0
(0)

بهبود فردی چیست

بهبود فردی در واقع به مهارت‌های افراد در طول زندگی مربوط می‌شود. انسان‌ها باید بتوانند مهارتهایشان را افزایش دهند و به پیشرفت فردی برسند.

توسعه فردی

توسعه فردی فرایندی است که در طی آن توانایی‌های خود را می‌توان افزایش داد، هدف از این توانایی‌ها را در زندگی فردی باید یافت و ان ها را تکامل بخشید.

در این دو فرایند شما روی خود سرمایه گذاری کرده و برای بهبود و توسعه فردی برنامه ریزی می‌کنید تا بهترین خودتان شوید.

در اینصورت روابط و کل زندگی‌تان دگرگون خواهد شد.

بهبود جسمی

توسعه جسمی، درباره آمادگی جسمی است. و شامل مواردی مانند: روش زندگی، تغذیه، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، استراحت است.

بهبود ذهنی

این حیطه گسترده است و شامل موارد زیر است:

  1. مدیریت و کنترل زمان و انرژی
  2. مدیریت اضطراب
  3. اعتماد به نفس و عزت نفس
  4. مهارت‌های حل مسئله و مطالعه
  5. کنترل ذهن و تفکر مثبت
  6. مهارت‌های ارتباطی و انگیزشی

بهبود فردی منجر به تصمیمات بهتر و انتخاب‌های صحیح و تغییرات درست و مثبت در زندگی می‌شود و در نتیجه موفقیت را به دنبال دارد.

یادگیری بهبود فردی:
سؤال مهم این است که باید از کجا شروع کرد؟

ابتدا یک نگاه دقیق و صادقانه به شرایط زندگی خود داشته باشید ف توجه کنید که چه چیزهایی باید تغییر کند. بعد تصمیم بگیرید که تغییراتی را اعمال کنید و تلاش کنید تا به هدف مورد نظر برسید.

توسعه فکری:

هر ماه یک کتاب جدید بخوانید و به سینما و کنسرت و مکان‌های تفریحی بروید.

توسعه احساسی:

توسعه عاطفی منجر به واکنش بهتر به موقعیت‌ها و اتفاقات پیرامون می‌شود برای خانواده خود وقت بگذارید و به دنبال روش‌های مثبت فکری باشید.

توسعه معنوی:

هدف از توسعه معنوی ایجاد رابطه بهتر با پیرامون است. اگر در این زمینه پیشرفت کنید به خود شناسی رسیده و اهداف خود را در زندگی به راحتی پیدا خواهید کرد.

توسعه اجتماعی:

همه انسان‌ها اجتماعی هستند و تعامل اجتماعی به افراد کمک می‌کند تا تجربه‌های بیشتری را کسب کنند.

 

 برنامه ریزی اهمیت زیادی در توسعه فردی دارد. مراحل برنامه ریزی به صورت زیر است:

  1. آماده کردن لیست اهداف

اهداف در حوزه زندگی شخصی و شغلی را بنویسید. مثلاً کاهش وزن دو کیلوگرم در یک ماه یکی از اهداف زندگی شخصی شماست.

  1. اولویت بندی هدف:

اهداف را بررسی و بر حسب میزان علایق و اهمیت آنها را اولویت بندی کنی. سپس تمام تمرکز و تلاش خود را برای دستیابی به آنها بگذارید.

  1. تنظیم مهلت زمانی:

در این مرحله زمانی برای دستیابی به اهداف را مشخص کنید.

  1. شیوه رسیدن به هدف

راه رسیدن به هدف را تعیین کنید. و از مسیری مشخص و زود بازده حر کت کنید.

  1. اندازه گیری میزان پیشرفت:

پس از تعیین مسیر درست باید در بازه‌های زمانی معین میزان پیشرفت خود در راستای رسیدن به اهداف را بررسی کنید. در اینصورت اگر پیشرفت کرده باشید انگیزه بیشتری برای تلاش به دست می اورید و اگر پیشرفت نکرده باشید باید مسیر را تغییر دهید.

نتیجه مهم توسعه فردی
افزایش اعتماد به نفس

یادگیری مهارت‌های جدید یک اقدام مهم برای افزایش اعتماد به نفس و موفقیت‌های بیشتر در زندگی است. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند در مقابل شکست‌ها، عملکردشان را تغییر می‌دهند و هرگز نانامید نمی‌شوند.

جایگاه اجتماعی

به دست آوردن مهارت‌های جدید و رسیدن به موفقیت باعث بهبود موقعیت اجتماعی می‌شود.

 

موفقیت و بهبود فردی

موفقیت چیست؟

تلاش کردن و تسلیم نشدن در راه رسیدن به هدف راز موفقیت است که اگر به آن دست یابیم حس رضایت درونی را خواهیم داشت.

 

نیروهای درونی خود را آزاد کنید:

ما تصور می‌کنیم که جسم کوچکی هستیم اما درونمان جهان بزرگی نهفته است. اگر با خودمان خلوت کنیم و به اندیشیدن بپردازیم به نیروهای بزرگ و مهم حیات پی خواهیم برد. پژوهش‌های عصر کنونی در مورد انسان بیان دارد که انسان‌ها دارای منابع بالقوه مشابهی هستند.

برای دستیابی به موفقیت به این نکات توجه کنید

الگو برداری از افراد موفق:

شما با شناخت افراد موفق در جهان خواهید فهمید که چرا و چگونه افراد موفق شده‌اند. در نتیجه می‌توانید برای موفقیت خودتان برنامه ریزی کنید.

تعیین اهداف بزرگ:

بهترین کاری که شما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند تعیین اهداف است. مشخص کردن اهداف در تعیین زمان رسیدن به انها نیز مؤثر است. اگر باور کنیم که به هر چیزی اراده کنیم می‌رسیم حتماً اهداف بزرگی را برای خود مشخص می‌کنیم. اهداف بلند مدت را باید به اهداف کوتاه مدت و ریز تقسیم کرد تا به راحتی به آنها دست یافت.

حداکثر استفاده از زمان

موفقیت ما در زندگی به چگونگی استفاده از زمان بستگی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیریت زمان در رسیدن به اهداف مهم‌ترین عامل است.

پشتکار:

برای رسیدن به خواسته‌های قلبی باید همه نیروهای خود را صرف هدفمان کنیم. همواره به دستاورد نهایی‌مان بیندیشیم . 90 درصد نبوغ ناشی از داشتن پشتکار در کار است.

نهایت استفاده از هوش و استعداد:

اگر هوش و استعداد بالایی داشته باشیم و از آن درست بهره گیریم راه رسیدن به هدف هموار خواهد شد واما اگر استعدادهایمان را درست نشناسیم از مسیر پیروزی دور خواهیم شد.

مهارت‌های ارتباطی برای رسیدن به موفقیت:

افراد اعتقاد دارند هر چه مهار تهای ارتباطی فرد قوی‌تر باشد، آینده درشان تری هم خواهد داشت. برقراری ارتباط مبحثی گسترده است اما در اولین اقدام باید ضعف‌هایتان را بفهمید و برای رفع آنها تلاش کنید تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرید.

باورهای اشتباه در مسیر رشد و پیشرفت فردی:

برای دستیابی به اهداف و آرزوها باید بدون وقفه در حال رشد و پیشرفت باشید. اگر باوری اشتباه در مسیر موفقیت داشته باشید مانع پیشرفت شما خواهد بود.

به بررسی چند باور اشتباه خواهیم پرداخت:
من حدس می‌زنم که به طور طبیعی پیشرفت خواهم کرد:

جسم ما به طور طبیعی تغییر می‌کند از کودکی در حال رشد هستیم و نیرومندتر می‌شویم و می‌توانیم کارهای جدیدی را انجام دهیم و با دشواری‌های جدید روبه رو شویم و ان ها را رفع کنیم. افرادی از این باور ناخود آگاه نتیجه می‌گیرند که رشد ذهنی، معنوی و عاطفی انسان دارای ساختار مشابهی است و با گذشت زمان به انسانی شایسته‌تر تبدیل می‌شویم.

ما به سادگی با گذراندن عمرمان پیشرفت نمی‌کنیم. باید آگاهانه در ابن مورد تصمیم بگیریم.

اگر می‌خواهید وضعیت زندگی را روز به روز بهتر کنید باید خودتان همواره رشد داشته باشید.

من نمی‌دانم چگونه پیشرفت کنم

بسیاری تجربه‌های دشوار درس‌های زندگی را به روشی سخت یاد می‌دهند و افراد بدین ترتیب تغییر می‌کنند گاهی تغییرات موجب بهتر شدن انسان می‌شود و گاهی منفی خواهد بود. بهترین راه این است که آگاهانه برای رشد و پیشرفت خودتان برنامه ریزی کنید و تصمیم بگیرید تا چه سطحی پیشرفت کنید.

اکنون برای شروع کردن زمانی مناسب نیست

اگر برای اجرای برنامه‌تان منتظر زمان بمانید این احتمال افزایش خواهد یافت که آن کار را هرگز انجام نخواهید داد. اگر تا امروز برای پیشرفتتان تصمیم گیری نکرده‌اید پس همین الان شروع کنید و برای اقدام موفقیت آمیز همواره جدی باشید و آن را رها نکنید.

می‌ترسم که اشتباه کنم:

پیشرفت ممکن است کاری پر زحمت باشد و باید در نظر بگیرید که احتمال شکست و اشتباه کردن وجود دارد. بسیاری افراد دوست ندارند اشتباه کنند در هر حال برای اقدام به موفقیت باید بهای آن را که همان برخورد با موانع و تلاش برای رفع آنهاست بدهید. اشتباه کردن در واقع شیوه دیگری از انجام کارها را برای ما آشکار می‌کند.

قبل از شروع کردن بهترین شیوه را بیابیم

همه عادت داریم قبل از شروع کاری بهترین شیوه را در آن زمینه پیدا کنیم. در حالت مطلوب دوست دارید که قبل از سفر رفتن با کل جاده از روی نقشه آشنا شوید. پس همواره برای رسیدن به اهداف مسیر بهتر را انتخاب باید کرد.

احساس می‌کنم به انجام این کار علاقه‌ای ندارم

دلایل شما برای ادامه دادن به رشد و پیشرفت شخصی بسیار مهم‌تر از دلایلی هستند که آنها را برای شروع فرایند رشدو پیشرفتتان در نظر دارید. زمانی به دلایلی مهم در راه ادامه دادن به پیشرفت متوجه می‌شوید که به اندازه کافی در این مسیر گام برداشته‌اید پس به خودتان تعهد بدهید که حداقل یکسال مداوم در مسیر برنامه حرکت کنید تا نتایج اصلی را بگیرید.

دیگران از من مهم‌تر و شایسته‌تر هستند:

انسان‌های موفق اغلب اندیشه‌های خود را با دیگران مطرح می‌کنند و شما زمانی می‌توانید از آنها بیاموزید که آنها را در موقعیتی بالاتر از خود ببینید.

کارهای مهم وارزشمند را هر روز انجام دهید:

زندگی مثل بوم نقاشی است و شما باید می‌توانید روی آن رنگ بپاشید. این جمله بدین معنی است که همواره تلاش کنید تا از زندگی‌تان شاهکار خلق کنید و بنابراین اندیشمندانه عمل کنید ، هدفی شفاف را در نظر داشته باشید و اگر روزانه در مسیر هدف اقدام کنید در نهایت به شاهکار زندگی می‌رسید.

هنری دیوید ثورو ، نویسنده و فیلسوف چنین نوشت:

اگر انسان در مسیر رویاهای ارزشمندش پیشروی کند و طوری زندگی کند که آن را در تصورش پرورانده است به موفقیتی غیر منتظره می‌رسد که در حالت معمول در طی آن دوره زمانی نخواهد رسید .او از حد ومرزهای عبور خواهد کرد و در جهانی شگفت انگیز حرکت خواهد کرد.

 

ان آل پی روشی جدید برای پیشرفت فردی:

ان آل پی اساساً درباره تغییر طرز فکرتان درباره فکر کردن است. در تکنولوژی عصبی کلامی، منظور از کلمه عصبی دستگاه عصبی انسان و مناطقی از مغز است که به حواس پنج‌گانه مربوط هستند. منظور از کلامی، زبان و کاربرد کلمات، عبارت‌ها، زبان بدن و عادت‌هایی است که منعکس‌کننده دنیای ذهن هستند. کلمه برنامه‌ریزی از علم کامپیوتر گرفته شده است.

اگر همه این‌ها را با هم ترکیب کنید به یک تکنولوژی دست پیدا می‌کنید که معتقد است افکار، احساسات و عمل انسان بر حسب عادت هستند و می‌توان این عادت‌ها را کنترل کرد.

در زمینه بهبود فردی باید به قوانینی پرداخت :

قانون عینیت یافتن ذهنیات

زندگی ایده آل خود را با تمام جزئیات آن مجسم کنید و  این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون شما تحقق پیدا کند حفظ کنید

قانون ارزش‌ها

شیوه عملکرد شما همیشه با اساسی‌ترین ارزش‌های شما در ارتباط است. آنچه که ارزش‌های شما را بیان می‌کند ادعاهای شما نیست بلکه گفته‌ها و اعمال شماست .

قانون خدمت

پاداش‌هایی که در زندگی می‌گیرید باا میزان خدمت شما به دیگران رابطه مستقیم دارد .هر چه بیشتر برای سعادت دیگران کار و تلاش کنید در زندگی خودتان پیشرفت مهم‌تری به دست خواهید آورد.

قانون بخشش

سلامت روحی شما به این بستگی دارد که تا چه حد اطرافیانی که زمانی با رفتارشان نارحتتان کردند را ببخشید .بسیاری از بد بختی‌ها ناشی از نبخشیدن دیگران است .عدم توانایی بخشش منجر به حس کینه و ناراحتی همیشگی در فرد می‌شود و زندگی را ناخوشایند می‌کند.

برای افزایش بهبود فردی باید کنترل استرس را بلد باشیم .با انجام این نکات به افزایش حال خوبتان کمک کنید :

انجام مدیتیشن :

مدیتیشن، تسکین استرس کوتاه مدت را در پی دارد و نیز مزایای مدیریت استرس ماندگار را نیز به همراه می‌آورد.

بازی کنید :

لذت بردن از بازی‌های خوب با گروه دوستان ذهن شما را از عوامل نگرانی دور می‌کند و می‌تواند به وضعیت آرام تری افراد  را نزدیک کند و به طور مرتب این بازی گروهی را انجام دهید.

بیشتر بخندید :

عمل خندیدن ، استرس را آزاد می‌کند و تغییرات فیزیو لوژیکی مثبت ایجاد می‌کند .پیدا کردن را ههای خندیدن در روز یک مسیر رهایی از اضطراب است.

موسیقی درمانی :

برای رفع استرس هر روز موسیقی آرام گوش دهید.

پیاده روی

ورزش کردن برای استرس فوق العاده است و می‌تواند در عرض چند دقیقه جواب دهد. پیاده روی به شما این امکان را می‌دهد که از تغییر مناظر لذت ببرید، و می‌تواند شما را به یک قالب ذهنی متفاوت تبدیل کند، و مزایای ورزش را نیز به ارمغان می‌آورد.

یک تعطیلات کوچک در نظر بگیرید

یاد بگیرید که چطور یک تعطیلات کوتاه مدت با صرف هزینه کم و همچنین لذت بخش داشته باشید .اوقاتی را در ماه برای این کار انرژی بخش در نظر بگیرید.

تلاش برای خوش بین شدن:

نگرانی در مورد آینده یا بد بودن گذشته شما را ناراحت می‌کند.

تمایل به خوش بینی و توجه به جنبه‌های شاد زندگی و مثبت بینی را در خود پرورش دهید خوش بین ها زندگی شادتری دارند.

پرورش ذهن آگاهی :.توانایی بودن در حال و تمرکز بر حال را تکرار و تمرین کنید .با این کار روزانه انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌هایتان دارید.

 

غلبه بر موانع یادگیری مهارت‌های جدید:

یادگیری مهارت جدید علاوه بر افزایش توانمندی و اعتماد به نفس شما ، کمک می‌کند تا فرصت‌های بیشتری برای خود فراهم آورید.

به دلایل مختلفی  افراد از یادگیری مهارت‌های جدید دوری می‌کنند.

این دلایل اعم از فقدان اعتماد به نفس، کمبود وقت ، تعهدات خانوادگی، تنبلی و سست اراده بودن، مشکلات اقتصادی  است و مهم‌ترین اقدام غلبه بر این دلایل و حرکت در مسیر یادگیری مهار تهای جدید است تا به بهبود توانایی‌های فردی برسند .

نقاط قوت خود را در حیطه مهارت آموزی در نظر بگیرید ممکن است شما توانایی‌های مهمی داشته باشید که با تاکید بهتر بر رشد این موارد زندگی‌تان را متحول کنید این امر موجب می‌شود تا حس امیدواری در شما افزایش یابد و همچنین از تجربیاتی که در گذشته داشتید برای یاد گیری مهارت‌های جدید بهره ببرید.

دانلود متن صوتی مقاله

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بهبود شخصی و توسعه فردی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد