0
(0)

معنای واژه مدل کسب و کار چیست؟

در ابتدایی ترین سطح اقتصادی، مدل کسب و کار یک منطق است که هر سازمانی برای بقای مالی خود از آن استفاده می کند. یک رهبر کسب و کار باید مدل کسب و کار را به درستی طراحی وتعیین کند.و معمولا  به کمک مدل ،کسب و کار را توضیح می دهد. به هر حال از شما خواسته می شود تا یک مدل کسب و کار را برای خودتان توصیف کنید.

امروزه به دلیل عواملی که خارج از کنترل ماست مانند رکود، تغییرات جمعیتی گسترده، تشدید رقابت جهانی و مسایل زیست محیطی. این تغییرات همچنین خارج از کنترل بیشتر واحدهای تجاری است. به شدت بر مدل های کسب وکاری اثر می گذارد. شرکت ها برای بقای خودشان با توجه به شرایطی که بر آن ها از بیرون تحمیل می شوند باید مدل کسب و کارشان را تغییر دهند. این تغییرات مدل کسب و کار سبب رونق واشتغالزایی می شود وهمچنین گاهی رکود بیشتر واخراج برخی دیگر را به دنبال دارد.

به مثالی در این باره توجه کنید:

بلاک باستر یک شرکت اجاره ویدیو است. بعد از اینکه رد باکس ونتفلیکس توانایی بالاتری در ارسال فیلم ها وبازی ها به مشتریان از طریق پست، اینترنت و ماشین های داد وستد نشان دادند، شرکت بلاک باستر ورشکسته شد.
ظهور یک مدل جدید کسب وکار می تواند در اغلب صنایع بدین منوال بر شرکت ها تاثیر منفی بگذارد. امروزه صنعت استخدام تغییر چشمگیری کرده است. در بسیاری موارد کارکنان پاره وقت که از منزل کار سایت ها را انجام می دهند جایگزین کارمندان تمام وقت شده اند.
افراد هم باید تغییر کنند. کارمندانی که به موفقیت شرکت به عنوان یک اصل بسیارعلاقمندند با ارزش ترین کارکنان هستند و برای جایگاه شغلی بهتر کاندیدا می شوند. به بیان ساده تر مدل کسب و کار منطقی است که واحد های تجاری وسازمان ها برای امرار معاش از آن استفاده می کنند.

برای درک مدل  کسب و کار اول دوسوال مطرح می شود

1. مشتری کیست؟
2. مشتری نیاز به انجام چه کاری دارد؟
جیفی لوب را که یک سرویس تعویض روغنی است در نظر بگیرید.
در آمریکا افراد خودشان روغن موتر خودرو را عوض نمی کنند و جیفی لوب با پرداخت 25 تا 30 دلار برای افراد به طور تخصصی این خدمت را ارائه می دهد.
هر شرکتی یک مدل کسب و کار دارد زیرا تقریبا تمام شرکت های دولتی یا خصوصی برای انجام کار هایشان به پول نیاز دارند. برای مثال نیویورک رود رانز را در نظر بگیرید که یک شرکت خصوصی است.

برای این امور نیازمند جریان پول ونقدینیگی است.

ساخت صندوق ذخیره پولی برای اقدامات وگسترش سازمان در آینده
تعمیرات ونگهداری، مخارج قانونی ودیگر هزینه ها
پرداخت حقوق کارکنان
خرید وسایل و پرداخت هزینه ها
هدف اصلی این شرکت خدمت رسانی است. اما برای فعالیت های داخلی خودش نیز نیاز به وجه نقد دارد.

در مدل کسب و کار مشتری چه کسی است؟

مشتریان اصلی دلیل وجود سازمان ها وشرکت ها هستند. هیچ سازمانی بدون پرداخت های مشتری برای مدت زیادی نمی تواند ادامه حیات دهد.
هر سازمانی به یک یا چند گروه از مشتریان به طور متمایز خدمت می کنند. سازمان هایی که به دیگر سازمان ها ارائه خدمت می کنند به نام های واحد تجاری کسب کار به کسب وکار یا (b2b) هستند وبرخی مدل کسب وکاری (b2c) هستند که کسب وکار به مصرف کننده خدمات می هد. تعدادی از سازمان ها نیز مشتریان بدون پرداخت دارند اما بسیار برای اهداف سازمان مفید هستند زیرا موجب گسترش آن شرکت ها می شوند. مثلا فیسبوک صدها میلیون مشتری بدون پرداخت دارد که برای مدل کسب و کار فیسبوک سودرسان هستند چون اگهی دهندگان فیس بوک از طریق آنها کارشان را تبلیغ می کنند.

مواردی که در مورد مشتریان به خاطر باید سپرد:

مشتریان مختلف ممکن است به ارزش ها یا ارتباطات متفاوتی نیاز داشته باشند.
تعدادی از مشتریان پرداخت می کنند.
شرکت ها معمولا یک گروه غالب و خاصی از مشتریان را همیشه دارند تا از خدماتشان بهره ببرد
ارزش هایی که در یک مدل کسب و کار به مشتریان ارائه می شود:
ارزش های ارائه توسط مجموعه خدمات ومحصولات را به عنوان مزایا برای مشتریان در نظر بگیرید. دلیل کلیدی برای اینکه مشتریان یک شرکت آن را بهتر از سایر رقبا انتخاب می کنند متمایز بودن در ارائه خدمات ومحصولات است. هر شرکتی که در ارزش گذاری به مشتریان خلاقانه تر عمل کند عملکرد بهتری در جذب مشتری دارد.

نمونه هایی از ارزش های ارائه شده به مشتریان در سازمان های مختلف

آسودگی

عدم ایجاد دردسر و صرفه جویی در وقت مشتریان از مزایای مهم است. در محلهای پر رفت وآمد وجود سوپر مارکت های متعدد موجب کاهش وقت لازم برای خرید مایحتاج مورد نیاز است.

قیمت

همیشه مشتریان از جاهایی که موجب صرفه جویی در پرداخت پول می شود ودر ضمن کالای مناسبتری را ارائه می دهد اهخمیت بیشتری نشان می هد. برای مثال شرکت ایرانسل خدمات بیشتری را با دریافت هزینه مناسبتر برای مشتریان خود ارائه می هد.

طراحی

بسیاری از مشتریان حاضر به پرداخت برای محصولات و یا خدمات با کیفیت عالی هستند. اگر چه آیپد اپل گران تر اما چون طراحی زیباتری دارد برای مشتری مهم تر است.

کاهش ریسک

مشتریان کسب وکار همچنین مشتاق به کاهش ریسک به خصوص سرمایه گذاری دارای ریسک. برای مثال شرکت هایی مثل گارتتر، خدمات مشاوره ای وپژوهشی را جهت کمک به دیگر شرکت ها به فروش می رساند در واقع هدف انها پیش بینی فواید بالقوه صرف پول اضافی برای ارتقای تکنولوژی محل کار است.

کانال ها

1. ایجاد اگاهی از خدمات ومحصولات
2. مهیا کردن مشتریان برای خرید
3. ارائه ارزش به مشتریان
این مدل کانال ها عبارتند از:
فردی یا تلفنی 2. در محل یا در فروشگاه 3. تحویل فیزیکی 4. از طریق اینترنت 5. رسانه های سنتی

ارتباط با مشتری

سازمان ها باید به صورت شفاف گونه ای از ارتباط را ایجاد کنند که مشتری ها آنها را ترجیح می دهند.

اجاره

اجاره به معنی خرید موقت که یک حق انصاری برای استفاده از چیزی برای مدت معین ایجاد می کند می باشد.

هزینه خدمات یا استفاده

شرکت های تلفن هزینه های استفاده را به صورت دقیقه ای محاسبه می کنند. و هزینه خدمات تحویلی را برای مشتریان محاسبه می کنند. مثلا مشاوره ها یا وکلا وپزشکان ودیگر ارائه کنندگان خدمات به صورت بسته ای محاسبه می کنند. فروشندگان آگهی مثل گوگل هزینه ها را از طریق شمارش کلیک محاسبه می کنند.

هزینه های اشتراکی

مجلات، باشگاه ها وارائه دهندگان بازی از طریق فرم هزینه های اشتراک به فروش می رساند.

منابع کلیدی

افراد

تمام وحدهای تجاری به نیروی انسانی نیازمندند، امابعضی از مدل های کسب وکار وابستگی ویژه ای به منابع انسانی دارند. مانند شرکت های تولید دارویی که به فروشندگان درجه یک و ماهر نیازمندند.

فیزیکی

زمین، ساختمان ها، ماشین آلات ووسایل نقلیه، اجزای اساسی بسیاری از مدل های کسب و کار هستند.

فکری

منابع فکری شامل موارد غیر قابل لمسی مانند نام تجاری، سیستم ها وشیوه های توسعه شرکت ها، نرم افزار و ثبت اختراع می باشد. و هر شرکتی ایده ها و منابع توسعه ای و روش های مدیریتی و فکری خاص خودش را دارد تا اهداف سازمان را پیش ببرد.

مالی

منابع مالی مثل وجوه نقد، اعتبار بانکی یا سقف اعتبار ضمانت های مالی می باشد.

فعالیتهای کلیدی

ساخت

شامل ساخت محصولات طراحی وتوسعه خدمات می باشد. برای شرکت های خدماتی ساخت همان اماده کردن وتحویل خدمات است.

فروش

ایجاد برنامه های تبلیغات وآموزشی وبرنامه ریزی برای ترویج یا فروش محصولات است.

پشتیبانی

بیشتر این بخش از سازمان به ارزشی که در کسب وکار دریافت می کنند علاقه دارند تا وظایفی که آن ارزش را ایجاد کرده اند.

شرکای کسب وکار

این شبکه به موثرتر شدن مدل کسب و کار کمک می کند. این غیر منطقی که یک سازمان بخواهد مالک هر منبعی شود و تمام فعالیت ها را بخواهد به تنهایی انجام دهد و بنابراین تمام سازمان نیازمند شرکای تجاری بزرگ هستند.

هزینه ها

به دست آوردن منابع کلیدی و فعالیت های کلیدی و کار با شرکا هزینه هایی را به دنبال دارد. وجوه نقد نیازمند ارایه ارزش هاست. هزینه ها را می توان پس از تعریف منابع کلیدی، شرکای کلیدی به صورت تقریبی محاسبه کرد.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدل کسب و کار
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد