5
(1)

قوانین طلایی هدف گذاری

هدف چیست و چه روش هایی برای هدف گذاری وجود دارد ؟ چه تکنیک‌هایی برای موفقیت هست که باید انجام داد؟ هدف و هدف گذاری موضوعی است که ما روزانه با آن رابطه داریم و اگر هیچ هدفی را دنبال نکنیم از پیشرفت و خود آگاهی و بهبود فردی عقب می‌مانیم. چرا اهمیت هدف گذاری را باید فهمید؟

از کلیدهای هدف گذاری و رسیدن به هدف اهرم رنج ولذت است:

اهرم رنج و لذت حفظ کردن انگیزه و ایمان به هدف برای رسیدن به موفقیت و از راه های هدف گذاری درست است. طوری که از ادامه تلاش در دستیابی به اهداف خسته نشویم. انگیزه عامل بسیار مهمی در جهت رسیدن به خواسته‌ها است. برای مثال ورزشکاری که مدام تلاش می‌کند و خسته نمی‌شود انگیزه قهرمان شدن را دارد.

در واقع انگیزه همان عامل پیشرفت است. افراد در زندگی به طور نسبی هر هدفی را که انتخاب می‌کنند .برای رسیدن به یک لذت است یا برای فرار از رنج است.
یک مثال واضح روزمره این انگیزه رفع تشنگی است. برای فرار از تشنگی و رسیدن به لذت سیرابی، آب می‌نوشیم.

وقتی مدت طولانی نخوابیده باشیم برای استراحت و رسیدن به آرامش می‌خوابیم.در هر حال عملکرد ذهن طوری است که برای رفع نیازهایش و رسیدن به آرامش و لذت تلاش می‌کند.

شما چه مثال‌هایی از اهرم رنج ولذت در ذهن دارید؟

آیا قبول شدن در کنکور آنقدر اهمیت دارد که هر رنجی را برایش تحمل کنید؟

آیا پس انداز کردن تا مبلغ مشخصی برای شما انقدر لذت دارد که هر رنجی را تحمل کنید تا پس انداز خوبی داشته باشید؟
آیا استقلال مالی و کار آفرینی آنقدر برای شما لذتبخش هست که هر رنجی را تحمل کنید و کسب و کار خودتان را داشته باشید؟

با استفاده از اهرم رنج ها و لذت‌ها از آینده نموداری برای خود ترسیم کنید تا بهبود فردی برایتان ممکن شود و شاد باشید. هر هدفی دارید روی کاغذ بنویسید و آینده بعد از داشتن هدف را ترسیم کنید و بنویسید که چه لذت‌هایی آن موقع خواهید داشت.

مثالی از اهرم رنج و لذت

کم کردن وزن را در نظر بگیرید. آن را روی کاغذ بنویسید .و یادداشت کنید که لاغر می‌شوم سالم‌تر می‌مانم، اعتماد به نفسم بالاتر می‌رود و هر لباسی به تنم می‌رود .و روزی دوبار لذت رسیدن به هدف تان را در خود ایجاد کنید تا ذهنتان به این باور برسد که رسیدن به لاغری با رسیدن به یک لذت عالی همراه است.

در این صورت مغز شما برای رسیدن به تناسب اندام هر رنجی را تحمل می‌کند و اصلاً اعتراضی ندارد که متوقف شوید.

اهرم رنج و لذت هدف را طوری پیش می‌برند که با هر سختی و تنشی بتوانید مقابله کنید اگر دوست دارید راحت‌تر زندگی کنید تمام اهدافی که منجر به این لذت راحتی است را در نظر بگیرید و روزانه برای انها اقدام کنید.
یک محصول در کارخانه اگر به کیفیت عالی نرسد هرگز سود آوری عالی نخواهد داشت .صاحب کارخانه همه تلاشش سود اوری است بنابراین تا رسیدن به آن کیفیت مطلوب از هیچ هزینه ورنجی نمی‌ترسد.

اهداف چیست ؟

اهداف به شکل واضح محصولات زندگی ما هستند البته این محصولات را باید سنجش کرد. اگر بر هر هدفی هر چند کوتاه مدت وقت بگذاریم و مقداری زمان صرف آن کنیم و بعداً پشیمان شویم یا بفهمیم که امکان انتخاب هدف مهمتری وجود داشته همه تلاش‌هایمان بی فایده می‌شود پس برای انتخاب اهداف کلی برای آینده‌مان مسیر را در ست انتخاب کنیم تا از مسیر لذت ببریم.

 در هدف گذاری ،هدف باید قابل اندازه گیری باشد؟

هدف باید قابل اندازه گیری و ملموس باشد. برای هدف گذاری و تعیین خواسته مورد نظر از سوالاتی مثل چه مقدار؟ به چه نحو و چطور می‌توانم؟ استفاده کنید تا راه دستیابی را سریع پیدا کنید.
اهداف را واقعی در نظر بگیرید.
اگر در ذهن شما اهداف ناملموسی مانند سفر به ماه یا پیدا کردن گنج وجود دارد آن‌ها را از لیست تان حذف کنید. اهداف باید بر کیفیت زندگی ما تأثیر عالی بگذارند و نسبت به آینده ما را قوی‌تر کنند. پس بهترین و مهمترین اهداف را انتخاب کنید.

هدف را با توجه علاقه‌تان انتخاب کنید

اگر می‌خواهید کتاب بخوانید نباید در نظر بگیرید تا یکماه دیگر ده کتاب مطالعه می‌کنم بلکه مقدار کتاب‌ها را بر حسب علاقه و میزان وقتی که در روز دارید برای انجام این کار انتخاب کنید تا نگرانی در راه دستیابی به اهداف نداشته باشید .هر چند وقت یکبار اهدافتان را از نو بنویسید زیرا امکان دارد زمان برای شما تحقق اهداف دیگری را ممکن سازد که از آن بی خبر بوده‌اید. پس باز بینی اهداف مهم است. مثلاً اگر خرید ماشین را تا سال دیگر هدفتان انتخاب کرد ه اید اگر باز بینی کنید می‌فهمید می‌توانید از روش‌های دیگری زودتر به آن برسید.

مقاله تعیین هدف با راهکارهای کتاب قورباغه را قورت بده ،را مطالعه نمایید.

مقاله مدیریت زمان برای اطلاعات بیشتر و مهمتر درباره هدفگذاری را مطالعه نماید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هدف گذاری
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد