5
(1)

مزیت رقابتی (competitive advantage)

مزیت رقابتی یک یا چند ویژگی برتر در مقایسه با کسب وکارهای دیگر که در زمینه تجاری هم فعالیت می کنند، گفته می شود. در نتیجه در بازار هدف، مشتریان بیشتر خواهان اجناس بهتر وبا ویژگی های منحصر به فرد، با کیفیت تولید بالاتر هستند. محصول اگر در ویژگی های تولیدی از هم نوعان خودش برتری نداشته باشد برای فروش جایگاه برتر ومناسبتری را به دست نمی آورد.

در دنیای تجارت  و کارآفرینی ،در کنارتعریف مزیت رقابتی، مفاهیم دیگری نیز وجود دارند که بهتر است توضیح دهیم.

Pop یا به اصطلاح صنعت، نقاط شباهت: وجه اشتراک اجناس شما با سایر اجناس را در آن زمینه شباهت می گویند. مثلا تلویزیون در ابعاد وجه اشتراک وشباهتی با هم دیگر دارند.

(pod) نقاط تفاوت، تفاوت کالاها در برند وشرکت سازنده مشخص می شود هر شرکتی کالای خودش را با مواد اولیه متفاوت وبسته بندی متفاوت عرضه می کندوگاهی علاوه بر مواد اولیه امکانات بهتری را در دستگاه تولیدی نسبت به سایر اجناس موجود در بازار قرارمی دهد. تفاوت های عمده کالاها در بازاریابی وتبلیغات تاثیر به سزایی دارد.

مزیت رقابتی چیست؟

زمانی که شما کالایتان را متمایز از شرکت ها تولید کرده باشید که سایر رقبا نتوانند آن ویژگی را در اجناس یا خدمات خود اضافه کنند مثلا در میان خودروهای تولیدی در کشور های مختلف یا تولیدات داخلی خودمان، انواع خودروها هستند که برخی در یک حدامکانات وطراحی هایی نزدیک به هم دارند اما مثلا تولیدات خودرودر خارج از کشور امکانات مانند مانیتور یا سقف های بازشو یا درب هایی دارند که با خودروهای داخلی ایران، کاملا متفاوت هستند واین ویژگی ها را مزیت رقابتی خودروهای داخل وخارج از کشور می گویند. البته مزیت رقابتی در هزینه تولید وبخش های متفاوت دیگری نیز تعلق می گیرد که بیان می کنیم.

1. هزینه تولید کمتر، که موجب کاهش قیمت فروش می شود.
2. طراحی کالای متفاوت، مثلا بخاری در ابعاد مختلف وتنوع طراحی تولید می شوندوهر کارخانه ای یک مدل خاص از این دستگاه ها را تولید می کند.
3. زمان تحویل به مشتری در بازارمی تواند، عامل رقابتی مهمی برای تولید کنندگان در بازار باشد.
4. داشتن یک فناوری جدید در تولیدات
5. ارائه خدمات وقطعات یدکی پس از فروش، وجود مراکز تعمیر پس از فروش
6. تولیدات برای یک محیط خاص با ویژگی های جغرافیایی خاص.

مزیت رقابتی عامل رشد وتوسعه پایداروهمیشگی درزمینه تولید است. اگر یک مزیت هم در تولید ایجاد کنید هرگز از بازار دور نمی مانید وتقاضای تولیدات بالا می رود. سودآوری بالاتری برای شرکت خواهد داشت.کیفیت رقابتی داشتن بازاریابی را ساده تر وفروش را گسترده تر می نماید. قیمت کمتر در عرضه نیز بهترین ایده رقابتی برای همه اصناف می باشد.

به نقل از پیتر دراکر:”اگر مزیت رقابتی ندارید، هر چه زودتر دست به کار شوید ویکی را به محصولات خود اضافه کنید.”

ارزش افزوده به عنوان مزیت رقابتی چیست؟

به نظر یکی از کارشناسان حوزه صنعت، مایکل پورترباید در حوزه مزیت رقابتی “ارزش افزوده منحصر به فرد”برای مشتریان هدف خود ایجاد کنید.
در رقابت نیازی نیست که از همه برتر وخاص تر باشید. ارزشمند تر تولید کنید تا همیشه کالای شما خواهان خاص خودش را داشته باشد. باید بدانید مزیت رقابتی را برای چه دسته از مشتریان ایجاد می کنید. زیرا نیاز مشتری ها با هم تفاوت دارد. گاهی مشتری به بسته بندی متفاوت اهمیت می دهد وگاها به قیمت. البته همه با قیمت رقابت نمی کند زیرا در رده ای مشتریان فقط خاص بودن وارزشمندتر بودن کالا یا خدمات مهم است نه قیمت.

مزیت رقابتی داشته باشید تا جلوتر از بقیه پیشرفت کنید.

اگر تا به حال اسم برنامه myspace را شنیده باشید. یک شبکه اجتماعی معروف بود مانند اینستاگرام که قبلا کاربران زیادی داشت. اما با حضور و پیدایش فیسبوک. حضور my space کمرنگ تر شد و کنار رفت.
فیسبوک مزیت هایی برای کاربرانش ارائه داد که در برنامه دیگری نبود و قدرت گسترش فیسبوک بسیار بیشتر و محبوبیت بهتری در میان کاربران شبکه های اجتماعی پیدا کرد. در سال 2010 با داشتن 450 میلیون کاربر در سطح جهان، بزرگترین شبکه اجتماعی موجود شد. مزیت های فیسبوک این برنامه را در بازار رقابت پیروز کرد.

در یک رستوران نیز می توانید مزیت رقابتی برای جذب مشتریان بیشتر ارائه داد. مثلا دیزاین متفاوت، کیفیت برتر در تولید غذا، تنوع منوهای رستوران، قیمت ونحوه سرویس دهی متفاوت وحتی لباس پوشیدن کارکنان رستوران، تبلیغات، همه مواردی هستند که در بین هم صنف ها می توان رقابت ایجاد کرد وبازار را در دست گرفت.
در فروشگاه های اینترنتی نیز می توان با ایجاد منوهای اصلی بیشتر وبالابردن سطح کیفی محتوای منتشر شده وگرافیک وظاهر مناسب کاربری وطراحی جذاب ومتفاوت، می توان تاثیر بیشتری برای گرایش کاربران به سایت وفروشگاه اینترنتی خود داشته باشید.

یک مزیت برای بازاریابی بیشتر وفروش بیشتر نحوه استفاده آسان و ساده است.

ایده نوآورانه طراحی کنید که مزیت رقابتی سادگی استفاده را داشته باشد.

وسیله ای را تولید که نیاز مشتری وکاربر را به راحتی رفع کند. مثلا توستر دستگاهی است که برای پخت غذا وفست فودها وکیک وشیرینی استفاده می شود به دلیل راحت تر بودن روشن کردن وپخت آسانتر از اجاق گازهای فردار بسیار مناسبتر هستند. وجای کمتری را نیز می گیرند. پس راحت تر کردن کار مشتری بر فروش تاثیر زیادی دارد.

نقاط قوت خود را افزایش دهید.

تمام موفقیت شما ایجاد خدمات متمایز است. باید رقبا را بررسی کنید وببینید چرا از رقبا خرید می کنند؟ چه مزیت هایی در آنها میبینید
برای یافتن این جواب ها، بنویسید که چرا مشتریان باید از شما خرید کنند وخودتان را در دیدگاه مشتری بسنجید ومزیت رقابتی را در کسب وکار خود پیدا کنید. خدمات خود را در هر کسب وکاری هستید ارتقا دهید و ویژگی های مهم تولیدات را بیشتر کنید.

هدف مدیریت وبرنامه ریزی استراتژیک توسعه مزیت رقابتی پایدار است. تعریف ما از استراتژی جریانی از تصمیمات هستند که بر عملکرد پایدارو مزیت رقابتی پایدار سهیم اند. این استراتژی ها سازمان ها را با توسعه منابع وتوانایی های مختص به شرکت تحت تاثیر قرار می دهند. شرکت هایی که با ساختار استراتژی یکسان در حال فعالیت وتوسعه هستند نتایج عملکردی همسان دارند.
در دیدگاه مبتنی بر اهمیت منابع می گویند که مزیت رقابتی به وسیله منابع توانایی هایی تعیین می شوند که شرکت ها آنها را به صحنه رقابتی خود درآورده است.

چالش دفاع در برابر شباهت سازی در مجموعه

یکی از پر اهمیت ترین چالش های شرکت ها برخورداری از مزیت رقابتی است و این موضوع حرکتی برعکس تقلید یا مشابه سازی است. زیرا شرکت ها با ترویج فناوری وایده نوآورانه در زمینه دفاع در برابر مشابه سازی اقدام نموده اند، که میزان سوددهی را افزایش می دهد.
در میان شرکت هایی که تقلید گر یا مشابه ساز هستند، با تقلید هیچ گونه مزیت رقابتی را به دست نمی آورند وتنها انتظاری که پیش روی این شرکت هاست. تساوی رقابتی ومشابه سازی در صنایع تولیدی یا بازارهای نها با سایر رقبا است. تنها به وسیله نوآوری ومنابع وتوانایی های بارزش شرکت ها از مزیت رقابتی برخوردار می شوند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مزیت رقابتی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد