0
(0)

دلایل کندی سرعت موبایل

سرعت موبایل بعد از مدتی کم می‌شود و در برخی موارد گوشی کند عمل می‌کند و علتش را نمی‌دانید. البته این کاهش سرعت موبایل به برند خاصی مربوط نمی‌شود و ممکن است هر گوشی دچار این اختلال شود. این مشکل با ترفندهایی که در این مقاله توضیح خواهیم داد قابل عیب یابی و رفع شدن است.

وجود اپلیکیش های نصب شده زیاد

یکی از دلایل عمده کاهش سرعت موبایل تعداد زیاد اپلیکیشن هایی است که در پس زمینه گوشی هستند و برخی از آن‌ها احتمالاً بی استفاده مدتها در گوشی باقی می‌مانند. هر برنامه نصب شده نیز به طور خودکار بروزرسانی برای آن صورت می‌گیرد و همین امر موجب کاهش سرعت موبایل است.
اکثر گوشی‌ها به دلیل قدرت پردازنده و حافظه داخلی محدود توانایی کارکرد بیش از حد را نداشته و با نصب برنامه‌های غیرضروری فضای عملکردی و ذخیره سازی پر شده و گوشی دچار اختلال سرعت می‌شود.

بنابراین اپلیکیش های غیرضروری را باید پاک نمود تا فضای حافظه آزاد شود و عملکرد بهتری داشته باشد.
برای دیدن برنامه‌هایی که در حال حاضر در گوشی اجرا می‌شوند اما آنها را نمی‌بینید باید پروفایل توسعه دهندگان را در اندروید فعال کنید.
برای این کار به تنظیمات about phone بروید وگزینه build number را انتخاب کنید. هفت بار ممتد این گزینه را لمس کنید تا گزینه توسعه دهندگان developer ایجاد شود. بعد از وارد شدن به این پروفایل گزینه Running Services را اجرا کنید و در این قسمت سرویس‌ها و برنامه‌های در حال اجرا در رم را مشاهده خواهید نمود و اگر برنامه‌ای در حال استفاده بیشتر از رم گوشی باشد را شناسایی و آن را پاک نمایید.

اپلیکیشن هایی نیز هستند که می‌توانید با کمک آنها از وضعیت عملکردی گوشی اطلاعات کسب نمایید. اپلیکیشن greenify و servicely برای اطلاع از میزان مصرف باتری و همچنین رم اشغال شده توسط هر برنامه را نمایش داده و اگر برنامه مزاحمی در گوشی یافت شود را می‌توانید حذف نمایید. با این کار سرعت گوشی افزایش می‌یابد.

پرشدن حافظه و فرگمنتیشن

اگر فضای داخلی گوشی با برنامه‌های زیادی پر شود سرعت انتقال فایل به حافظه NAND (حافظه داخلی) کم می‌شود و با کاهش سرعت گوشی مواجه می‌شوید. البته زمانی که حافظه گوشی پر شود پیام‌های هشداری را اعلام و درخواست پاک نمودن برخی برنامه‌ها را می‌دهد. اطلاعات مربوط به اپلیکیشن های پاک شده نیز داخل گوشی باقی می‌مانند. کاهش سرعت سیستم به دلیل وجود فایل‌های پر حجم را گسستگی یا فرگمنشن (fragmention) می گویند.

اگر حافظه گوشی را خالی کردید اما تغییری در عملکرد گوشی مشاهده ننمودید بهتر است به تنظیمات پیش فرض برگردید وگوشی را ریست فکتوری نمایید. با این کار کل محتویات گوشی پاک می‌شود و عملکرد آن بهبود می‌یابد. البته قبل از انجام ریست فکتوری می‌توانید از اطلاعات ضروری نسخه پشتیبانی تهیه نمایید و بعد از آن گوشی را ریست نمایید.
برای بهبود عملکرد موبایل باید سعی کنید فایل‌هایی با حجم بیشتر را در کارت SD ذخیره نمایید و یا از سرویس‌های هوشمند ذخیره سازی ابری برای آپلود فایل‌ها و ذخیره نمودن آنها در اینترنت استفاده نمایید.

کاهش سرعت موبایل به دلیل کاهش عمر باتری

باتری گوشی نیز بعد از مدتی دچار فرسودگی واز بین رفتن می‌شوند. پس از دو یا سه سال استفاده از گوشی ممکن است دیگر یک روز نیز شارژ نگه ندارد و زود به زود خالی شود. شاید بارها تجربه داغ شدن موبایل را داشته باشید که این به منظور افزایش مقاومت داخلی باتری و هدر رفتن آن می‌شود. این گرمای بیش از حد موبایل پردازنده را نیز تحت تأثیر قرار می دهدوموجب کند شدن سرعت موبایل می‌شود. در ضمن پردازنده‌ها و حافظه برای عملکرد بهتر باید جریان برق زیادی را دریافت کنندو باتری‌های قدیمی قطعاً کارایی خوبی در این زمینه ندارد.

پردازنده‌ها نسبت به حرارت گوشی حساس هستند

CPU گوشی به دلیل بالارفتن دمای باتری و داغ شدن حساس می‌شوند و از سرعت عملکرد کوشی کم می‌شود. در هر حال باتری‌های قدیمی و خراب به خاطر اینکه ولتاژ لازم برای قطعات را تأمین نمی‌کنند بر عملکرد رم، پردازنده و حافظه داخل تأثیر منفی دارد. اگر گوشی قدیمی است که نیازی به تعویض باتری نیست زیرا هزینه بالایی دارد و اگر گوشی جدید و نیاز به تعویض باتری دارد حتماً اقدام نمایید.

فرسودگی حافظه

حافظه داخلی گوشی‌ها نیز فرسوده می‌شوند عمر حافظه داخلی به حجم دیتای ذخیره شده در آن بستگی دارد. عمر کلی حافظه‌های داخلی بین 5 تا ده سال است.

بروزرسانی اپلیکیشن ها و اندروید موبایل

بروزرسانی سیستم عامل اندروید و یا ios و اپلیکیشن های آن‌هاست. معمولاً ورژن های جدید آنها از امکانات بیشتری بهره می‌برند و همین موضوع باعث می‌شود فشار بیشتری به قطعات سخت افزاری قدیمی بیاید. بیشتر گوشی‌های اندرویدی تا دو سال به روزرسانی های مربوط به سیستم عامل را دریافت نمی‌کنند. اما بروزرسانی ها می‌تواند سرعت گوشی را کند نماید.

عدم سازگاری گوشی‌های قدیمی‌تر با برنامه‌های جدیدتر

در اندرویدهای قدیمی اگر برنامه‌های جدید نصب شود به دلیل عدم تطابق با عملکرد گوشی، تا حد زیادی موجب کاهش سرعت موبایل می‌شود. برخی برنامه‌ها نیز میزان مصرف باتری آنها بالاست واگر اپلیکیشن های پرمصرف را داشته باشید با کندی سرعت گوشی مواجه هستید.

 رفع کاهش سرعت موبایل با،ریست نمودن گوشی

مشکل کند شدن سرعت موبایل را با یکبار ریست نمودن نیز می‌توان رفع نمود. با این کار برنامه‌های باز، بسته می‌شوند و از حافظه موقت دستگاه پاک می‌شوند. بنابراین اگر بیش از حد سرعت گوشی پایین امدو یاهنگ کرد حتماً یکبار ریست کنید.

نصب برنامه‌های خاص برای رفع کاهش سرعت موبایل

تعدادی برنامه متناسب با اندروید گوشی موبایلتان موجود است که اگر انها را نصب و استفاده کنید با پاک کردن حافظه کش گوشی موجب بهبود سرعت گوشی می‌شود. مثلاً آنتی ویروس‌های مناسب یکی از این برنامه‌های کاربردی برای افزایش سرعت هست.

در صورت نیاز،مقاله راجبه کاهش سرعت رایانه را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاهش سرعت موبایل
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد