3.5
(2)

تعریف ایده پردازی

ایده یک نوآوری یا همان تصور ذهنی است که طی فرایند هایی منجر به تولیدات جدید می شود. اولین گام در ایده پردازی این است،که ایده قابل بسط دادن و گسترش باشد. طرح یک ایده بدون هیچ قید و بند و شرایطی است اما اجرا نمودن و ایجاد محصول ایده پردازی باید ،تحت شرایط موجود اتفاق بیفتد. ایده پردازی نوع اندیشه و فکر است که رسیدن به آرمانها و موفقیت را به دنبال دارد.

خلق فکرهای جدید امری ضروری و مهم برای پیشرفت در تمام عرصه های زندگی بشر است.
ما می توانیم با استفاده از ایده پردازی و عملی کردن انها شرایط کنونی زندگی مان را متحول کرده و تغییرات اساسی در آن به وجود آوریم.
فکر خلاقانه و  خلاقیت، با تمرین بیشتر وبهتر میشه و حتی می تواند موجب کسب درآمد های فوق العاده در زندگی شود. این امر با کاهش مسیر رسیدن به اهداف زندگی را آسان تر و لذتبخش تر می کند.

عوامل و شرایط فکر خلاقانه

باید اطرافت رو درست و دقیق تر بشناسی. برای مسایل و مشکلاتی که دارید بیندیشید و راه حل ارائه دهید. به شیوه های بدون محدودیت تفکر کنید تا همیشه بزرگ فکر کنید.
مشکلات را به دید یک خلاقیت نگاه کنیم. تمام مسایل را از دیدگاه نوآوری بهتر ببینیم و بشناسیم.
باروش های تفکر خلاق آشنا شویم. اکثر ایده ها در شرایط کمبود امکانات و محدودیت هاست. وقتی همه چیز را در اختیار داشته باشید جایی برای ایده پردازی نیست. تمام مخترعان به دلیل کمبودها اختراع کرده اند.

فایده های ایده پردازی چیست؟

1. راهکارهای غیرمتظره را کشف و پرده برداری کنیم.
2. راهکارهای خلاقانه کسب درامد بیشتر را کسب کنیم.
3. جنبه های گوناگون فکری و نقاط قوت اعضای تیم را برای یک هدف معین یکجا جمع کنیم.
4. را های واضح را کنار گذاشته و تیم خود را فراتر از آنها هدایت کنید.
5. در محیط کاری مان به فردی مهم و ضروری تبدیل شویم تا کارفرمایمان اهمیت بیشتری به ما دهد و هرگز ما را از دست نخواهد دهد.
اید هایی که موجب تولید شوند ارزشمند هستند. گاهی ممکن است ایده تنها در مرجله ذهن وتصور بماند و فرد نتواند آن را اجرایی کند بعد از یک جرقه ذهنی و ایده نو باید جزییات را اضافه کرد و معمولا با پیشنهاد ها و مشورت با افراد دیگر ممکن است به نتایج بهتری برای اجرا برسیم.

چگونه به تفکر خلاق برسیم؟

1. مهارت های پایه ای در زمینه خاص را در خودمان ایجاد کنیم و تا حرفه ای شدن پیش رویم.
2. اهداف وانگیزه هایمان را به درستی و ملموس تعیین کنیم.
3. انگیزهٔ کنجکاوی و اختراع و نوآوری را در خود ایجاد وتقویت کنیم.
4. فرصت ها و مشکلات را بشناسیم وبر روی توانایی های دیگرمان تمرکز کنیم و مهارتهایمان را بهبود دهیم.
5. قدرت ارائه توانمندی های خودمان را کسب کنیم و باور به خلاق بودن را در خود پرورش دهیم.

ایده پردازی  موفق

گام اول: خلق

اکثر کسب و کارهای موفق برای با ایده پردازی برای حل مشکل یا بهبود راهکارهای موجود، شروع به کار می کنند. آنها با دقت زیاد مشکلات را می فهمند و برای آن راه حل ارائه می دهند.
در زمینه شایسته محوری می توان از ایده پردازی برای گسترش کارایی شرکت ها استفاده کرد. در این نوع ایده پردازی شرکت به دنبال ایجاد محصولات نو یا بازارهای جدید برای خدمات و محصولات است.
در زمینه بازاریابی نیز ایده پردازی برای افزایش فروش و نیازسنجی مشتریان وبازار به کار گرفته می شود تا سودآوری بالایی برای صاحبان کسب و کارها داشته باشد.

گام دوم: انتخاب

بعد از ارائه راه حل های مشکلات ایده ها،برای عملی شدن انتخاب میشوند. ایده ها را از نحوه اجرا وپیاده سازی ومقرون به صرفه بودن ومیزان زمان لازم برای عملی کردن آن ها بررسی و پس از سنجش معیارهای ایده پردازی، بهترین ها را انتخاب می کنند. معیارهای ایده:
1. ساده و دقیق باشد 2. ترسیم خوب و واضحی داشته باشد.
3. بتوان آن را در چند زمینه به کار برد 4. تازه باشد و مشابه نداشته باشد.
5. در زمینه فناوری های کشور باشد.6. قابلیت تبدیل به یک کسب و کار و سودآوری را داشته باشد.

گام سوم: اجرا

موفقیت در مرحله اجرا و پیاده سازی ، بستگی به توانایی های یک سازمان در انتخاب برترین ایده ها و عمل کردن بر اساس آنها وجود دارد. مشخص کردن دقیق نقش ها و مسئولیت ها در طراحی فرایند اجرایی تاثیر به سزایی دارد.

تکنیک های ایده پردازی موفق:

به کار بردن تکنیک های  مناسب به شما در تولید ایده های نو و خلاقانه کمک می نماید.

تکنیک اسکمپر

تکنیک اسکمپر (scamper) روشی است که توسط باب ابری مطرح شده است. قدرت اراده را نقش اصلی در ایده پردازی بیان می کند. این تکنیک در تهیه لیستی از راهکار های بهبود ایده های تولید محصولات و یا تغییر محصولات به سازمان ها کمک می کند.
حرف S جایگزین Substitution و به معنای جانشین سازی است.
حرف c جایگزین combine به معنی ترکیب کردن آمده است.
حرف a جایگزین adapt به معنی تعدیل کردن است.
حرف m جایگزین magnify به معنی بزرگ سازی است.
حرف p جایگزین put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد است.
حرف e جایگزین elimination به معنی حذف کردن است.
حرف r جایگزین reverse به معنی معکوس سازی است.

تکنیک نقشه ذهنی

نقشه ذهنی تکنیکی برای ارتباط میان جمع آوری اطلاعات و ایده هاست. در این زمینه ایده ها را می نویسید،وبه اطلاعات موجود در مورد آن ارتباط دهید. به این روش شبکه ای از ارتباطات به وجود می آید. این نقشه ذهنی در حل مسئله نیز کاربرد دارد.
برای انجام این روش ابتدا یک موضوع را در نظر بگیرید مثلا سلامتی و سپس تمام موضوعاتی که به این مبحث مربوط می شوند، را یادداشت کنید و سپس ارتباط دهی کنید، مثلا در زمینه سلامتی در مورد راه کار های بهبود سلامتی و غذا واستراحت وخدمات درمانی و استرس یا عوامل کاهش دهنده سلامتی و موضوعات مرتبط دیگر لیستی تهیه کنید ،و به بررسی آنها بپردازید تا ایده جامعی بتوانید ارائه دهید.

تکنیک لیست سازی

نوشتن لیست یک متد تحلیلی است. که در آن با شناسایی و بررسی ویژگی های قوت وخصوصیت های مختلف محصولات آن ها را فهرست می کنیم. تا ببینیم تغییر در هر یک از آنها چه تاثیر مثبت یا منفی در در کاربرد محصولات دارد.

تکنیک تصویر سازی

یکی از بهترین تکنیک ها برای اینکه ذهن بتواند بین ایده ها و نکته ها ارتباط برقرار کند ،کاربرد محرک های تصویری است. این محرک های تصویری باعث میشوند افکار با چالش های ابتکاری درگیر و به طرح ایده های ناب بپردازند. در این روش عکس هایی در مورد موضوع مورد نظر نگاه می کنید و بررسی می شود که به چه موضوعات مختلفی اشاره دارد.
عکس هایی که دیده می شود باید با زمینه ای که می خواهیم ایده پردازی کنیم هماهنگی داشته باشند وسپس فکرهای خلاقانه ای که از طریق آن عکس ها به ذهن می رسد را در مورد آن ها به حرف زدن می پردازند. مثلا اگر در زمینه صنایع در حال ایده پردازی هستیم بهتر است عکس های صنعتی را نگاه کنیم. و در عکس ها ادغام موضوعی نیز می توان داشت زیرا باعث خلق ایده های ترکیبی می شوند.

تکنیک رویا پردازی

این روش برای تقویت عملکرد ذهن و تصویر سازی ذهنی موثرترین راه است. درآن موضوع مورد نظر می توان دقیقا راه حل های موجود را به چالش کشید تا فکر خلاقانه ای را بروز دهیم و در واقع رویا پردازی، پردازش ذهنی یک موضوع از جنبه های مختلف است. خیلی از اختراعات از این رویاپردازی به وجود آمده اند مانند هواپیما یا اتومبیل.

برای اطلاعات بیشتر مقاله کارآفرینی را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ایده
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد