5
(1)

مفهوم مدیریت کارآفرینی

کارآفرینی از مهمترین عوامل ایجاد اشتغال است.کارآفرینی نقش مهمی در رشد وشکوفایی اقتصادی دارد .با وجود کارآفرینی مردم به موفقیت ها ی فردی و حقوق مالی دسترسی پیدا می کنند.مدیریت کارآفرینی اهمیت ویژه ای دارد زیرا کارآفرینی از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است که شامل:

1.ایجاد شغل 2.رفاه اجتماعی3.توسعه ورشد اقتصاد 4.جلوگیری از هدر رفتن منابع کارآمد 5.تشکیل بازارهای جدید

کارآفرینان با اجرایی کردن ایده های جدید اشتغالزایی نموده ودر سود دهی واقتصاد جامعه نقش مهمی را ایفا می کنند .در جامعه دو نوع کارآفرین داریم :کارآفرین شرکتی که با عملی کردن یک ایده جدید شرکتی را تاسیس می کند ودیگری کارآفرین سازمانی که با نوآوری در قسمت جدیدی از سازمان به رشد سازمان کمک میکنند.کارآفرینان باید کارهای جدید را جستجو کرده تا از آن ها در اقتصاد استفاده کنند .

یک کارافرین برای فعالیت پربازده باید مواردی را مانند محصولات بازار ،پرسش های حقوقی وقانونی شرکت ،سازماندهی ومدیریت را بررسی کند.با وجود اهمیت موضوع کارآفرینی در پیشرفت جامعه واقتصاد جهانی کمتر به این موضوع پرداخته می شود .
کارآفرینی فرایندی است که کارآفرین با ایده های نو وخلاق وشناسایی فرصت های جدید با جمع اوری وهدایت منابع به ایجاد کسب وکار جدید پرداخته وموجب محصول یا خدماتی نوین درجامعه می شود .

کارآفرینی یک علم است که فرصت های جدید را از تحقیقات بنیادی ایجاد می کند .توسعه اقتصادی با توسعه کارآفرینی همگام است.این موضوع هم بعد نظری یا تئوری دارد و هم بعد کاربردی که می توان با روش های مختلفی به آموزش کارآفرینان پرداخت.
از مدیریت که هدف آن آموزش اصول ومبانی کارآفرینی است در معنای کلی هنر ومهارتی است که صاحبان کسب وکار برای گرفتن فرصت های موجود و استفاده از آن فرصت ها با تفکر خلاق، منجر به ایجاد اشتغال می شود .

رویکردهای مدیریت کارآفرینی

رویکرد محتوایی ورویکرد فرایندی یا رفتاری
رویکرد فرایندی
هدف از این رویکرد تمرکز بر شناختن فعالیت های کارآفرینان و بیان ماهیت کارآفرینی است.همه عوامل اثر گذار در تاسیس یک شرکت نوپا مثل محیط ، فرد ،فرایند وسازمان مد نظر قرار می دهد .مواردی مانند دسترسی به سرمایه ،حضور کارآفرینان مجرب ،وجود نیروی کار ماهر،مشتریان وبازارهای جدید بررسی می شوند.
مدیران بزرگ معمولا در زمینه حرفه ای خود متخصص هستند اما برای رهبری مهارت هایی را باید آموخت .که بدین شرح است .

خود انگیزشی :

کارآفرین باید انگیزه و مهارت و دانش کافی و زیادی را برای اقدامات مدیریتی وایجاد اشتغال داشته باشد توانایی قرار گرفتن در موقعیت خود وبرنامه ریزی منظم و پیشرفت در جهت آن را باید داشته باشد .

درک کردن کاری را که ارائه می دهید :

یک کارآفرین باید درک کند چه محصولی را می خواهد وارد بازار کند و به درستی بازار هدف را شناسایی کند و تغییراتی که مورد نیاز است را بشناسد و توانایی سازگاری با محیط را داشته باشد .

بهره مندی از منابع :

یک توانایی مهم برای مدیران بهره گیری صحیح از منابع موجود است.منابع محدود هستند وباید حداکثر استفاده را داشته باشید واز مهارتهای نیروی انسانی که با آنها در ارتباط هستید حداکثر بهره را داشته باشید .

ذهنیت باز:

به عنوان مدیریت کارآفرینی باید توانایی به کارگیری از فکر وایده های اطرافیان را داشته باشید باید برای رشد کسب وکارتان بتوانید همفکری کنید تا نیازهای بازار وعوامل موثر بر رشد شرکت را خیلی خوب شناسایی ومدیریت کنید .

از وظایف مدیریت کارآفرینی کشف فرصتهاست :

کشف فرصت ها برای رشد شرکت از ضروری ترین وظایف مدیریت کارآفرینی است یعنی به میزان ارتباطات مدیران در اجتماع بستگی دارد تا فرصت های توسعه کسب وکار را کشف وبه رشد شرکت اقدام نمایند.مدیران باید عدم قطعیت های محیطی را کنترل وعملکرد شرکت را بهبود بخشند .

مزایای مدیریت کارآفرینی

درآمد:یک کارآفرین درآمدش نسبت به جایگاه کارمندی بسیار متفاوت است.
رضایتمندی:هیجان ها وچالش های کار، چون مدیر کسب وکار خودتان هستید برای شما رضایت درونی دارد.
ایجاد دارایی:شرکت به مرور زمان سودآوری کلان دارد و ارزش آن بالا می رود وبه دارایی های شما افزوده می شود .

رشد مهارتی وشکوفایی مهارت ها در مدیریت کارآفرینی:

کار کردن در مشاغلی که انسان بعد از مدت کوتاهی بر آن مسلط می شود جلوی پیشرفت را می گیرد .هر انسانی توانایی رشد مهارتی دارد و می تواند کارهای بزرگ انجام دهد کارآفرین شدن به دلیل ماهیتی که دارد واینکه شخص باید مهارت های ویژه ای را کسب کند ودر محیط کار استعدادهای بیشتری را به کار گیرد موجب خودشکوفایی وبروز رقابت با کارافرینان دیگر می شود .

مدیران کارآفرین توسعه دهنده هستند و به دنبال ایجاد تغییرات و دگرگونی هستند تا فعالیت شان را افزایش دهند .آن ها با مدیریت تغییرات را در ذهن اطرافیان ثابت می کنند وبه انجام هدفشان که تحول و نوآوری است اقدام می کنند .مدیرکارآفرین با جایگزینی مواد اولیه و تغییر نگرش افراد سازمانش به کمبود منابع و گرانی های های موجود در راهش غلبه و به ابتکارات در فناوری تولید دست می یابد .

مدیریت کارآفرینی و خلاقیت چالش های جدید

یک سازمان که مهارت خلاقیت ونوآوری را دارد از اهمیت بالایی در بازار برخوردار است.زیرا ارتباط مستقیم با کالا وخدمات دارد .مدیریت فرایند کسب وکار هدفش افزایش کارایی وکاهش هزینه ها برای سهولت در الزامات کسب وکارهاست .در سطح کار برای تخصیص منابع مدیریت خلاقیت را توضیح می دهیم

به طور مثال در صنعت فیلم توسعه انیمیشن را که یک فعالیت خلاق و زمان بر هست را در نظر بگیرید .انجام دهنده این کار باید به این درک برسد که چه قابلیت هایی مورد نیاز است ؟از چه افرادی در سازمان باید کمک بگیرد ؟مخاطبان کار را به درستی تشخیص دهد ، دانش اختصاصی کار را باید بداند با بررسی این پارامترها می تواند تصمیم بگیرد که چقدر زمان ، بودجه و آزادی برای انجام کار وتولید محصول را دارد .اگر بخواهد کیفیت خلاقانه محصول نهایی را نیز افزایش دهد نیاز به پاسخ به چنین سوالاتی را دارد ؟
آیا باید با افراد خلاق ملاقات و ارتباط داشته باشد ؟و باید یک جلسه خلاقیتی مانند طوفان فکری داشته با کارمندان داشته باشد ؟دسترسی به چه پایگاه های دانشی برای او اهمیت دارد ؟
مدیریت خلاق باید طرح های خلاق را بررسی و بهترین ها را انتخاب و به تولید خلاق اقدام کند .

مدیریت مسایل عمومی و تشخیص تمام مسائل موجود

مدیریت مسایل عمومی ، مسائلی که در حیطه کسب وکار ایجاد شده یا در حال شکل گیری هستند را مدیران باید پیش بینی و تشخیص و مدیریت کنند .برنامه ریزی راهبردی در برگیرنده راهکارهای جایگزین برای مدیریت مقابله با پیشامدها و اتفاقات خارج از سازمانی است .باید مدیران مسائل خطر ساز پیرامون سازمان را شناسایی وبرای رفع انها اقدام کنند .

مدیریت مالی

در مدیریت مالی استراتژی سه نوع استراتژی داریم :مدیریت استراتژی سرمایه گذاری،تامین مالی ،و در نهایت سودآوری که ترکیب این سه نوع استراتژی ومدیریت صحیح آن موفقیت مالی شرکت را به همراه دارد .از اساسی ترین تصمیمات مدیران مالی سازمان چگونگی تامین مالی با کمترین هزینه هاست .روش سرمایه گذاری مطلوب از وظایف مدیران است.هدف از تدوین استراتژی های مالی تعیین ماموریت شرکت است.
شناختن عواملی که در محیط خارجی شرکت را تهدید می کند .باید شناخته شوند و از وظایف مدیر  کارآفرینی است .برنامه ریزی ،کنترل وانگیزش مدیریت منابع انسانی ، مدیریت بخش های اداری و سیستم ارزش افرینی یک شرکت بخش های وظایف مدیر است .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیریت کارآفرینی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد