0
(0)

تعریف تیم وانواع نقش های تشکیل دهنده تیم

تیم مجموعه ای از افراد است که مهارت های مکمل دارند وبرای یک هدف مشترک متعهد ودر حال تلاش هستند ونسبت به همدیگر مسئول هستند .
کار تیمی روش معینی از کار کردن است که از مجموع توانایی ها و مهارت ها و انرژی افراد بیشترین بهره را می برد.

کار تیمی ونقش ایده پردازی در آن

اشخاص ایده پرداز، از اینکه در کار با مشکلات مواجه می شوند نگران نمی شوند چون توانایی حل مشکلات را دارند .آن ها برای حل مسائل راهکارهای مهمی را جستجو می کنند وتیم بر حسب ایده های آنها مسیرش را طی می کند .افراد ایده پرداز همیشه پاسخی برای چالش ها دارند واز حل آنها لذت می برند .خلاق هستند .مشاوران عالی هستند وخوش بین هستند .تیم ها بدون افراد ایده پرداز نمی توانند رشد کنند .
افراد ایده پرداز در تیم نباید دیدگاه مالکانه به ایده های خود داشته باشند زیرا فرایند همکاری را مختل وتیم را با شکست مواجه می کنند .

تفکر گروهی در کار تیمی

گروه اندیشی بدین معناست که در گروه یا تیم کارایی ذهنی و قدرت تحلیلی اعضا افزایش یابد و واقعیت سنجی افزایش یابد .

بسته شدن ذهن

در تیم افراد توانایی بالایی در توجیه مشکلات پیدا می کند .مثلا اگر محصولات فروش نداشته باهم نتیجه می گیرند که همه شکست به دلیل وجود یک دشمن خارجی است .و زمانی که پروژه از سود دهی عقب می افتد اعضای گروه تحلیل می کنند که این اتفاق موقتی است و همه چیز برروال عادی بر می گردد .این در مقایسه با حالتی است که افراد خارج از تیم به راحتی میفهمند که آن پروژه سود ده نخواهد بود .در تیم ممکن است افراد ذهنیت بسته پیدا کنند .اعضای گروه ممکن است خود را  گروهی منحصر به فرد نسبت به محیط بیرون ببینند وهر کسی خارج از گروه را بیگانه خطاب کنند .

از چالش های فعالیت و کار تیمی

خودسانسوری است .

اعضای گروه اگر در جایی ببینند که ایده وحرف انها با کل گروه متفاوت است از بیان نظرات خودشان اجتناب می کنند تا دردسر جدید ایجاد نکنند.گروه ها مجموعه ای از ارزش ها،باورها و نگرش ها ی مشترک هستند .اگر کسی بخواهد با آن ها مخالفت کند به عنوان زیر سوال بردن کل گروه تلقی می شود .

نقش وعملکرد تیم ورکر  (  teamworker)یا گروهی کار یا دیپلمات

Teamworker یا اهل کار تیمی اصطلاحی است که خیلی از ما آن را به خودمان نسبت می دهیم .در مطالعات نشان داده شده که حتی مدیرانی هستند که اهل کار تیمی نبوده اند و در گروه تیم ورکر بودن نتوانسته اند موفق عمل کنند .
برای آنها آرام بودن فضا مهم است .و دوست ندارند فضای کار تیمی طوفانی وآشوبناک باشد .
افرادی که تیم ورکر در تیم هایشان هستند چند ویژگی رفتاری دارند :
1.رفتار ملایم دارند
2.همیشه برای همکاری وبرای سبک کار کردن آمادگی دارند .
3.اماده شنیدن نظرات دیگران هستند
4.دیپلماسی را می فهمند
5.از ایجاد تنش های درون گروهی اجتناب می کنند .

تیم ورکر ها یک ضعف در ایفای نقش خود دارند زمانی که مشکلی یا تعارضی در گروه به وجود می آید نمی توانند طرفدار شخص خاصی باشند و گیج می شوند زیرا عادت کرده اند که نظر همه را گوش دهند .این موضوع سبب می شود تا در بحران ها نتوانند به راحتی طرفدار کسی باشند .آنها سعی میکنند تا فضا را کمتر متشنج ودوقطبی کنند واین خود یک معضل است وخطاهایی را در تیم ایجاد می کند .

نقش متخصصان در تیم

متخصصان کسانی هستند که دانش ومهارتهای مهم در یک زمینه اساسی دارند وبه یادگیری و استفاده تخصصی از موضوعات علاقه دارند .
از اشتباهات رایج در مورد متخصص این است که خودشان احساس می کنند آنها مناسبترین فرد برای مدیریت هستند .مثلا در یک رستوران آشپز متخصص تیم است و در یک گروه نرم افزاری ممکن است .
ما نمی توانیم بگوییم که متخصصان حق ندارند سرپرست تیم باشند بلکه می گوید حتی اگر یک متخصص به سرپرستی یک تیم منصوب شود این منصب به دلیل سایر مهارت های اوست نه صرفا به دلیل تخصصی که در یک زمینه دارد .

کسانی که در یک تیم به عنوان متخصص هستند می توانند برای مدت زیاد یک هدف مهم تخصصی را انجام دهند .مشورت دادن به دیگران از وظایف اصلی آنهاست.توانایی ذهنی وشناختی بالایی دارند .

کسانی که متخصص هستند ممکن است به کار تیمی خیلی علاقمند نباشند .افراد متخصص اگر بتوانند به یک دستاورد با ارزش برسند افراد دیگر نمی توانند با نظر خودشان آنها را برای اقدام به آن پروژه منصرفشان کنند .متخصص ممکن است خود و منافع خود را در اولویت نسبت به منافع اعضای تیم قرار دهد .
این ویژگی ممکن است سبب شود تا متخصص پروژه ای را که به نظرش موجب تضعیف موقعیتش است متوقف کند .
کار تیمی نتیجه صرفا واگذاری مسئولیت ها به افراد تیم نیست بلکه واگذاری مناسب فعالیت ها بر اساس توانایی افراد است که می تواند یک کار تیمی موفق را شکل دهد .

افراد به عنوان رئیس یا موتور محرک تیم

افرادی که همیشه حضورشان در سازمان ها وتیم ها ضروری است .رئیس مجموعه است وبه آنها موتور محرک مجموعه می گوییم .این افراد روحیه رقابتی دارند وهر چقدر مشکلات یا کارها بیشتر باشد با انگیزه بیشتری تلاش می کنند .چالش ها را می پذیرند ورفع می کنند .

نقش جستجوگر منابع

افرادی که نقش جستجوگر منابع را دارند .وظیفه شان این است که جستجو کنندچه امکانات یا چه ارتباطی برای پیشبرد کار نیازدارند ؟
برای مثال همیشه یک نفر لازم است دنبال شماره تماس های مورد نیاز بگردد .یا یک نفر باید لوازم مورد نیاز کار را تهیه کند .یک نفرباید باشد تا کارهایی را که بقیه اهمیت نمی دهند را انجام دهد تا کار پیشرفت کند .این نقش را جستجوگر منابع گویند .
این افراد نام ها، موقعیت اشیا،هر نوع اطلاعاتی را که کاربردی باشد به خوبی به خاطر می سپارند .
در بحث و گفتگوها تمرکزشان بر این است که چه چیزی مورد نیاز است .عموما از تعاملات اجتماعی خوششان می آید و از ارتباط هایی که ایجاد می کنند حفظ و نگهداری می کنند .

افراد اجرا یی در کار تیمی

افراد اجراکار در تیم ها ،از دیدن خروجی کار بسیار خوشحال هستند و فقط دنبال برنامه ریزی نیستد نتیجه برایشان اهمیت ویژه ای دارد .
خروجی از نظر انان مدل های مختلفی دارد:
جلسه برای انها وقتی به اقدام اجرایی میرسد خروجی محسوب می شود .
مذاکره تجاری ، وقتی به جلسه مذاکره می رسد معنا می یابد

احتمالا وقتی در مورد برنامه های آینده فقط صحبت می کنید ونقشه می کشید فرد نقش اجرایی را دارد سریع از همه می خواهد اقدام کنند .ویژگی های رفتاری این اجرا کننده ها شامل این موارد است:

1.برای اقدام کردن بیشتر از بقیه عجله دارند .

2.نقش کلیدی پروژه های سازمان هستند .

3.منافع تیم وسازمان بیشتر از منافع شخصی خودشان اهمیت دارد .

4.افراد اجرایی گاهی در برابر تغییر روند کار یا اصلاحات مقاومت میکنند و ممکن است با مقاومت آنها فعالیت تشکیلات متوقف شود .
مثلا برای ساختن یک بنا هر چند لازم است افرادی مصالح را تامین کنند اما نهایت کسی باید باشد تا با این مصالح خانه را بسازد ونقش اصلی کار را دارد .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کار تیمی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد