3.5
(8)

برخلاف تصور خیلی از افراد، کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. در بعضی از کتاب ها تجارت الکترونیک (electronic commerce) را زیر مجموعه ای از کسب و کار الکترونیک (electronic business) معرفی کرده اند. چه طور است قبل از اینکه سراغ تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک برویم شرح مختصری از هر کدام را بیان کنیم تا یک آشنایی نسبی با هر کدام پیدا کنیم و در صورت تمایل برای اطلاعات بیشتر به سراغ مقاله های کسب و کار الکترونیکی و همچنین تجارت الکترونیک می توانید بروید.

 

کسب و کار الکترونیک چیست؟

کسب و کار الکترونیک عبارت است از کاربردی کردن کلیه سیستم های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل کسب و کار، امروزه این فرایند ها با استفاده از تکنولوژی مبتنی بر وب توسعه می یابند. کسب و کار الکترونیک در یک تعریف ساده به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است. به طور مثال دادگاهی که از طریق اینترنت انجام شود نوعی کسب و کار الکترونیکی است.

 

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک_ کسب و کار الکترونیکی

مزایای کسب و کار الکترونیک

* کاهش آلودگی محیط زیست و ترافیک

* حذف کاغذ، بروشور و کاتالوگ

* نزدیک شدن ارتباطات

* دستیابی به بازارهای جدید

* کاهش هزینه های معاملاتی و تدارکاتی

* افزایش میزان سود و فروش

 

معایب کسب و کار الکترونیک

* امنیت

* هزینه های بالای فناوری

* اختلال برنامه کاری در صورت خرابی سیستم

 

انواع کسب و کار الکترونیک

* ایجاد اجتماعات آنلاین

* ایجاد خدمات تخصصی به دیگران

* پیوستن به شبکه های واسطه گری

*و …

 

تجارت الکترونیک چیست؟

براساس تعریف دفتر توسعه جامعه اروپا به طور کلی تجارت الکترونیک، معاملات را در ارتباط با فعالیت های تجاری افراد و سازمان ها شکل می دهند. این فعالیت ها براساس پردازش و انتقال اطلاعات دیجیتالی (متن، صدا و تصاویر) مبتنی هستند. تجارت الکترونیک، به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می گردد که مستقیما به وسیله ارتباطات الکترونیکی (شبکه ای) پشتیبانی میشود.

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک_تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک

* تجارت الکترونیکی تصویر برند شرکت را بهبود می بخشد.

* به سازمان برای ارائه خدمات بهتر مشتری کمک میکند.

* باعث افزایش بهره وری سازمان ها میشود.

* صرفه جویی در زمان

* راحتی در مقایسه

* افزایش استاندارد و کیفیت زندگی مردم

* کار و تحصیل در خانه

* بالا رفتن فرهنگ اجتماعی

* در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات برای روستاییان.

* کمک به کاهش قیمت محصولات.

 

 

معایب تجارت الکترونیک

* تحویل دیر هنگام

* حفظ حریم خصوصی

* کلاه برداری در کارت اعتباری

* رقابت شدید

* نیاز به اینترنت

* کیفیت نداشتن محصولات

* مشکلات حمل و نقل

 

انواع تجارت الکترونیک

* واحد تجاری با واحد تجاری

* واحد تجاری با مصرف کننده

* مصرف کننده با مصرف کننده

* مصرف کننده با واحد تجاری

* و…

 

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک

 

کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی اصطلاحاتی هستند که به طور متقابل مورد استفاده قرار میگیرند و گاهی از آنها برای تمایز محصول فروشنده از دیگری استفاده میشود. اما ویژگی های این دو متفاوت است و این تفاوت برای شرکت ها اهمیت دارد.

در هر دو مورد، «e» مخفف شبکه های الکترونیکی است و کاربرد فناوری شبکه الکترونیکی از جمله اینترنت و تبادل داده الکترونیکی (EDI) را برای بهبود و تغییر فرآیند های تجاری توصیف میکند. بیشتر شرکت ها میدانند که اینترنت برای ماندن در اینجاست. رهبران کسب و کار میدانند که برای حفظ مزیت رقابتی خود باید به یک تجارت الکترونیکی تبدیل شوند. اما تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک چیست؟ و چگونه می دانید که یک سایت تجارت الکترونیکی دارید یا یک کسب و کار الکترونیکی واقعی دارید؟

تجارت الکترونیک فرآیند های بیرونی را در بر میگیرد که مشتریان، تأمین کنندگان و شرکای خارجی را شامل میشود از جمله فروش، بازاریابی، ثبت سفارش، تحویل، خدمات به مشتری، خرید مواد اولیه و لوازم تولیدی و تهیه اقلام هزینه های غیر مستقیم عملیاتی مانند دفتر تدارکات است. اجرای این نوع تجارت جاه طلبانه اما آسان است.

کسب و کار الکترونیک، تجارت الکترونیک را شامل میشود اما فرآیند های داخلی مانند تولید، مدیریت موجودی، توسعه محصول، امور مالی، مدیریت ریسک، مدیریت دانش و منابع انسانی را نیز در بر میگیرد. کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک هردو به این فرآیند ها و زیر ساخت های فناوری پایگاه داده ها، سرورهای برنامه ها، ابزارهای امنیتی، مدیریت سیستم ها و سیستم های میراث می پردازند. و هر دو باعث ایجاد یک زنجیره ی ارزش جدید بین شرکت و مشتریان و تأمین کنندگان آن و همچنین در درون خود شرکت را شامل میشود.

همه شرکت ها باید یک استراتژی تجارت الکترونیکی داشته باشند و دولت ها باید دارای استراتژی خدمات الکترونیکی باشند. شبکه های الکترونیکی به ویژه اینترنت برای تعامل شرکت ها با مشتریان، تأمین کنندگان، شرکای توزیع بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین، می توان گفت که کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی یکسان نیستند.

استفاده از اینترنت توسط برای تکمیل فرایند هایی مانند پشتیبانی مشتری آنلاین، مدیریت زنجره تامین و Flipkart و غیره مثالی از کسب و کار الکترونیکی است. این در حالی است که خرید یک هارد دیسک از Amazon.com یا Flipkart مثالی از تجارت الکترونیکی است. حال اگر بخواهیم تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک را به صورت موردی برای درک بهتر بیان کنیم بدین صورت است که:

 

* خرید و فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت به عنوان تجارت الکترونیکی شناخته میشود. بر خلاف کسب و کار الکترونیکی، که یک حضور الکترونیکی در تجارت است، که توسط آن تمام فعالیت های تجاری از طریق اینترنت انجام میشود.

* تجارت الکترونیکی یکی از مؤلفه های اصلی کسب و کار الکترونیکی است.

* تجارت الکترونیکی معاملات مربوط به پول را شامل میشود، اما کسب و کار الکترونیکی فعالیت های پولی و هم افزایی را نیز شامل میشود.

* تجارت الکترونیک یک رویکرد برون گرایانه دارد که مشتریان، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و غیره را در بر میگیرد. از طرف دیگر کسب و کار الکترونیکی یک رویکرد مبهم دارد که فرآیند های داخلی و خارجی را نیز در بر میگیرد.

* تجارت الکترونیکی برای ارتباط با سایر نقاط جهان از اینترنت استفاده میکند. برخلاف کسب و کار الکترونیک از اینترنت، اینترانت، اکسترانت برای ارتباط با طرفین استفاده میکند.

 

نتیجه گیری

تجارت الکترونیک بخش عمده کسب و کار الکترونیک است. همچنین می توان گفت که تجارت الکترونیک وب سایت های کسب و کار الکترونیک است، اما کسب و کار الکترونیک لزوما تجارت الکترونیکی نیست. در حال حاضر بیشتر شرکت ها تجارت الکترونیکی را صرفا برای جذب حداکثر قسمت بازار انجام می دهند. برخی از وب سایت های تجارت الکترونیکی از سالهای گذشته پدید آمده اند که در حال از بین رفتن بازار تجارت سنتی هستند.

 

می توانید فایل PDF را نیز دانلود کنید

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک چیست

 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. شمارش آرا: 8

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک چیست؟
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد