (SME)چیست ؟

این نوع از کارها را به تنهایی فرد شروع و در بازار محلی کار می کند .در این نوع کارها استقلال شخص وجود دارد و پیشرفت در آن ارتباط مستقیمی با نقدینگی و جریان پولی که به آن تزریق می شود دارد .

IDEچیست ؟

این نوع از کسب وکارها بر مبنای نوآوری هستند.وفراتر از بازارهای محلی به دنبال ایجاد اعتبارشان در بازارهای منطقه ای وجهانی هستند و به صورت گروهی برای کسب مزیت رقابتی ، از ایده های خاص و تکنولوژی در کار خود استفاده میکنند.
کارآفرینی انواع مختلفی دارد و شیوه های کارآفرینی ممکن است با سرمایه کم یا زیاد ایجاد شوند .

با پانزده نوع کارآفرینی در این مقاله آشنا می شویم:

کارآفرینی سنتی

اگر در کشوری،تولید درحوزه اقتصاد بر حسب توسعه فناوری وتکنولوژی روز نباشد .کارآفرینی در آن کشور را سنتی می نامند.که ویژگی های اصلی آن عبارتند از :
1.در این نوع کار به ریسک های بزرگ توجهی نمی شود .
2.اهمیتی به نوآوری وابتکار داده نمی شود
3.تمایل دارند فقط در یک حوزه صنعت وارد شوند
4.اعتقادشان حفظ روند طبیعی توسعه است.

2. در انواع کارآفرینی ،کارآفرین مدرن چیست؟

درست بر خلاف کارآفرین سنتی ، اگر کارآفرینان در روند کاری ریسک های بزرگ را بپذیرند و تصمیم های شجاعانه بگیرند و از روش های جدید تولید استفاده کنند و کار را به سرعت گسترش دهند ، آن فعالیت را کارآفرینی انقلابی می گویند .
کشورهای مانند چین وروسیه و اروپای شرقی بالاترین تعداد کارآفرینی انقلابی یا مدرن را دارند .

3.کارآفرینی کوچک

وقتی که سیستم تولید در یک کسب وکار ساده با تعداد کارگر کم باشد و فعالیت کم وکوچک باشد را کارآفرینی کوچک می گویند
کارآفرینی کوچک،در محدوده کارگاهی انجام میشه و فعالیت فیزیکی زیادی می طلبد .
این نوع کاربرای صنایع روستایی وکوچک استفاده می شود
این کارآفرینی بر پایه تمرکززدایی قدرت اقتصادی ،خود اتکایی ، توسعه متعادل منطقه ای واستفاده مناسب وکافی از منابع محلی است .

4.کارآفرینی بزرگ

از ماشین الات و تکنولوژی و مدیران متخصص برای توسعه کار استفاده می شود و تعداد کارگران زیاد و اندازه کسب و کار بزرگ است .کارآفرینی بزرگ فرصت های کاری و اشتغال را بسیار افزایش می دهد ،اما از طرف دیگر انحصار ایجاد می کند .

5.کارآفرینی روتین

در این مدل کار آفرینی شامل مدیریت موفق امور اقتصادی از طریق تصمیمات و طرح های مناسب است .هدف این کسب وکار عملکرد با کمترین هزینه ها و پذیرش کمترین ریسک است .در این نوع عملکردهای مدیریتی مثل برنامه ریزی ، سازماندهی ، جهت دهی ،انگیزه بخشی ،کنترل و یژه به کار گرفته می شود .

6.کارآفرین سازمانی

رایج ترین انواع کارآفرین سازمانی در بین شرکت های تجاری می توان کارآفرین درون سازمانی را توجه کرد .این نوع شامل فرایند است که در طی آن شرکت ها در تلاشند که کارکنان خود را به عنوان کارآفرین مورد توجه قرار دهند تا آنها به خلاقیت و نوآوری برسند .در این نوع کار آفرینی سعی می شود که کارکنان در قالب تیم ها سازماندهی شوند و ارزش آفرینی برای شرکت را انجام می دهند .این کارآفرینی نقش موثری در افزایش بهره وری دارند .اغلب امور مربوط به کارآفرینی کارکنان در این موضوع گنجانده می شود که افراد بتوانند همواره برای مجموعه خود سود دهی داشته باشند .واین روند از طریق ارائه یک محصول خاص در محیط کار توسط یک عده ای خاص از کارکنان صورت گیرد یا مدیران ارشد روند تولیدات را تغییر دهند و بر بازدهی تولید بیافزایند .

7.کارآفرین اجتماعی :

این مدل بر اساس اهداف فرهنگی و اجتماعی بنیان می شود .کارآفرینی اجتماعی سوداوری و درآمد را هدف قرار نمی دهد .سود این مدل کارها در زمینه ارزش ها وفعالیت های فرهنگی مصرف می شود و در نتیجه منابع مادی را در این شیوه از انواع کارآفرینی با کمک اعضای کارآفرین تامین می شود .
ارزش آفرینی در کسب و کار اجتماعی بالاترین مقدار را دارد و درآمدزایی کمتر دارد . هر چند که این کارآفرینی برای منفعت عموم ملت است و برای حقوق اجتماع در حال تلاش است .و کسب و کارهای کوچکی برای تامین مالی خودشان تاسیس می کنند و افراد بدون دستمزد برای تحقق اهداف سازمان اجتماعی از این کارآفرینی ها انجام می دهند .

8. مدل کارآفرینی در خانه

کارآفرینی در منزل با پیشرفت وتوسعه فناوری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است .این نوع از کار ریسک کمتری دارد و در سال های اولیه ممکن است درآمد پایینی داشته باشد .نمایش محصولات در شبکه های اجتماعی تلگرام واینستاگرام است که تاثیر به سزایی در افزایش درآمد این مشاغل دارد .به روز بودن محصولات و توجه مدام به کسب وکار و نظرات کاربران می تواند در پیشرفت کارآفرینی در منزل نقش مهمی داشته باشد .

9. مدل کارآفرینی خلاق

کارآفرینان خلاق کارآفرینی هستند که کالاهای جدید را به بازار عرضه می کنند زیرا شیوه های مدرن را با خلاقیت همراه می کنند و بازارهای جدیدی را کشف یا ایجاد می کنند تا محصولات نوین خود را به فروش برسانند .لازم به ذکر است که چنین نوعی از کارآفرینی فقط در حالتی قابل انجام است که به مرحله نوینی از پیشرفت رسیده باشیم .

10.کارآفرینان تقلیدی

این نوع از کارآفرینان به دنبال بهره برداری از ابداعاتی هستند که توسط کارآفرینان خلاق ارائه می شود .این کارآفرینان از روش های دیگران پیروی می کنند و برای کشور هایی که توسعه یافته نیستد برای ایجاد شرایط لازم پیشرفت مانند کشورهای پیشرفته وجود دارند .

11.کارآفرینی تغییر ناپذیر ( Drone)

در این نوع از کسب وکار فرد مدیر هیچ تغییری در طی سالیان به روش ها وسیستم های تولیدی نمی دهد وهیچگونه نوآوری را درست نمی کند ودر مقایسه با کارآفرینان نوآور از پیشرفت وسود بیشتر عقب می ماند مانند کارهایی که در قدیم رواج داشته واکنون بدون تغییر ادامه می یابد .

12.کارآفرین سیستماتیک

کارآفرینی سیتماتیک به آن نوع از کارآفرینی گفته می شود که در آن کارآفرینان از سیستم های نوآورانه استفاده می کنند و عملکرد آنان بدین شرح است:
• توسعه به منظور یافتن مشتریان وبازارهای جدید
• به کارگیری اصول سیستماتیک
• استفاده از فناوری های جدید تحقیقات سیستماتیک

13.مدل کارآفرینی پروژه محور

این ها افرادی هستند که در زمینه های مثل طراحی لباس ،تولید محتوای متنی یا ویدیویی ، ترجمه ، کارهای هنری و موارد دیگر فعالیت هایشان در یک کامپیوتر خلاصه می شود .این فعالیت بیشتر بر روند حرفه ای موثر است وسودآوری کمتری نسبت به مشاغل دیگر دارد .

14.کارآفرین تجاری

این ها بر حسب فعالیت های تجاری سود می گیرند .محصولات نهایی را از تولیدکنندگان می گیرند ومستقیما یا از طریق خرده فروشان به مشتریان می فروشند .بنابراین نقش آنها نوعی واسطه گری است.

15.کارآفرین خریدارانه( Buyer):

در این نوع کارآفرینی اشخاص اقدام به خرید کارهای ایجاد شده از قبل پرداخته وتشکیلات اقتصادی درحال گسترش را خریده و ادامه می دهند اینگونه کار ریسک کمی دارد در مقایسه با تمام کارهایی که از ابتدا توسط فرد افراد اجرا می شوند .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انواع کارآفرینی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد