5
(1)

واقعیت این است که نباید یادگیری مهارت‌های رهبری را به آینده موکول کنید زیرا ممکن است آینده‌ای که متصور هستید، دیرتر از آن چیزی باشد که در فکر دارید. بنابراین بهتر است همین الان دست به کار شوید. به علاوه، باید بدانید مهم‌ترین عنصری که در آیندۀ کسب و کار تحول ایجاد می‌کند، کیفیت رهبری در سازمان است. حال سوال اصلی اینجاست چه چیزهایی یک رهبر را خوب و برجسته جلوه می‌دهد؟ یک رهبر خوب و برجسته رهبری است که افراد را توانمند کرده و بهترین بستر برای پیشرفت آن‌ها را مهیا می‌سازد.

نابراین برای موفقیت تیم و سازمان لازم است که مهارت‌های رهبری خود را بهبود داده تا بتوانید به یک رهبر خوب تبدیل شوید. اما چه کسی زمان کافی برای این کار را خواهد داشت؟ بیش‌تر مدیران، مرتب خود را درگیر جلسات و ملاقات‌های فشرده می‎‌بینند یا حتی ممکن است درگیری و مشکلات درون‌تیمی فکر آن‌ها را به خود مشغول کند.

مشکلات و چالش‌های پیش روی مدیران بسیار هستند، اگر بخواهیم چالشی جدید را به آن‌ها اضافه کنیم، کار از چیزی که وجود دارد نیز سخت‌تر و غیرممکن‌تر می‌شود. اگر اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، مشخص است که کیفیت رهبری در سازمان دغدغه بزرگی برای شما به حساب می‌آید و باید بگوییم در مسیر درستی قرار دارید. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه یک رهبر خوب و برجسته باشید.

یک رهبر خوب بودن به چه معناست؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مسیر حرکت به سمت بهبود رهبری خود پی بگیرید، توجه به بُعد شخصیتی و انسانی خود است. رهبری بر پایه روابط و همین‌طور توسعه ارتباط خود با افراد پیش می‌رود. رهبری یک نقش انسانی است، بنابراین برای حرکت تبدیل شدن به یک رهبر خوب لازم است که خود را به خوبی شناخته و در ارتباط با همکاران خود تمام تلاش خود را به کار بگیرید. به محض اینکه شروع به رشد کنید و مهارت‌های خود را رشد دهید، توانایی رهبری هم در شما رشد خواهد کرد و به رهبری خوب و برجسته تبدیل خواهید شد. در حقیقت، شما بُعد رهبری در درون خود را به شکل سهوی بیدار خواهید کرد.

رهبری خصیصه‌ای است که باید در همه افراد وجود داشته باشد و بسته به عنوان شغلی افراد در سازمان نیست. به محض اینکه اراده‌ای برای رهبری و میلی برای کمک به افراد داشته باشید، می‌توانید رهبری را آغاز کنید.

رهبران خوب و برجسته یک‌شبه به دنیا نمی‌آیند، اما تمام این تجارب به واسطه اولین قدم درست ممکن خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است در مسیری صحیح قرار گرفته و اولین قدم‌ها را به درستی بردارید. در راستای تحقق این هدف ابتدا باید مهارت‌ها و خصوصیات رهبران خوب و برجسته را شناخته و پس از آن این مهارت‌ها را فرا گیرید.

پیش از اینکه مهارت‌ها و خصوصیات یک رهبر خوب را با هم مرور کنیم چند قانون مهم رهبری را مطالعه خواهیم کرد:

سه قانون مهم در رهبری تیم

سه قانون رهبری که با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم در تصمیم‌گیری در موقعیت‌های مختلف و نحوه تعامل و رفتار با افراد، شما را یاری خواهند کرد.

قانون اول: در مسیر رهبری سازمان، هر انتظاری از اعضای تیم خود دارید، خود نیز آن انتظارات را برآورده کنید

هرچه به اعضای تیم خود می‌آموزید، خودتان نیز آن را تمرین کنید. اگر می‌خواهید اعضای تیم، شما را رهبری برجسته ببینند و به شما اعتماد کنند، شما هم باید به آن‌ها اعتبار بخشیده، تفویض اختیار کرده و اعتماد کنید. اگر می‌خواهید تیم شما به اشتباهاتش اعتراف کند خود نیز باید این کار را انجام دهید.

به این ترتیب، خودتان باید آینه و نمود هر تغییری باشید که از تیم‌تان انتظار دارید.

قانون دوم: یک رهبر خوب همیشه از پائین رهبری می‌کند

نقش رهبری راهنمایی افراد است نه دستور دادن به آن‌ها. ساختار سازمانی از بالا به پائین سال‌هاست که منسوخ شده است. امروز زمان برای رهبران فرا رسیده تا جایگاه درست خود را در سازمان‌ها بیابند. وظیفه اصلی رهبران خوب، حمایت و راهنمایی از پایین است تا در نهایت کمک کنند اعضای تیم پیشرفت کرده و بالاتر بیایند.

قانون سوم: انسانیت را سرلوحۀ رهبری خود قرار دهید

انسانیت یکی از قوانین رهبری است که هیچ‌گاه نباید آن را فراموش کرد. تمام رهبران باید اعضای تیم خود را با دیدی کاملاً انسانی بنگرند، نه اینکه تنها به چشم یک کارمند ساده به آن‌ها بنگرند. آیندۀ کسب و کار، اعضای تیم را در مرکزیت سازمان قرار داده و بالاترین اهمیت را برای آنان قائل شده است.

امروزه نیروی کار به دنبال رهبرانی است که با تمام وجود و قلب خود به میدان بیایند و اولویت‌شان افراد باشند، نه سودشان. شرکت‌ها بدون افرادی که آن‌ها را تشکیل می‌دهد حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

مهمترین خصوصیات و ویژگی‌های یک رهبر خوب چیست؟

حال که سه قانون رهبری را مورد بررسی قرار دادید وقت آن رسیده تا از مهم‌ترین خصوصیات یک رهبر خوب و برجسته اطلاع پیدا کنید:

  1. رهبران خوب و برجسته محیطی با ارتباط دوستانه در سازمان ایجاد می‌کنند.
  2. رهبران خوب به ایجاد و حفظ اعتماد توجه ویژه‌ای دارند.
  3. یک رهبر خوب به پیشرفت و توسعه هوش هیجانی خود و اعضای تیم توجه ویژه‌ای دارد.
  4. برای یک رهبر خوب، اعضای تیم مهم‌ترین دارایی سازمان هستند.
  5. رهبران برجسته تمام سعی خود را در فروتنی به کار می‌گیرند و تلاش می‌کنند همواره فروتن باقی بمانند.
  6. بهترین رهبران اعضای تیم خود را به مانند یک مربی تعلیم می‌دهند. این رهبران در توانمندسازی اعضای تیم خود عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند.
  7. رهبران خوب شرایط یادگیری را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند.
  8. رهبران برجسته طوری رفتار می‌کنند که اعضای تیم روی حرف‌شان حساب کنند. در حضور چنین رهبرانی به شفافیت سازمانی توجه ویژه‌ای می‌شود.

سخن آخر

لازم است بدانید همه رهبران مدیر نیستند، اما بسیار ضروری است که همه مدیران رهبر باشند؛ آن هم رهبری خوب و برجسته! اگر بخواهیم تفاوت مدیریت و رهبری را به صورت ساده و کوتاه توضیح دهیم باید بگوئیم: رهبران بیش‌تر با چرایی در ارتباطند و به اعضای تیم انگیزه و الهام می‌بخشند، اما مدیران علاوه بر انجام وظایف رهبری، ارتباط مستقیم با چگونگی انجام کارها و آموزش فنی دارند.

اگر این مقاله را تا انتها خوانده‌اید و قصد دارید بر کیفیت رهبری خود بازنگری کنید به شما تبریک می‌گوئیم. اما در نظر داشته باشید تبدیل شدن به یک رهبر خوب، زوندی آسان و یک‌باره نیست. هرچه با چالش‌های پیش‌رو مواجه شوید و تجربه کسب کنید، رشد بیش‌تری خواهید داشت و پیشرفت خواهید کرد. در واقع هرچه نسبت به یادگیری مثبت بیندیشید موفق‌تر خواهید بود. توجه داشته باشید علاوه بر ویژگی‌های رهبران خوب و برجسته، باید قوانین رهبری را نیز به خوبی فرا گیرید.

حرکت بعدی شما چیست و قصد دارید چه برنامه‌ای برای بهبود کیفیت رهبری خود به جریان بیندازید؟

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد