0
(0)

کنترل و شناخت ذهن

حس خشنودی از روابط

اگر یکی از مسافرت های دوران کودکی را به یاد بیاورید، هیجان وحس خوشحالی از آن سفرهای خانوادگی را دوباره برایتان زنده می شود. که حتی بر خلاف مشکلاتی که داشتند این سفرها اما لذتبخش بودند. اما گاهی اکنون به مسافرت با وسایل بهتری مثل هواپیما می رویم اما احساس خوبی که در سفرهای کودکی داشتیم را ندارد.احساس خوبی که راجبه ان سفرها یا اتفاقات جالب دیگر زندگی داریم در ذهن ما ثبت می شود.

با طرح این مسایل در مورد حال خوب وحس خشنودی از روابط را می خواهیم بدانیم.
تابه حال در باره هدف خود از زندگی فکر کرده اید. آیا تا به حال فکر کرده اید که قطب نمای حرکت ما در زندگی چیست؟
همه افراد در تلاش برای به دست آوردن بهترین ها از نظر امکانات، موقعیت ها وپول وثروت وفرزند هستند. وبه دست آوردن این ها را ضامن خوشبختی ورضایت خود می دانند. اما حس شادمانی واقعی از چه به دست می آید؟

مساله اصلی درون هر فردی نهفته است وما به دنبال آن هستیم، انسان شاد وخشنود وخوشحال ایده آل برای زندگی هر فردی است.
دنیای ما انسانها از رابطه ها به وجود آمده که نوع متفاوتی دارند یا رابطه های ما با معنویات ویا رابطه با افکار وخاطراتمان هستند که از نوع غیر فیزیکی هستند یا از نوع ارتباط های بین فردی یا ارتباط فیزیکی است. و ما متناسب با نیاز خود در رابطه ای که تامین کننده ان نیاز است قرار می گیریم.

نوع ارتباطات انسان

اغلب ما افراد از روابط بیرونی یا درونی مشابه ومتفاوت برخورداریم. اما تفاوتش به دلیل این است که هر شخصی نوعی از رابطه را می پسندد مثلا در انتخاب دوست هرکسی به دنبال افراد شبیه خودش هست تا با آنها شادمان باشد. یا در انتخاب همسر به دنبال فردی است که تامین کننده نظرهای شخص برای زندگی مشترک باشد. در زندگی روابط بلند مدت یا کوتاه مدت هستند.

خوشحالی وشادمانی ما محصول جمع جبری رضایتمندی وخشنودی واحساس آرامش یا نارضایتی درونی است. در تمام روابط باید بدانید که در دسته ای شما تعیین کننده هستید که خشنودی ورضایت یا ناخشنودی از روابط ساخته شده داشته باشید. مثلا در دوستی هایمان وهمکارانمان یا در خانواده خودمان با مجموع رفتارهایمان انتخاب کننده هستیم که موجب شادمانی باشیم یا نارضایتی ایجاد کنیم.

ذهن علت همه این برداشت های متفاوت وبازخوردهای متنوع می باشد که باعث می شود ما از یک رابطه خشنود باشیم چون هر فردی دارای ذهن منحصر به فردی است این همه تفاوت در همین ذهنیت های متفاوت می باشد.

انسان و ذهن

در طول تاریخ یک نظریه برتر و قوی تر وجود دارد آن هم، نظریه تکامل داروین بود که می گوید همیشه گونه های برتر وسازگارتر گیاهان و حیوانات توانسته اند در زنجیره تولید مثل باقی مانده وبقای گونه خود را در طول زمان از نابودی حفظ کنند.

در ابتدای تولد افراد و تازمانی که نوزاد هست ذهن هنوز شکل نگرفته وطبیعی برخی رفتارهای غریزی مثل گریه وگرسنگی را انجام می دهد که به آن ذهن غریزی می گویند. این ذهن غریزی هنوز چیزی از دنیای که در آن زندگی می کند نمی داند صرفا کارکرد های محدودی برای جسم کودک دارد. اما تفاوت اساسی که در ذهن نوزاد با حیوانات هست تمایل به یادگیری است که از بدو تولد کم کم با دنیای پیرامون آشنا ورفتارهایش شکل می گیرد.شناخت ذهن وعملکرد آن در رشد و بهبود فردی افراد تاثیر گذار است.

ذهن کودک از ابتدا در معرض اطلاعات زیادی مانند حواس پنجگانه لامسه وبینایی وشنوایی وبویایی وچشایی قرار می گیرد اما تا ماه های اول زندگی حرکات ارادی بدن مانند راه رفتن را یاد نمی گیرد. و به مرور ذهن به یادگیری پرداخته ورشد و رفتارهای ارادی شکل می گیرد.

 عملکرد ذهن خودآگاه

ذهن مانند سیستم عامل یک کامپیوتر است. که موجب میشود تا بدن قابلیت های بالقوه خود را بالفعل کند. تمام رفتارهای انسان توسط ذهن انجام می گیرد. رشد ذهنی وجسمی وقتی که در سال های بعد پیش میرود منجر به ایجاد شخصیت در کودک می شود واساسا علاوه بر اطلاعات همگانی ودنیای اطراف یک سری اطلاعات هدفمند را پدر ومادردراختیارش قرار می دهند و در نتیجه شخصیتش شکل می گیرد. ذهن حاصل رشد ونمو هر فرد از ابتدای تولد و دریافت های بیرونی او متناسب با قابلیت های جسمی و ژنتیکی که به ارث برده است.

اساسا هر کودکی از تربیت والقای ذهن های مسلط دیگر که به ان انتقال داده اند و دقیقا اینجا می توان گفت که این ذهن ها هستند که ذهن های بعد از خود را پرورش می دهند و تربیت می کنند. ما باید بتوانیم بر ذهن و من ذهنی تسلط پیدا کنیم و آن را به همان کارکرد اصلی خود که معاونت به ما در انجام امور است برگردانیم. ذهن هر انسان به طور طبیعی از قدرت و اعتبار و نفوذی برخوردار است.

شخصی که بتواند ذهن خود را کنترل کند بر رفتارها و ارتباطات و روابط خود تسلط خواهد یافت و اولین گام را در سوی موفقیت خواهد داشت. ذهن تحت کنترل به ادم کمک می کند تا خوب زندگی کند و روابط خوب ایجا کند و پیشرفت کند. گاهی افراد بدون توجه به خواسته هایشان هر طور که افراد دیگر تحمیل کنند فکر می کنند ورفتارهایشان را خودشان انتخاب نمی کنند واز جامعه یاد می گیرند واگر نامناسب باشد آن را انجام می دهند وکنترل خاصی بر ذهن خودآگاه ندارند.

ذهن انسان به دو بخش تقسیم می شود:

1. ذهن هوشیار یا خودآگاه قابل درک و مشاهده است. هوشیاری و خوداگاهی یعنی دقیقا بخشی از ذهن که متوجه و صاحبش که خود واقعی می باشد هست. عمده بخش ذهن هوشیار را خودآگاه یا من ذهنی یا ایگو تشکیل می دهد.

2. ذهن ناهشیار یا ناخودآگاه که همان بخش پنهان و عظیم کوه یخی ذهن انسان است. ذهن ناهشیار و ناخودآگاه در خواب نیز فعال است.

هوشیاری و خود آگاهی

هوشیاری وخودآگاهی را با تیز هوشی یکی نگیرید. خودآگاهی همانطور که از اسمش پیداست حالتی از ذهن است که خودش متوجه وضعیت و شرایط اطرافش هست. اصولا خودآگاهی وضعیتی است که در حالت خواب یا کما برقرار نیست. بارها شده که مسیری را رانندگی کرده اید و اصلا متوجه زمانی که طی کرده اید نشده اید ودر طی مسیر حواستان به اطراف پرت بوده و دیگر متوجه نبوده اید که دنده عوض کردید یا کلاج وترمز گرفته اید پس نسبت به روند رانندگی هشارنبودید زیرا با جزییات این کار را انجام نمی دهید و ذهن خوداگاه را برای تک تک رفتارهای رانندگی درگیر نمی کنید. و این امر رانندگی برایتان روتین شده است. استرس یا حساسیت خاصی هم وجود ندارد که شما را به دقت درآن وانجام عمل وادار کند.

در کل ذهن اجرای دو دسته از فعالیت هایش را به ناخودآگاه می سپارد:

1. مسایل روتینی که کاملا آموخته است.
2. مسایلی که برایش جذابیت ندارد و از پرداختن به آن ها کلافه می شود.
در حالت ناخود آگاه هست که به واسطه اتصال به اعماق ذهن و همچنین ناخودآگاه جمعی خلاقیت و شهود درونی خلق می شود و عمده مسایل هنری خلق می شود.
مدیریت تمام ارگان های بدن مانند قلب، ریه، مغز وگوارش به ناخودآگاه سپرده می شود. اما از لحظه ای که از خواب بیدار می شویم من ذهنی استارت می شود و همچون دستیاری در خدمت شماست که کمک می کند تا حرف بزنید یا راه روید وتصمیم بگیرید. و مهارت بیاموزید.

اثر بخشی آموزش در رشد ذهن

ذهن ما تحت تاثیر نظام آموزشی، مذهبی، فرهنگی که تحت تاثیرش هستیم و فرهنگ پیرامون ما، که صددرصد در کنترل جامعه و حکومت حاکم بر جامعه تحت تاثیر است، قرار می گیرد. برای کنترل ذهن ومن ذهنی خود تحت تاثیر اجتماع نباید باشیم وبه کنترل افکار و باورهای خود در همه جوانب زندگی بپردازیم. باید نگرش خود را بازبینی وآنچه را سبب پیشرفتمان می شود را در خود نهادینه کنیم واز خرافات وباورهای منفی موجود در اطرافمان دور شویم.

در تربیت نسل افکار پدران وگذشتگان ما برای نسل جدید تا حدی در برخی امور زندگی قابل پذیرش نیست پس باید به دنبال بازنگری در افکار نسل خود باشید. اگر شرایط پیرامون شما تغییر کند مثلابه شهر بزرگتری منتقل شوید و به دانشگاه بروید و با اندیشه های جدید روبه رو شوید متوجه چالش های باورهای خودتان می شوید. و هرانچه که در جهان بینی شما ناکارآمد است را بازبینی و اصلاح کنید.

با مطالعه، تحقیق و گفتگو خودتان را تغییر دهید اما بدانید اگر همچنان به اعتقادات ناتوان خود چسبیده اید بدانید هنوز بر ذهن خود غلبه نکرده اید و این ذهن شماست که شما را دارد کنترل می کند. اگر باورهای اشتباه را از خود دور نکنید مانند قطب نما شما را به مسیری اشتباه می رود و از موفقیت و زندگی سالم دور خواهید ماند. جهان هستی بدون نظر شما برقرار است و عمل می کند این شما هستید که فقط از زاویه خود به آن می نگرید. زاویه نگاه شما نگرش و جهان ینی شما را شکل می دهد.

انتقاد پذیر باشید

سعی کنید انتقاد کسانی را که نزدیکانتان هستند و صمیمی هستید را پذیرا باشید. انتقاد سبب می شود تا اشتباهات رفتاری خود را بهتر متوجه شویم
تن آرامی و ذهن آرامی را تمرین کنید. شبها قبل از خواب برای رهایی از فشارهای درونی و رفع پریشانی به حالت ریلکس روی زمین بخوابید ونفس عمیق بکشید وآرامش را در بدن خود جاری کنید ونوعی مدیتیشن را برای ریلکس شدن ورهایی از حس منفی انجام دهید.
برای تغییر همیشه در حال آموزش باشید سعی کنید در هر سنی متناسب با شرایط خود همواره در یک فرایند آموزشی مستمر قرار بگیرید.

از یکنواختی دوری کنید

گاهی اوقات روش خود را از روزمرگی و روتین بودن تغییر دهید و ترک کنید مثلا هر روز از یک مسیر برای رفت و آمد استفاده نکنید یا هر روز داخل خانه کارهای تکراری و یکنواخت انجام ندهید. زیرا اگر در شرایط مختلف رفتار کنید ذهن فعالیت بیشتری را انجام می دهد و نتایج متفاوتی را برایتان انجام می دهد. در دکور خانه یا لباس پوشیدن خلاقیت داشته باشید و تکراری نباشید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذهن
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد