0
(0)

رشد کسب و کار چیست؟

در ایجاد کسب وکار هر شخصی ممکن است موفق شود اما برای ارتقا ورشد کسب وکار، باید برنامه ریزی کرد واز استراتژی‌های ارتقا کسب وکار استفاده کرد. برای انجام ارتقا باید کاری را انجام دهید تا کسب وکارتان کمترین وابستگی به شما که مالک آن هستید داشته باشید. رشد کسب وکار باید امکان داشته باشد وگرنه ورشکسته می‌شود و رهبر کسب وکار از وظایف اصلی پیشبرد سیستم وتیم کاریش در دراز مدت است.
برای رشد وگسترش کسب وکار باید در بازار نفوذ کافی را به دست آورید ومسلط بر شیوه تولید محصولات باشید. باید رقبایتان را در بازار هدف بررسی کنید و وجه تمایز آنان را بشناسید و توانایی تولیدات متفاوت با اجناس موجود را داشته باشید و جای درست را در بازار به دست آورید.

یک کسب وکار گسترده بسازید، نه صرفاً یک شغل

اگر در بازار کار یک شغل برای خودتان مهیا کنید که بدون حضور شما نتواند ادامه دهد، بدانید آن حرفه قابلیت رشد زیاد وگسترش را ندارد. مثلاً اگر یک مغازه اجاره کنید وصرفا یک شغل را برپا کنید ارتقا ندارد. اما یک کارآفرینی امکان رقابت وماندن ورشد در میان کارها دارد.

کل شرکت‌های موفق برای رشد  کسب وکار، خود در سه سطح رشد یافته‌اند:

 

1. زمانی که در سطح اول باشید، در این مرحله در حال ایجاد طرح کسب وکار یا استارتاپ خود هستید وبرنامه ریزی برای کاری که می‌خواهید را انجام می‌دهید، در این مرحله تیم خود را تشکیل دهید وبعد از طراحی ایده ومدل کسب وکار، سرمایه مورد نیاز را برای کسب وکار جمع آورید. باید تمام تمرکزتان در بررسی نحوه بازخورد وفروش ومشتری محصول تولیدی در استارتاپ باشد تا در زمان کمی بفهمید که آیا این استارتاپ ایده قابل رشد هست یا زود شکست می‌خورد.

2. در سطح B، وارد مرحله قطعی بودن وعملی بودن ایده وطرح اولیه شده‌اید وکسب وکارتان به یک شرکت تازه کار تبدیل شده است. به عنوان یک کسب وکار خدماتتان را می‌فروشید و راه‌هایی برای بازاریابی و افزایش تمایل مردم برای خرید از محصولاتتان پیدا کرده‌اید. دراین زمان ومرحله از کسب وکار، تازمانی که خودتان ناظر باشید، ومشغول به مدیریت وکار در سیستم کاری باشید کسب درامد دارید.

در این مرحله از کار می‌توانید شروع به توسعه سیستم کسب وکار و همکاری با افراد جدیدی را داشته باشید که رشد کسب وکار را به همراه دارد. در اصل با همکاری وبرون سپاری برخی امور شرکت می‌توانید توسعه بیشتری بدهید وامکانی داشته باشید تا کارکنان جدیدتری برای بخش‌های اضافه شده جدید داشته باشید وسرمایه تان را رشد دهید.

3. زمانی که به سطح C برسید، می‌توانید تیم مدیریت را تشکیل دهید و تصمیم بگیرید چطور ارتقای سطح کسب و کار را درست ترو اساسی‌تر پیش ببرید و اینجاست که می‌توانید با اتخاذ بهترین استراتژی برای خروج از کارهای اجرایی تصمیم بگیرید و اگر نخواستید که همیشه نقش فعال در سیستم را داشته باشید .

در صورت رشد کافی و اساسی می‌توانید به سه روش تصمیم گیری کنید:

1. می‌توانید کسب وکارتان را بفروشید ومدیریت آن را به شخص دیگری واگذار کنید ومالکیت کسب وکار را به کسانی که در آن حیطه فعالیت دارند بسپارید و سرمایه حاصل از فروش را در کار دیگری وارد کنید تا باز هم سرمایه شما رشد کند یا به وسیله آن یک کسب وکار بهتر وجدیدتر راه اندازی کنید وپیشرفت کنید.

2. اگر تمایل به فروش کسب وکار ندارید، مجموعه را مدیریت کنید تا همواره رشد وپیشرفت در بازار داشته باشید ونقش اساسی واصلی سیستم را همیشه به عهده بگیرید.

3. شما زمانی که فعالیت کسب و کار را در حدی رشد داده باشید که امکان نبودن یا کمتر فعالیت کردن مستقیم خود شما وجود داشته باشد. مثلاً مدیر عاملی برای شرکت انتخاب کنید وبیشتر مسولیت های مدیریت را به او سپارید ازمجموعه می‌توانید دور باشید ،به صورت نیمه فعال باشید مثلاً هفته‌ای 6 ساعت در آن حاضر شوید ومسئولیت کمی را بر عهده بگیرید.

حمایت سیستم کاری

تنها دلیل پیشرفت کسب وکارتان استخدام کارمندان نیست بلکه حمایت از تیم کاری رشدی پایدار را ایجاد می‌کند. مدیر و رهبر کسب وکار باید تمام تیم را راهبری کند، تا از رشد بازنماند و مغز متفکر گروه خودش و همکاران بخش مدیریت هستند، که برنامه را برای پیشبرد اهداف بلند مدت در زمینه نیروی انسانی و سرمایه و شرکا و سایرعوامل مثل هزینه‌های اولیه و بخش تولید برنامه ریزی می‌کنند.

کنترل‌های سیستم

روندهای امنیتی وحفاظتی در برابر اشتباهات ونادرست کار کردن برخی اعضای تیم باید داشت. نظارت بر کارکنان موجب رشد همه مجموعه می‌شود،. واز کسب وکار حمایت می‌شود. در این حیطه کنترل ونظارت بر روند ارائه خدمات به مشتریان نیز انجام می‌شود. کنترل‌های استاندارد سازی وپشتیبانی کیفی نیز وجود دارد.

یافتن و شناسایی مشتریان در بازار

باید برای شناختن مشتریان ویافتن آن وقت بگذارید وبرنامه ریزی کنید. چون مشتری مهم‌ترین رکن پیشرفت ورشد کسب وکارها هستند. انتظارات وچشم انداز های مشتریان را بدانید وآنها را در محصولات وخدماتتان به خوبی پاسخ دهید وبرآورده کنید. اگر در رفع نیازهای مشتری مانند خودتان را در جای مصرف کننده قرار دهید و بهترین کالا یا خدمات را تولید کنید، به سوددهی فوق العاده ای می‌رسید ورشد چشمگیری خواهید داشت.

برای رشد بهتر، باید به تحلیل رقبا وموقعیت انها در بازار اقدام کنید تا نقاط قوت وضعف موجود در بازار شناسایی شود وبتوانید با بالابردن کیفیت وکمیت تولیدات یک رشد قابل توجهی در میان تولید کنندگان دیگر داشته باشید.

رقبا دو دسته هستند:

1. رقبای مستقیم: شرکت‌هایی که در صنف ونوع خدمات شما فعالیت دارند ومحصولی قابل مقایسه با شما تولید می‌کنند.

2. رقبای غیر مستقیم: کسانی که بازار هدف شما را در دست دارند اما محصولات وخدمات متنوع ومتفاوتی را تولید می‌کنند.

باید نقشه‌ای را آماده وبررسی کنید تا جایگاه خود را در میان رقبا تحلیل کنید وعوامل رشد را بیابید.

باید خلق ارزش کنید، تا سود بالایی را نصیب کسب وکارتان نمایید. برند مهمی را از خودتان بسازید ونیازها وانتظارات وترس ها وکمبود های مشتری را دقیقاً بر تولیدات خود در نظر بگیررید ،وسعی کنید احساس رضایت مشتری را در تولیدات خود بگنجانید تا ارتقای کسب وکار را به وضوح ببینید.

نقاط کلیدی برای رشد شناسایی کنید.

هر فعالیت تولیدی وهر کسب وکاری نقاط کلیدی دارد که برای رسیدن به یک رشد سریع وطولانی مدت می‌توان از آن بهره برداری کرد. رشد کسب وکار با تاکید وتمرکز بر روی نقاط قوت کسب وکار سریع‌تر اتفاق می افتد با تمرکز منابع بر این نقاط رشد، با برنامه ریزی استراتژیک وبلند مدت می‌توان در مسیر حرکت روبه رشد وپیشرفت قرار گرفت. توسعه یک برنامه پایدار وقابل اصلاح نیاز دارد ،تا هر چند روز یکبار بخش‌های مختلف کسب وکار را بررسی واصلاح کرد. پیشنهاد می‌شود هر 3 ماه یکبار برنامه جدیدی داشته باشید که پاسخ گوی سؤالات مهمی در شرکت وسازمان باشد.

به پرسش‌های مربوط به روند توسعه کلان پاسخ دهد.

باید مشخص کنید که:

1. چرا شرکت شما در این حوزه فعالیتی کار می‌کند؟
2. هدف اصلی تیم چیست؟ به دنبال کسب چه نتایج کمی وکیفی هستید؟
3. فایده این هدف برای شرکت چیست؟

بزرگ‌ترین مانع رشد کسب وکار را شناسایی کنید.

1. نقاط قوت کسب وکار را مشخص کنید.
2. تهدید اصلی شرکت را بررسی کنید.
3. مانع اصلی که در مسیر رشدتان هست را مشخص کنید.
4. فرصت‌های اصلی واساسی در مسیر را شناسایی کنید.

برای اینکه تحلیل نقاط قوت را به خوبی بشناسید این مراحل را به درستی طی کنید:

1. حداقل 10 ایده برای برطرف کردن عوامل محدود کننده لیست کنید.
2. مشخص کنید که از این ایده‌ها کدام کمترین هزینه را برای کسب وکار دارد و بهینه است.
3. سودمندترین ایده‌ها را تعیین کنید.

سپس بعد تحلیل نقاط قوت، به بررسی این موارد بپردازید:

1. مدل کسب وکار 2. شیوه درست قیمت گذاری 3. داشتن بهترین کانال‌های بازاریابی
4. بررسی جایگاه در بازار 5. مسیر محصول

برای رشد، آینده کسب وکارتان را به خوبی پیش بینی کنید.

همواره اطلاعات جدید وبه روز در مورد کسب وکارتان را دنبال کنید ودر سمینارهای مخصوص صنایع خودتان شرکت کنید.
کتاب، مجله واطلاعات روز را بخوانید.
3. کسب وکارهایی را که در موردشان اطلاعات ندارید ببینید وراجبشان تحقیق کنید.
4. همیشه ایده‌های نوآورانه را در سیستم طرح ریزی ومطرح کنید وایده های بی ربط را با هم ترکیب کنید وبررسی کنید چه مشکلی از شما را، این ایده‌ها رفع می‌کند وخلاقیت را رکن اساسی رشد کسب وکار در آینده سیستم بدانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اهمیت خلاقیت در کسب و کار را مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رشد کسب وکارها
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد