0
(0)

ربات‌ انسان نما چه نوع رباتهایی هستند؟

ربات انسان نما (humanoid robot) به رباتهایی گفته می‌شود که از نظر خصوصیات ظاهری شبیه انسان هستند. رفتارهایی شبیه انسان را تکرار می‌کنند. مثلاً اجسام را جابه جا یا در محیط کار می‌کنند.
این ربات‌ها از لحاظ اعضای بدن نیز مثل انسانند و چشم و گوش و دست و پا، لب و دهان نیز دارند. این‌ها مجهز به سنسورهاییی هستند که علاوه بر انجام حرکت دست وپا، رفتارهایی مانند گوش کردن، دیدن، یادگیری از محیط را نیز به مانند انسان که مغز دارد انجام می‌دهند.

ربات‌ انسان نما چه خصوصیاتی دارند؟

از مهم‌ترین ربات‌های انسانی راه ررفتن با دوپا است. حفظ تعادل ربات روی دوپا نسبت به رباتی که روی چرخ حرکت می‌کند مشکل‌تر است.
حرکت بر روی دوپا توانایی‌های زیادی مثل بالارفتن از پله‌ها و حرکتهایی که مصوص انسان است را به ربات می‌دهد.

بعضی از رفتارهای ربات انسان نما عبارتند از:

1-توانایی شناسایی اشیا
2-بهره گیری از هوش مصنوعی
3-تشخیص چهره و تغییرات صورت افراد
4-توانایی شنیدن صدا
5-حرکت روی مکان‌های ناهموار مثل پله

اکنون با بعضی از ربات انسان نما، معروف در جهان آشنا شویم:

1. رباتی به نام سوفیا که عنوان شهروندی دارد

سوفیا یک ربات انسان نما با ظاهری شبیه خانم است و در کمپانی هنسون رباتیک ساخته شده است. این دستگاه بسیار پیچیده و شباهت زیادی به انسان دارد. توانایی صحبت کردن، لبخند زدن داشته و ابروهایی قهوه‌ای و مژه‌های بلند شبیه انسان دارد.
این وسیله امکان اظهار نظر در مورد موضوعات مختلف را دارد و اطلاعات زیادی درباره موضوعات مختلف می‌تواند بدهد. از طریق wifi با مرکز کنترل و برنامه نویسی‌اش می‌تواند ارتباط برقرار نماید.
این ربات اولین ربات دارای عنوان شهروندی است که مقامش را در کنفرانس (future Investment Initiative) که در عربستان صعودی برگزار شد را به خود اختصاص داد.
این ربات به کمک هوش مصنوعی پیشرفته‌ای ک در داخلش به کار رفته می‌تواند با افراد ارتباط چشمی در هنگام صحبت کردن داشته باشد، حالت چهره افراد را شناسایی و حرف افراد مختلف را متوجه و درک می‌کند. نکته جالی دیگری در مورد سوفیا آن است که با ناراحت و عصبانی شدن، خشمش را بروز می دهدو حین صحبت نمودن حالتهای مختلف چهره را نشان می دهد.

ربات انسان نما

Mirai madoka-2 رباتی که به چند زبان مسلط است و حرف می زند

میرای مادوکا برترین ربات انسان نما، که در کمپانی ژاپنی A-LAB ساخته و تولید شده است. این ربات ظاهراً شبیه انسان و توانایی درک محیط اطراف را دارد.
به سه زبان که شامل: انگلیسی، چینی و ژاپنی است مسلط است و در حین حرف زدن هم حرکت لب دارد و هم چشم‌هایش را به اطراف می‌چرخاند.

3-ربات Chihir aAico به حد زیادی به انسان شبیه است

صورتش خیلی طبیعی بوده تا حدی که کاملاً شبیه انسان است. این ربات انسان نما، تولید کمپانی توشیبا است وتوانایی احساس داشتن نیز دارد. شاد وغمگین وعصبانی می‌شود وحتی می‌تواند گریه کند.
این ربات آواز می‌خواند وبه زبان ژاپنی حرف می زند وزبان اشاره نیز برای انجام برخی فرمان‌ها دارد.

4-ربات انسان نما، که می‌تواند آواز بخواند

ربات Miim با ظاهری شبیه یک زن بوده وقادر است راه برود. این ربات توسط موسسه علوم صنعتی (aist) واقع در کشور ژاپن تولید شده است. این ربات 30 موتور برای انجام حرکات دست وپا دارد و 8 موتور برای اجرای حالات مختلف چهره دارد.
Miim می‌تواند زانوهایش را خم کند و پاهایش را به بالا و پایین حرکت بدهد، این ربات جواب حرفهای انسان‌ها را می‌دهد و قادر است آواز بخواند.

5-ربات Nadine متصدی پذیرش

این ربات توسط پرفسور نادیا تالمن در دانشگاه فناوری یانگ سنگاپور در سال 2016 ساخته شد. دست وپا وپوست طبیعی دارد. سر این ربات مثل انسان‌ها دارای مو هست وحرکات اندام‌هایش نیز بسیار روان است.
ربات Nadine در حال صحبت کردن وحرکت دستانش را با استفاده از هوش مصنوعی مانند انسان انجام می‌دهد. این ربات می‌تواند بخندد، دست‌هایش را تکان دهد و توانایی شناسایی نفراتی را که قبلاً دیده دارد. هم اکنون این ربات به عنوان متصدی پذیرش در موسسه نوآوری رسانه استفاده می شود.

6- رباتی به نام ،(جیا جیا)

جیا جیا به الهه ربات‌ها معروف است، این ربات موقعیت‌ها را شناسایی وبا سیستم ناوبری که دارد وبا کمک فناوری ابری اطلاعات زیادی را دارد و آن داده‌ها را به راحتی پردازش وبر اساس آنها رفتار می‌کند.
قادر است به سؤالات دیگران پاسخ دهد وحرکات دست وپا وصورت را انجام می‌دهد. جیا جیا در یک کنفرانس که در سال 2018 برگزار شده بود یکی از بازدیدکنندگان ازش پرسید که چه مهارتهای را بلدی؟
پاسخ داد:
من حرف می‌زنم وچهره را تشخیص می‌دهم. چهره افرادی که روبرویم بایستند را شناسایی می‌کنم و حتی حالت چهره آنان را درک می کنم.

ربات انسان نما
ربات انسان نما جیا جیا

7-ربات فوق واقعی (mesmer)

توسط مهندسین در سال 2018 تولید شده است. این ربات دارای پوست مصنوعی وگردن وستون فقرات است. واکنش‌هایی دقیق شبیه انسان انجام می دهد.

ربات انسان نما
ربات انسان نما مسمر

8-ربات انسانی به نام (mark)

در سال 2016 توسط شرکتی در هنگ کنگ تولید شده است. این ربات شبیه بازیگر معروف اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) می‌باشد وچشمان این دستگاه چهره ورنگها را تشخیص می‌دهد وربات به فرمان‌های گفتاری که در برنامه ریزی‌اش قرار دارد واکنش داده ورفتار می‌کند.

9-ربات انیشتین

آلبرت انیشتین هوبو در سال 2005 با همکاری بین هنسون رباتیک وموسسه عالی علم وفناوری کره ساخته شده است. این ربات اولین سر رباتیکی جهان به اندازه کاملاً طبیی در قالب ربات می‌باشد. انیشتین قابلیت درک و تشخیص حالت چهره افراد را دارد.

ربات انسان نما

10-ربات PARO

این ربات توسط شرکت ژاپنی Aist که به عنوان یک ربات درمانگر در بیمارستان‌ها، جایی که استفاده از حیوانات زنده دردسر دارد، طراحی شده است. این ربات در کتاب رکوردهای گینس به عنوان ربات معالجه گر که دارای سنسورهایی برای تشخیص تماس، نور، صدا، دما وموقعیت است تا بتواند با افراد ومحیط ارتباط برقرار کند.

11-کوکورو (kokoro)

اولین ربات ساخته شده در کشور ژاپن که در بخش باجه فرودگاه در سال 2017 مشغول به کار شده است. صدای ترکیبی این ربات زبان‌های ژاپنی و انگلیسی است. وتوسط شرکت Acapela Group and AI ایجاد شده است. در حالی که خود ربات در شرکت KOKORO این ربات مردم را در فرودگاه ناریتا در خصوص روش‌های بین الملل و پروازهای خروجی راهنمایی می‌کند.

تکنولوژی ساخت ربات انسان نما هوش مصنوعی است و می توانید مقاله آن را نیز مطالعه نمایید.

مقاله لباس هوشمند را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

1 دیدگاه برای “ربات انسان نما ومعرفی 11 ربات معروف در جهان-فرهنگ الکترونیک

  1. user-1695045253 گفته:

    امیدواریم انسان بتواند بااختراعات خویش جهان را هرچه بهتر برای زندگی بهتربرای خود داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ربات انسان نما
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد