5
(4)

بررسی درباره سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر

حتماً تاکنون دغدغه کندی سرعت کامپیوتر را مشاهده کرده‌اید و به دنبال راهی برای بالابردن سرعت کامپیوترتان هستید. در حین ارتقای سیستم باید سخت افزارهای پر قدرت و با سرعت بیشتر را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم درباره عوامل سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر توضیحاتی به شما ارائه دهیم.

ظرفیت حافظه پردازنده یا کش پردازنده (cache)

عوامل موثری در بهبود و افزایش سرعت اجرای رایانه وجود دارند که انتخاب پردازنده با قدرت و سرعت بیشتر یکی از این موارد است.پردازنده با مدل مناسب را انتخاب کنید. سری ساخت و مدل پردازنده با اصطلاح Core i5،Core i3 و یا core i7 را شنیده‌اید. در این مدل‌های پردازنده Core i7 از همه جدیدتر و قدرتمندتر است. که برای داشتن یک رایانه خوب باید آن را تهیه نمایید. که البته بر قیمت سیستم تأثیر گذار است و متناسب با کیفیت بهتر هزینه بیشتری نیز برای core i7 باید پرداخت کنید.

یکی از سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر،هسته پردازنده

هسته‌های یک پردازنده هر چه تعداد بیشتری و فرکانس عملکردی بالاتری داشته باشد بر بالابودن سرعت رایانه مؤثر است. باید در انتخاب پردازنده به این تعداد هسته‌های پردازنده و فرکانس دقت کنید.
حافظه کش (cache) پردازنده در افزایش بازده وعملکرده پردازنده مؤثر است. حافظه کش فضای ذخیره سازی منحصر به فرد است که در کنار رم برای پردازنده در نظر گرفته می‌شود. حافظه رم دستگاه اطلاعات مربوط به برنامه‌هایی کاربردی را در خود ذخیره می‌کند. تا نیازی به ورود واستخراج این اطلاعات از هارد دیسک نباشد. در مقابل حافظه کش به طور موقت اطلاعات را ذخیره می‌کند و این عمل موجب افزایش سرعت پردازنده می‌شود.

سرعت هارد درایو (hard disk speed)

هارد دیسک‌ها ظرفیت‌های مختلف دارند که بر عملکردشان مؤثر است. سرعت هارد دیسک‌ها را با واحد RPM یا دور دقیقه می‌سنجند. که این سرعت پردازش یا همان ورود و استخراج اطلاعات در هارد می‌باشد. هارد درایو از سخت افزارهای موثر بر سرعت کامپیوتر است و تأثیر مستقیمی بر عملکرد رایانه دارد.
اگر سرعت هارد درایو پایین باشد در بارگذاری برنامه‌ها وعملکردشان تأخیر زیادی دارید. رایج‌ترین سرعت‌ها در هارد درایوها سرعت 5400 دور در دقیقه و 7200 دور در دقیقه هستند.

در انتخاب هارد درایو دو مدل وجود دارد: هارد دیسک (HDD) یا درایو حالت جامد (SDD) است. اگر به فضای ذخیره سازی بالا نیازمندید باید هارد دیسک HDD را بخرید. اما اگر داشتن سرعت بالا اهمیت بیشتری دارد هارد درایو SDD را تهیه نمایید. این درایوهای SDD معمولاً سرعت بارگذاری بیشتر و حافظه ذخیره سازی کمتری دارند. سرعت هارد دیسک HDD در مقایسه با حالت جامد HDD نصف است.

درایوهای هیبریدی یا ترکیبی (Hybrid Drives)

مدل دیگری در درایوها وجود دارند با نام hybrid DRIVE یا درایوهای هیبریدی شناخته می‌شود. این نام اختصاری SSHD نیز ترکیبی از درایو حالت جامد و هارد درایو می‌باشد. یک درایو هیبریدی برای ذخیره سازی اطلاعات در بخش کش خود از قسمت SSD اسفاده می‌نماید. بنابراین ذخیره سازی اطلاعات و دسترسی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

فرکانس کاری وزمان عملکردی حافظه

افزایش حافظه یکی از رایج‌ترین گزینه برای بهبود سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر هست .سرعت عملکرد رم دستگاه می‌تواند مستقیماً تحت تأثیر دو عامل قرار گیرد، که یکی فرکانس کاری رم ودومی زمان عکس العمل رم می‌باشد.
فرکانس کاری رم با واحد مگاهرتز اندازه گیری می‌شود ونشان دهنده میزان اطلاعاتی است که در بازه زمانی بر روی حافظه یا مموری ذخیره شود. فرکانس بالای رم بر سرعت اثر گذار است. کامپیوترهای که گرافیک مجتمع یا Integrated Graphics محسوس‌تر خواهد بود.انتخاب رم با فرکانس کاری بالاتر از 1600 مگاهرتز مناسبتر است.

زمان عکس العمل رم (ram latency)

زمان عکس العمل RAM معیار مهمتری از فرکانس کاری آن است. زمان عکس العمل در چهار دسته متفاوت 6،7،8 و 12 دسته بندی می‌شود. هر چه زمان عکس العمل کمتر باشد عملکرد بهتری را به همراه خواهد داشت.

 عامل سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر،سرعت گذرگاه مادربرد (motherboard bus speed)

سرعت گذرگاه تأثیر مهمی در افزایش سرعت رایانه دارد. مادربرد قطعه اصلی سیستم رایانه است و تمام اجزای سخت افزاری مجموعه مثل رم، هارد ودیسک از طریق مادر برد با هم ارتباط برقرار می‌کنند.مادربرد قدیمی ممکن است به خوبی قادر به پشتیبانی از اجزای سیستم نباشد. اگر ندانید باس اسپید سیستم شما چقدر است برای ارتقا اجزای سیستم نمی‌توانید اقدام کنید.

وضوح تصویر صفحه نمایش

هر اندازه وضوح تصویری صفحه نمایش کامپیوتر یا لپ تاپ بیشتر باشد تأثیر مستقیمی بر روی سرعت عملکرد دستگاه دارد. اگر وضوح تصویر افزایش یابد فشار کاری پردازنده سیستم بیشتر وبه ویژه پردازنده گرافیکی کارکرد بیشتری را متحمل می‌شود.درنتیجه عملکرد کامپیوترکمتر می‌شود.

آموزش ارتقا سخت افزار را حتما ببینید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 4

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سخت افزار موثر در سرعت کامپیوتر
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد