5
(2)

آیا می دانید شهر هوشمند چگونه شهری است؟

شهر هوشمند smart city منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورها و روش‌هایی الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می‌کنند. از این اطلاعات برای مدیریت منطقه برای ارائه خدمات شهری ورسیدگی بیشتر به شهروندان وکنترل ومدیریت منابع استفاده می‌شود.
جمع نمودن اطلاعات در شهر شامل اطلاعات شهروندان، دستگاه‌ها وخودروها ونیروگاههای برق وتاسیسات درون شهری، سیستم آب وفاضلاب، مدارس، بیمارستان‌ها وکتابخانه ها آنالیز وپرداخت می‌شود.

در شهر هوشمند همراه نمودن فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) ودستگاه های فیزیکی مختلف که در شبکه اینترنتی به هم وصل می‌شوند و

تشکیل شبکه اینترنت اشیا، به منظور بهینه نمودن ارتباط وخدمت رسانی به شهروندان است. شهر هومند یک چارچوب فناوری است واساسا یک شبکه شهری گسترده از اشیا وماشین هایی است که با استفاده از فناوری بی سیم ورایانش ابری اطلاعات را تبادل می‌نماید واین اطلاعات ذخیره شده در رایانش ابری بررسی وتحلیل می‌شوند تا برای شهرداری‌ها وشرکت های موجود در شهر استفاده شوند ومنجر به مدیریت وکنترل بهتر شهر شوند.

مردم برای برقراری ارتباط با اکوسیستم این شهر از راههای مختلفی مثل تلفن‌های هوشمند، خودروهای هوشمند استفاده می‌کنند. فراگیری اینترنت اشیا در سراسر شهر موجب کاهش هزینه‌ها وبودجه های شهری می‌شود. مثلاً روش‌های انتقال انرژی بهینه می‌شوند وجمع آوری زباله‌ها راحتتر و اینترنت اشیا کنترل ترافیک را ساده‌تر وبرای رفع آلودگی زیست محیطی وکاهش آلودگی هوا نیز اهمیت دارد.

تبادل داده

در این شهرها ، داده‌ها برای جلوگیری از ترافیک در شهر همیشه از سنسورها و اتومبیل‌های هوشمند داده‌ها را به صورت لحظه‌ای جمع آوری می‌کنند و برای کنترل ترافیک استفاده می‌نمایند. برای دسترسی رانندگان به بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد نیز داده‌ها در اختیارشان قرار می‌گیرد و اتومبیل‌های هوشمند با پایانه‌های شارژ الکتریکی نیز ارتباط هوشمند برقرار کرده و همه چیز در شبکه هوشمند متصل و قبالیت انتقال اطلاعات بهم دارند.

سطل‌های زباله هوشمند با ارسال داده به پایگاه شهرداری برای جمع نمودن زباله ساعت مناسب را اعلام و تخلیه بر اساس این اطلاعات به موقع نجام می‌شود.
در شهر هوشمند تلفنهای هوشمند مردم در واقع کارت شناسایی و گواهینامه افراد محسوب می‌شود و دولت راحتتر و سریعتر خدمات دولتی رابه شهروندان ارائه می‌دهد.

علت نیازمندی بشربه شهرهوشمند چیست؟

با توجه به گسترش و رشد سریع جمعیت، تعداد افراد شهر نشین رو به افزایش است و برای ارائه بهتر خدمات شهری و پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی و تأمین بهتر و مناسبتر منابع مالی در شهرها باید تا چند سال آینده تعداد شهرهای هوشمند افزایش یابد.

اینترنت اشیا تکنولوژی هوشمند نمودن شهرهاست

فناوری IOT در حال تبدیل نمودن عناصر سنتی زندگی شهری مثلاً چراغ‌های خیابانی مبدل به چراغ‌های روشنایی هوشمند با قابلیت گسترش یافته می‌شوند. این تغییرات مربوط به دستگاههایی است که داخل اکوسیستم هوشمندسازی بهم مرتبط می‌شوند. همین چراغ‌های روشنایی هوشمند به رانندگان در مورد مسائل مربوط به ترافیک، وضعیت آب وهوا واتفاقاتی مثل آتش سوزی احتمالی هشدار می‌دهند. حتی شارژ ماشین‌های برقی در برخی مناطق توسط چراغ برق‌های شهری انجام می‌شود.

چارچوب فناوری شهر هوشمند

یک شهر هوشمند در ارتباط مهمی با توسعه فناوری واینترنتی است. برای تعامل دوسویه انسان وسیستم فناورانه ترکیبات مختلفی از زیرساخت‌های فنی گوناگون باید در ارتباط باشند تا هدف هوشمندسازی مرتفع شود.

چارچوب فناوری شهر هوشمند شامل موارد زیر است:

دیجیتال:

در شهر هوشمند برای ارتباط بین شهروندان و دستگاه‌های متصل در شبکه اینترنتی زیر ساختهای دیجیتال و فنی قوی نیازمند است. که این زیرساخت‌ها شامل خدمات ارتباطی و نوآوری است.

هوشمند:

در شهر هوشمند تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با کمک داده‌ها و اطلاعات جمع آوری شده از وسایل موجود در شهر برای شناسایی الگوهای کاربردی عمل می‌نمایند.

فراگیر:

یک شهر هوشمند فراگیر، شهری است که در آن دسترسی به خدمات عمومی مورد نیاز از طریق هر دستگاهی امکان پذیر باشد.

اتصالات سیمی:

در مراحل اولیه شکل گیری شهر هوشمند اجزای فیزیکی سیستم‌های IT برای توسعه شهر هوشمند بسیار مهم است. باید محیط شهری را از طریق زیرساخت‌های سیمی بهم وصل نمود تا امکان پشتیبانی از اینترنت اشیا و فناوری‌های بی سیم فراهم شود.

هیبرید:

اگر شهر فیزیکی و، واقعی را توسط اینترنت به دنیای مجازی مرتبط ومتصل نماییم را شهر هیبریدی ایجاد کرده‌ایم.

شهر اطلاعات:

در شهر هوشمند مقدارزیادی داده تولید جمع آوری وتفسیر می‌شود که برای رشد و امنیت شهر هوشمند مهم است.

شهر هوشمند

بهترین فناوری موجود در شهر هوشمند چیست؟

اولین بلوک ساختمانی هر شهر ، اتصالی بی سیم ومطمئن می‌باشد. توسعه شبکه‌های (LPWAN) برای اکثر برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند مناسب است. این فناوری‌ها شامل (LORA,NB-LOT,LTE CAT) وبلوتوث وموارد دیگر است. ظهور فناوری اینترنت 5G نقطه عطفی است که فناوری شهر هوشمند را با سرعت بیشتر رشد می‌دهد.

قسمت‌های اصلی یک شهر هوشمند چیست؟

روشنایی هوشمند:

برای بهینه نمودن مصرف انرژی ورشد امنیت در شهرها، با استفاده از اینترنت اشیا کنترل ویکپارچه سازی روشنایی‌های شهری انجام می‌شود.

پارکینگ هوشمند:

مجموعه سخت افزاری ونرم افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا، جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها، برای تردد، ورود و خروج وتوقف، کاهش میزان پرسنل وافزایش میزان ایمنی را پارکینگ هوشمند می گویند.

کشاورزی هوشمند:

با استفاده از اینترنت اشیا، برای بهره برداری بهینه از زمین واستفاده بهینه از منابع آبی، از سنسورهای مختلف برای جمع آوری اطلاعات از وضیت خاک استفاده می نمایند.

مدیریت هوشمند ضایعات:

با استفاده از فناوری اینترنت اشیا با بهره گیری از سیستم‌های نرم افزاری وسخت افزار به نظارت وجمع آوری وانتقال، پردازش، بازیابی ودفع زباله‌ها استفاده می‌شود.
ساختمان هوشمند: خانه هوشمند به علت وجود شبکه دستگاههای متصل به اینترنت می‌توان از راه دور کنترل ومدیریت لوازم وسیستم های هوشمند.

تفکر سیستمی لزوم مدیریتی شهر هوشمند

شهرها مجموعه اجتماعی پیچیده هستند، کلان سیستم‌هایی که اجزای آنها در تعامل با کشور وبین الملل است واهمیت بالایی دارد. مدیریت شهری به علت پیچیده بودن روابط سیستم‌های موجود اعم از شهروندان، سازمان‌ها وشرکت های مستقر مشکل ودارای انواع چالش‌های مدیریتی است.
بررسی در خصوص تفکر سیستمی در مبحث مدیریت شهرها مطرح وحائز اهمیت است. مدیران برای کاهش معضلات وبهبود کارآمدی کلان سیستم‌های یا همان شهرها، مدیریت مبتنی بر تفکر سیستمی را باید استفاده نمایند زیرا نگرش کل نگر بوده ومجموعه شهری را در ارتباط با یکدیگر بررسی وکنترل می‌نماید. پس در شهر هوشمند، هوشمندسازی ویکپارچه سازی سیستم‌های شهری از طریق ارتباط بین دستگاههای مختلف، از طریق مدیریت با رویکرد تفکر سیستمی قابل کنترل است.

نمونه‌های شهرهوشمند در دنیا

در گزارشی که در سال 2018 در مورد شاخص‌های این شهرها تهیه شد، این شهرها در 9 حوزه اصلی:
1. سرمایه انسانی 2. همبستگی اجتماعی 3. اقتصاد 4. حکمرانی 5. محیط زیست 6. حمل و نقل و جابجایی 7. برنامه ریزی شهری 8. تکنولوژی 9. نفوذ بین المللی
مورد بررسی قرار گرفتند.
در این گزارش لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس، ریکیاویک، توکیو، سنگاپور، کپنهاک، برلین ووین شهرهایی هستند که با قرار گرفتن در 10 رده نخست، به عنوان هوشمندترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

آمستردام نمونه‌ای از شهر هوشمند است که از مزایای دسترسی به اطلاعات استفاده می‌کند. داده‌ها واطلاعات مربوط به ترافیک وحمل ونقل با بخش‌های توسعه دهنده نرم افزاری به اشتراک گذاشته می‌شود. بر اساس این اطلاعات مسیریابی برای سیستم‌های حمل ونقل صورت می‌گیرد. در این شهرقایق های تحویل خودران با نام ROBOATS ساخته شده تا همه چیز را به موقع در محل تحویل دهد.

شهر کپنهاک نیز سیستم‌های حمل ونقلی را در مدل سیستم نوآورانه هوشمند دوچرخه سواری برای تبادل داده‌ها، به منظور کنترل ترافیک و مدیریت هوا و تراکم ترافیک اقدامات هوشمند سازی انجام شده است. در این سیستم‌های هوشمند برای جلوگیری از نفوذ هکرها و حملات سایبری، مدیریت این شهرها امنیت تبادل داده‌ها را کنترل و حفاظت بالایی را انجام می‌دهند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شهر هوشمند
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد