0
(0)

خودرو خودران چیست ؟

انواع اتومبیل‌ خودران، می‌توانند بدون دخالت راننده یا با کمترین تنظیمات وکنترل انسان حرکت کنند وبه مقصد برسند. حرکت آنها توسط سنسورها انجام می‌شود. قبل از این اتومبیل‌های خودران، ماشین‌های الکتریکی که با شارژ برقی حرکت می‌کنند به وجود آمده اما امروزه صنعت اتومبیل با تحول قابل ملاحظه خودروهای بدون راننده یا خودران مواجه شده است.

مسیر طراحی وتولید خودران ها

ایده ونوآوری لازم برای ایجاد همچین خودروهایی درچندین سال پیش مطرح شده بود. اولین بار کمپانی «هودینا» خودرویی با نام اعجوبه آمریکایی را اختراع کرد که از راه دور کنترل ودر خیابان‌ها حرکت می‌کرد. این خودرو با امواج رادیویی از طریق آنتن حرکت می‌کرد وراننده کنترل ماشین وارسال امواج را داشت. سال‌ها بعد کمپانی (vislab) از محصولی به نام (braive) که خودروی اتوماتیک بود رونمایی کرد.

انواع اتومبیل‌ خودران:

بر حسب استانداردهای ساخت خودروهای اتوماتیک شش دسته بندی در مدل دارند:
سطح صفر:
در این اتومبیل سیستم اتومات خودرو فقط تعدادی هشدار برای راننده ها ارسال می‌کند وفعالیتی بیشتر ندارد واصل رانندگی وپیمودن مسیر با راننده است.
سطح اول: این اتومبیل راننده و سیستم خودکار هر دو در رانندگی سهیم هستند. دستیاری برای پارک نمودن، کنترل اتومات فرمان و سیستم ترمز اضطراری از جماه کارهای بخش اتومات خودرو می‌باشد.
سطح دوم: در این نوع، کل رانندگی از حرکت فرمان و گاز دادن گرفته تا رسیدن به مقصد توسط سیستم هوشمند ماشین انجام می‌شود اما برای مواقع اضطراری و پرخطر باید راننده اقدام نموده و کنترل کند.
سطح سوم:
در این مدل سیستم هوشمند خودرو نقش کمک راننده دارد و راننده می‌تواند در صورت لزوم با تلفن همراه صحبت کند یا فیلم ببیند و بخش هوشمند هدایت و کنترل در موقعیت‌های اضطراری را انجام می‌دهد.
سطح چهارم: این خودرو کاملاً هوشمند وراننده می‌تواند بخوابد اما به مقصد می‌رسد وسفر پایان می‌یابد. فقط در برخی مناطق خاص پشتیبانی می‌شود.

اساس عملکرد اتومبیل خودران چیست؟

تکنولوژی هوش مصنوعی قدرت انواع خودرو خودران را تأمین می‌کند. این نوع خودروها با شناسایی اگوریتم های تعریف شده برای ماشین بر اساس سیستم یادگیری ماشین کار می‌کنند. این داده‌ها شامل: تصاویر دوربین‌هایی می‌شود که علایم راهنمایی ورانندگی، نورهای ترافیکی، درختان، موانع وعابران پیاده را مورد شناسایی قرار می‌دهد. این اتومبیل‌ها تمام اتوماتیک رانندگی می‌کنند.

شیوه عملکرد خودرو خودران بدین شرح است:

1. راننده مقصد را مشخص می‌کند وسپس نرم افزار خودرو مسیر مناسب را تعیین واعلام می‌نماید.

2. یک دستگاه چرخشی حسگر روی سقف خودرو نصب شده تا شعاع 60 متری را بررسی و سپس موقعیت فعلی خودرو را می‌سنجد.

3. یک حسگر جانبی که بر روی چرخ عقب قرار دارد فعال می‌شود تا محل وموقعیت خودرو نسبت به نقشه فعال در سیستم هوشمند خودرو مشخص شود.

4. رادارهایی در جلو وعقب خودرو قرار دارند وفاصله تا موانع را حساب می‌نمایند.

5. نرم افزار هوش مصنوعی داخل خودرو به تمام حسگرها وصل می‌شود وداده های ورودی از گوگل استریت ویو ودوربین های ویدیویی داخل خودرو را دریافت می‌کند.

6.هوش مصنوعی فرایند ادراک وتصمیم گیری راننده را شبیه سازی می‌کند وکنترل فرمان وترمز وامور دیگر را انجام می‌دهد.

7. نرم افزار خودروها از نقشه گوگل یا گوگل مپز برای توجه به علایم رانندگی استفاده می‌کند.

8. در خودروهای خودران گوگل قابلیت غیر فعال نمودن سیستم هوشمند وانجام رانندگی توسط انسنان را ممکن نموده است.

مزایا و معایب خودرو خودران

1.هکرها می‌توانند کنترل انها را در دست بگیرند.

2.یک خودروی بدون نیاز به راننده مانند یک اسلحه برای از بین بردن عابر پیاده یا تصادفات عمدی می‌تواند توسط هکرها به کار گرفته شود زیرا با سیستم‌های نرم افزاری مانند کامپیوتر کار می‌نماید.

3.صنایع خودروسازی دچاررکود می‌شوند.

4.با گسترش تولیدات خودروهای هوشمند بازار تولید دیگر خودروها وهمچنین صنعت بیمه خودرو با رکود مواجه می‌شود. زیرا در صنعت بیمه تمرکز عملکرد به خاطر تصادفات وسوانح رانندگی است. اگر این تصادفات از بین بروند دیگر بیمه خودرو معنایی نخواهد داشت.

5.تحول سیستم حمل ونقل

6.با تغییر سیستم هدایت خودروها وعملکرد بدون نیاز به راننده، اتوبوس‌ها، باربرها، خودروها بدون نیاز به راننده همی شوند وعده زیادی بیکار می‌شوند. این موضوع معضلی برای جامعه محسوب می‌شود وبر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

7.بهینه نمودن رانندگی

8.بهینه سازی صنعت حمل ونقل، با توسعه خودروهای خودران صورت می‌گیرد. خودروهای بدون نیاز به راننده سبب می‌شود تا مالکیت خودروهای شخصی کمتر شود.

9.هزینه‌های جابه جایی کاهش یابند وحمل و نقل آسانتر شود.

10.افزایش فضای آزاد خیابانها:
افزایش فضای خیابان‌ها زیرا دیگر خودروهای شخصی کم می‌شود و دیگر ماشین‌ها کمتر در اطراف خیابان‌ها پارک می‌نمایند چون خودروههای بدون سرنشین نیاز به پارک کردن ندارند.

11.مصرف سوخت کمتر:
بر اساس تحقیقات انجام شده میزان سوخت خودروهای خودران، همیشه کم و ثابت است. در اتومبیل‌های با راننده فعلی اگر میزان سرعت بیشتر شود مصرف سوخت هم بالاتر می‌رود. اما در ماشین هوشمند تغییرات سرعت نیست و میزان سوخت مصرفی نیز تغییر نمی‌کند.

12.تصادفات کمتر:
اکثر تصادفات جاده‌ای بر اثر خطاهای عملکردی انسان به وجود می اید. بنابراین با گسترش خودروهای بدون راننده اثری از خطاهای رانندگی وجود نخواهد داشت و تصادفات نیز از بین می‌روند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله هوش مصنوعی را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خودرو خودران
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد