3.5
(2)

سوددهی کسب وکار چیست؟

همه کسب وکارها از زمان آغاز با هدف کسب سوددهی کسب وکار مجموعه را راه اندازی ورهبری می‌کنند. اکثر برنامه ریزی ها رشد وپیشرفت در جهت سوددهی کسب وکار انجام می‌شود. اگر کسب وکاری سوددهی پایینی داشته باشد، ورشکسته خواهد بود ونیاز به تغییرات اساسی در مجموعه خود دارد. رهبری کسب وکار عمده وظایفش در زمینه رشد وسوددهی فوق العاده با استفاده از استراتژی های رشد کسب وکار، مجموعه خودش است.

چند سؤال در هر کسب وکاری مطرح است؟

در صنعت خود از کجا سود کسب کنید؟ ناحیه سودآوری کجاست؟ هدف هر شرکت، دستیابی به ناحیه سودآوری وفعالیت در آن است. در مدیریت باید تعیین کرد که کسب وکار چگونه تغییر کند تا در این تغییرات بتواند سودآوری داشته باشد؟

در ناحیه سودآوری به جای محصول محوری، سود محوری ومشتری محوری است. محرک اصلی پیشرفت در کنار هدف قرار دادن مشتری، سود محوری است. اگر رهبری کسب وکار را خارج از منطقه سودآوری انجام دهیم ونتوانیم ناحیه سودآوری کسب وکارمان را بشناسیم بازار اصلی را از دست داه وبا شکست مواجه می‌شویم.

سودآوری نیازمند طرح واجرای یک مدل سودآوری منطقی وپایدار وبا تولیدات وارائه خدمات درست ومتناسب با نیاز مشتری وبازار می‌شود. بعضی از مدل‌های سودآوری عبارتند از:

مدل سود مجموع

برای داشتن سودآوری قابل توجه در آینده، برای روابط طولانی مدت کاری می‌توان سرمایه گذاری نمود. البته ممکن است در این سرمایه گذاری زیان‌هایی نیزبه وجود آید ما پیش بینی می‌گردد سود قابل توجهی شرکت کسب کند.

مدل هرمی محصول در سوددهی کسب وکار

در این روش از سودآوری دو نحوه مختلف هست: یکی بر اساس تعداد تولید محصولات ودیگری بر حسب سودآوری زیاد است. در پایه هرم یک نمونه کم سود امابا تعداد تولید بالا محصول موجود است. تقریباً اکثر سود از تولیداتی است که در رأس هرم موجود هستند.

مدل‌ها وشیوه چند مؤلفه‌ای سوددهی کسب وکار

برای بعضی از شیوه‌ای فروش محصول سودآوری به اجزای مختلف کسب وکار بستگی دارد ومیزان آن نیز متفاوت است. در این شیوه کسب سود، از طریق فروش کل سود محاسبه می‌شود.

مدل سود واسطه‌ای

اگر هزینه‌ای یک معامله زیاد باشد شرکت می‌تواند به عنوان واسطه بین خریدار و فروشند قرار بگیرد وسودی از در این واسطه گری نصیب شرکت‌ها می‌شود که در کاهش هزینه‌های تولید مؤثر است. رشد شبکه باعث جذب خریداران می‌شود در نتیجه هر چه خریداران بزرگتر باشند فروشندگان نیز بهتر خواهند بود.

شیوه سوددهی بهره گیری از برند

برند بودن یک شرکت تولیدی وسازنده، مالکیت معنوی یک تولید کننده برای دسته بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد واهمیت زیادی برای توانمندسازی وپویایی شرکت‌ها وچند برابر کردن فرصت‌های سودآوری، به شکل قابل توجهی است.

شیوه سوددهی تخصصی

هر اندازه تخصص زیادتر شود دستمزد خدمات ارائه شده بیشتر است. سودآوری برای متخصصان در صورتی بیشترین مقدار است که در حوزه تخصصی فعالیت کنند زیرا اگر در زمینه خارج از تخصص خود فعالیت کنند افراد با سودآوری متوسطی خواهند بود.

شیوه سوددهی کسب وکار لوازم جانبی

شرکت‌های تولید کننده بزرگ می‌توانند در زمینه ارائه خدمات پس از فروش اقدام به تولید لوازم یدکی ولوازم مرتبط با کالای اساسی خود، نمایند واز طریق فروش لوازم جانبی حاشیه سودآوری بالایی برای شرکت ایجاد نمایند. در مقایسه بافروش کالای اساسی حاشیه سود بیشتر است.

 سوددهی کسب وکار ،با استانداردهای صنعتی

شرکت‌هایی که در زمینه تولید کالا موفق در دریافت نشان استاندارد هستند می‌توانند حاشیه سود بالایی را در فروش محصولات نسبت به رقبایی که این استانداردها را ندارند داشته باشند. زیرا در بازار اجناس دارای استاندارد از فروش بسیار بالایی وجذب مشتری زیاد برخوردار است.

نحوه سوددهی هزینه پایین تولید

در کسب وکارها، روش‌ها وعناصری که موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود امکان دارد فرصت‌هایی برای سودآوری بالاتر ایجاد کند. خصوصاً اگر حاضران در بازار در مقایسه با شرکت شما محدود باشند.

گستردگی شرکت عاملی برای سوددهی بالاتر

گستردگی شرکت عموماً زمانی تعیین می‌شود که شرکت مشخص کند کدام یک از فعالیت‌هایش بهترین وبیشترین ارزش افزوده را برای مشتری دارد؟
باید هر برند وسازمانی در حیطه تولیدات افکار ونیازمندی وعلایق مشتری‌هایش را در هنگام خرید کاملاً بداند وتحقیقی راجبه بازار هدفش داشته باشد تا چشم انداز گسترده‌ای نسبت به سطح کیفی تولید وانجام فعالیت‌های درون سازمانش به دست آورد. یک شرکت تولیدی باید بداند که مشتریانش امروز چطور فکر می‌کنند وخرید می‌کنند تا بتواند در آینده پیش بینی کند که مشتری به چی بیشتر نیاز دارد.

سود آوری یک پارامتر مهم واساسی در تمام شرکت‌ها وکسب وکارهاست. این موضوع که چگونه سودآوری ممکن می‌شود و رشد می‌یابد از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. تفسیر مدل سود در حال حاضر یک مهارت استراتژیک مهم است. تا زمانی در برنامه ریزی های سودآوری به نتیجه نرسیدید که شرکت دقیقاً از چه زمینه‌هایی می توناد پول به دست آورد و چه اقدام تاکتیکی برای انجام این کاردر نظر دارد، سرمایه گذاری مهم انجام ندهید.
سودهی از نتایج طراحی نوآورانه وهوشمندانه شرکت ومدل کسب وکارهاست وسوددهی صرفاً از تولیدات نمی‌باشد. با این حال رشد کسب وکار اصلی‌ترین عامل تعیین کننده روش سوددهی است وبا هم  در یک مسیر هستند.

پاسخ چند سؤال اساسی در کسب سود تأثیر مهمی دارد از جمله این پرسش‌ها:

مشتریان فعلی چه انتظاراتی دارند؟
اولویت‌های خرید چگونه تغییر می‌یابند؟
چه کسی در آینده به مشتری تبدیل خواهد شد؟
ارزش آفرینی برای مشتریان چگونه ممکن است؟
چطور می‌توان در بازار به اولین انتخاب مشتریان تبدیل شد؟
شناخت رقبا از کجا به دست خواهد آمد؟
ارزش فعلی شرکت چقدر است؟
هر کسب وکاری که همه این پرسش‌ها را درست واساسی پاسخ دهد در بازار موقعیت عالی برای پیشروی نسبت به رقبا دارد.
مشتریان کنونی شرکت چه کسانی هستند؟

شناختن مشتریان به منظور دانستن نکاتی از این قبیل است:

1.پارامترهای هدف آنها از خرید
2.دلایل وفراوانی خرید، تفکیکی جمعیتی ودسته بندی افراد

به غیر از این موارد شما باید بدانید که انتخاب فعلی مشتریان جیست وچرا آن محصول را انتخاب وخریداری می‌نمایند؟ تا زمانی که همه چیز را درباره مشتری ندانید نمی‌توانید مدل کسب وکارتان را بهینه واصلاح کنید تا سوددهی عالی نصیبتان گردد.

اولویت‌های خرید ممکن است چطور تغییر یابند

نیازمندی‌های مشتریان هرگز یکسان نیست ودر طی زمان افراد نیاز متفاوتی برای خرید پیدا می‌کنند وممکن است تحولی را نیاز داشته باشند وهر شرکتی که سود دهی بالاتری بخواهد تحولات مورد نیاز بازار را تولید کند بهترین کسب مشتری و سوددهی را خواهد داشت.

چه کسی در آینده باید به مشتری تبدیل شود؟

باید شرکت‌ها به دنبال مشتریان جدید باشند وتمام سعی آنها افزودن عده ای از افراد که خریدار نیستند به خریداران محصولاتشان می‌باشد. اگر شرکت سوددهی بالایی را در نظر دارد باید بازارهای جدید را گشوده کند.
مثلاً یکی از این بازارهای جدید این است که بررسی کنید آیا می‌توانید از تأمین کنندگان شرکت‌های دیگر باشید.
حتی با ایجاد و استفاده برنامه‌های کاربردی استفاده نشده می‌شود محصولات یا خدماتی را ایجاد نمود که به راحتی مورد بهره برداری و سوددهی قرار بگیرند.

مقاله مزیت رقابتی را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.5 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوددهی کسب وکار
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد