0
(0)

واقعیت مجازی چیست؟

اگر قادر باشیم به دنیای بازی‌های رایانه‌ای وارد شویم وهیجانات بازی را خودمان با تمام حواس درک کنیم یا بتوانیم به سفرهای مجازی برویم و صداها، بوها وتصاویر را با همان کیفیت واقعیت تجربه کنیم. بسیاری از غیر واقعیت‌ها شناخته می‌شوند وما به کمک آنها دنیای خود را گسترده‌تر می‌نماییم  . وبه حقایقی در مورد خلق شگفت‌ترین فناوری‌ها پی خواهیم برد. با جهانی ناشناخته ودور از دسترس ارتباط گرفتن توسط واقعیت مجازی امروزه ممکن شده است. وتجربه هایی بکر را در اختیار ما می‌گذارد.

ورود به دنیای مجازی با تمام حواس انسانی عجیبترین دستاورد امروزه است که در این مقاله توضیحاتی، راجبه آن می‌دهیم.

 تعریف فناوری ،واقعیت مجازی (Virtual Reality)

فناوری نوین مبتنی بر شبیه سازی رایانه‌ای است که در آن فرد می‌تواند . با کمک دستگاههای الکترونیکی مخصوص مثل عینک ودستکش مجهز به سنسور در یک محیط سه بعدی (3d) قرار بگیرد وبا آن تعامل داشته باشد. در این محیط مصنوعی شبیه سازی شده فرد می‌تواند تجربه‌ای مانند دنیای واقعی را احساس کند.

در این تکنولوژی VR که فرد از طریق یک عینک مخصوص می‌تواند به بالا، پایین وهر جهتی نگاه کند به نحوی که گویا در آن واقعیت قرار دارد. به عبارتی دیگر واقعیت مجازی، واقعیتی است که توسط رایانه تولید شده است. با استفاده از این فناوری افراد در تجربه‌هایی مجازی قرار می‌گیرند.

واقعیت طوری است که کاربر به جای دیدن یک صفحه نمایش دو بعدی مثل تلویزیون، خودش را در تعامل وارتباط با یک دنیای سه بعدی که تا به حال ندیده، در می‌یابد.

عملکرد سیستم واقعیت مجازی چگونه است؟

تکنولوژی مجازی سبب به وجود آمدن، یک دنیای مجازی برای کاربرانی می‌شود، که تجهیزات سخت افزاری مانند عینک، هدفون و دستکش مخصوص استفاده می‌کنند. تجربه‌ای واقعی را برای آن‌ها رقم می زند.

برای درک بهتر واقعیت مجازی بهتر است مشاهدات دنیای واقعی را برای خود تجسم کنیم. ما محیط پیرامون خود را از طریق حس و مکانیزم های درک بدن، احساس می‌کنیم. حواس ما انسان‌ها شامل چشایی، لامسه، بویایی، بینایی و شنوایی است. انسان از محیط خودش دارای آگاهی است و درآن تعادل فضایی دارد.

فرق بین واقعیت مجازی با واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دو موضوع متفاوت ودر یک زمینه هستند. در واقعیت افزوده یک شی مجازی ومصنوعی در دنیای واقعی شبیه سازی رایانه‌ای می‌شود، اما در واقعیت مجازی در واقع دنیای واقعی را با کمک رایانه شبیه سازی می‌کنند.

در واقعیت افزوده رایانه توسط حسگرها والگوریتم های خاص موقعیت وجهت گیری دوربین را تعیین می‌کند واین فناوری بعد از رند کردن تصاویر سه بعدی، تصاویر رایانه‌ای را به تصویری از دنیای واقعی می‌افزاید. مانند فضایی که در تری دی مکس طراحی وترسیم می‌شود . که اشیایی طراحی می‌شوند ودر فضای یک اتاق یا مکان دیگری اضافه می‌شوند.

در واقعیت مجازی از حسگرها والگوریتم هایی مثل واقعیت افزوده استفاده می‌شود . امادر فناوری مجازی به جای قرار دادن دوربین در محیط فیزیکی، چشم کاربر قرار می‌گیرد و با حرکت سر فرد، تصویر بر حسب موقعیت تغییر می‌یابد و سازگار می‌شود. این تکنولوژی به جای ترکیب اشیای مجازی با دنیای واقعی دنیای شبیه سازی شده برای کاربر ایجاد و فرصت تعامل با محیط را برای فرد فراهم می‌کند.

فناوری به کار رفته در واقعیت مجازی

نمایشگر سربند که مانند عینک جلوی چشمان فرد قرار می‌گیرد مهمترین و رایج‌ترین ابزار این فناوری است. این سربندها تکنولوژی نمایشی خاصی نسبت به سایر صفحات نمایشی دارند.

به عنوان مثال، که محیط مجازی خودکار روی صفحه نمایشگرهای با ابعاد خانگی نمایش داده می‌شوند. این دسته از نمایشگرها در محیط‌های آموزشی و در صنعت وسرگرمی کاربرد دارند.

تکنولوژی‌هایی با نام SAMSUNG gearVR,Google Cardboard,Epson Movario از پیشگامان واقعیت مجازی هستند. تلاش برای تولید تجهیزاتی که جای کمی بگیرند و در محل کار یا منزل به راحتی قابل استفاده باشند موجب ساخت نمایشگرهای سربند شده است.

فناوری واقعیت مجازی و اهمیت صدا

شنوایی در مقایسه با بینایی بر درک از ما محیط تأثیر بیشتری دارد، صداهای محیطی و مختصات فضایی دقیق در ایجاد تجربه‌های شبیه به واقعیت نقش مهمی دارد. در حال حاضر انتقال اطلاعات صوتی و تصویری به راحتی در فناوری مجازی انجام می‌شود و تلاش‌های زیادی برای انتقال اطلاعاتی مثل بو یا لمس اشیا در حال انجام است.

انواع صداهای تولید شده در واقعیت مجازی توسط هدفون اینفوگرافیک قابل شنیدن است.

با پیشرفت فناوری‌های واقعیت مجازی دستگاههایی مثل دسته بازی جای خود را به تکنولوژی فراصوتی خواهند داد.

مهم‌ترین‌ها در توسعه کاربردی فناوری مجازی

فیسبوک،Oculus VR,Oculus

اولین نقش و مهمترین عامل در پیشرفت این تکنولوژی شرکت تولید کننده سربندهای Oculus Rift،. این شرکت بزرگترین تولید کننده تجهیزات سخت افزاری این تکنولوژی برای بازی‌های ویدیویی است. و بعد از شرکت Oculus فیسبوک را خرید. در سال 2014 تجربه‌های شبکه اجتماعی ،را نیز با استفاده از فناوری مجازی به اولویت‌های این شرکت اضافه نمود. این شرکت در زمینه بازسازی صحنه‌های مجازی سه بعدی فعال بود ،البته این کار را با کمک شرکت Surreal VISION انجام داد. سپس سربندهای مجازی در این شرکت تولید شد.

Samsung GearVR

سامسونگ در مقاسه با شرکت‌هایی که در حال تولید صفحه نمایش‌ها ولپ تاپ‌ها برای انجام بازی‌های سنگین هستند، رویکرد متفاوتی را در نظر گرفته است.Gear VR با همراه نمودن فناوری ردیابی حرکت سر با گوشی‌های هوشمند اندرویدی در تلاش است  . تا امکان استفاده از واقعیت مجازی را در گوشی موبایل ایجاد نماید. به جای استفاده از صفحه نمایش اختصاصی، لنزها قابلیتی را ممکن می‌سازند که صفحه نمایش گوشی مانند صفحه نمایش استریو عمل کند.

Google Cardboard

این شرکت یک رویکرد متمایز دارد وبا کمک آن می‌توان با هزینه 20 دلاری گوشی اندروید را به تکنولوژی واقعیت مجازی مجهز نمود. در حال حاضر در پلی استور بازی‌های متعددی برای cardboard SDK قرار داده شده است.

در حال حاضر شرکت‌های مهمی در حال تولید ابزارهای این فناوری برتر مجازی مثل سربندها هستند. شرکت‌های معروفی مانند Archos,Carl Zeiss در حال ساخت این تجهیزات هستند.  این فناوری نوین در حال پیشرفت‌های مهمی در اکوسیستم سخت افزاری، توسعه دهندگان نرم افزاری و تولید کنندگان محتوا هستند.

واقعیت مجازی در صنایع مختلف

امروزه در صنایع آموزش و هوایی، تجهیزات پزشکی و نظامی جایگزینی مناسب به نام فناوری واقعیت مجازی در امور حساس به کار گرفته شده است. مثلاً خلبان‌ها با نشستن در کابین خلبان با بهره گیری از این فناوری می‌توانند، تجربه پرواز مجازی را داشته باشند.

پزشکان نیز با کمک این تکنولوژی می‌توانند، آموزش‌های لازم و تخصصی را ببینند و در اتاق عمل از ان کمک بگیرند. در واقع کاربرد این فناوری برای انجام امور و فعالیتهای حساس با دقت بیشتر و میزان خطای بسیار کم مناسب است.

افسران نظامی نیز با بهره گیری از امکان واقعیت مجازی اصول حمله و دفاع را بدون ریسک انجام می‌دهند.

درمان آشفتگی‌های روانی با امکان واقعیت مجازی

در درمان برخی اختلالات روانی که بعد از سانحه‌ها در فرد به وجود آمده‌اند می‌توان از فناوری واقعیت مجازی برای غلبه بر ترس و استرس‌های محیطی استفاده نمود.

فیلم سه بعدی

ساده‌ترین مثال از کاربرد تکنولوژی مجازی که اکثراً اشنا هستید فیلم سه بعدی است. در این فیلم‌ها تماشاگران با استفاده از عینک‌های مخصوص می‌توانند تجربه رفتن به دنیای فیلم و حس هیجانات مجازی را کسب نمایند. مثلاً با کمک عینک مخصوص احساس سقوط در برخی افراد ممکن به وجود بیاد . یا مثلاً صحنه پرت شدن یک خودرو در دره برای بیننده حس بودن در آن موقعیت را ایجاد می‌نماید.

در این فیلم‌ها به دلیل جلوه‌های بصری و نمایشی بیننده باور می‌کند که همه اتفاقات فیلم در مقابل خودش در حال اتفاق است. امروزه انجام بازی‌هایی مثل تنیس به صورت شبیه سازی هست . که انگار فرد راکت را در اتاق خود در دست گرفته و در حال بازی کردن است.

این فناوری بروز، برای تمرین مهارت رانندگی نیز به کار می‌رود همه افرادی که می‌خواهند گواهینامه دریافت نمایند ،یا افراد کم سن که امکان رانندگی در واقعیت با ماشین را ندارند . می‌توانند با کمک این فناوری مهارت رانندگی در جاده را به راحتی تمرین نمایند.

امکان نمایش محصولات یا املاک نیز فراهم می‌شود. کسانی که در خرید و فروش اجناس یا املاک هستند . توسط واقعیت مجازی می‌توانند، املاک یا وسایل فروشی خود را با دید کامل و همه جانبه برای مشتریان به نمایش گذارند . و دیگر نیازی به دیدن از نزدیک نمی‌باشد و کمک مهمی به کسب وکارهای اینترنتی نموده است.

واقعیت مجازی

برای اطلاعات بیشتر مقاله اینترنتاشیا را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واقعیت مجازی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد