1
(2)

دلایل کاهش سرعت کامپیوتر

گاهی در کامپیوتر به دلایل مختلفی کاهش سرعت ویندوز اتفاق می افتد و شاید با ریست نمودن رفع مشکل نشود. کاهش سرعت کامپیوتر هم دلایل سخت افزاری ممکن است داشته باشد و هم دلایل نرم افزاری که باید سیستم را بررسی نمود تا علت یافته و برطرف شود.
در برخی موارد ممکن است نحوه نگهداری سیستم را تغییر دهیم تا مشکل رفع یا شاید به ارتقای سیستم نیاز باشد تا عملکرد کامپیوتر بهتر شود.

1.اجرای disk scan

معمولاً اگر فایل‌های ذخیره شده بر روی هارد دیسک دچار مشکل شده باشند و اگر ویروسی باشند، ممکن است اشکالاتی در عملکرد هارد دیسک به وجود آید. در اینصورت با اجرای برنامه scan disk می‌توانید خطاهای موجود را یافته و برطرف کنید.
حذف فایل‌هایی که در cache مرورگر هستند.
در زمان استفاده از اینترنت فایل‌هایی بر روی سیستم ما ذخیره می‌شود که معمولاً تصاویر نمایش داده شده در صفحات وبسایت ها می‌باشند. این‌ها فایل‌های کش مرورگر هستند که اگر پاک شوند مقداری از حافظه سیستم خالی می‌شود.

2.بررسی فایل‌ها با آنتی ویروس

بدافزارها یا همان ویروس‌ها اگر به هارد دیسک وارد شوند گاهی باعث از کار افتادن کامل سیستم می‌شود. به منظور ویروس یابی حتماً از انتی ویروس‌های بروزرسانی شده استفاده نمایید. توجه داشته باشید از دو آنتی ویروس همزمان روی یک ویندوز استفاده ننمایید.

3.سطل زباله کامپیوتر را پاک کنید

هر برنامه دلیت شده که در واقع از مسیر خودش پاک شده و وارد سطل آشغال شده را به طور کامل از روی هارد دیسک حذف نمایید.

4.فضای هارد را یکپارچه سازی کنید Defragment

می‌توانید از نرم افزارهای متفاوتی برای دیفراگمنت نمودن درایورها استفاده کنید. این کار موجب بهینه سازی هارد و ایجاد فضای خالی بیشتر در هارد برای بهتر نمودن سرعت اجرایی ویندوز است. همچنین این کار آدرس فایلهای موجود در هارد دیسک را هماهنگ می‌کند. با اینکار سرعت ویندوز بیشتر می‌شود.
برای انجام این کار از منوی start عبارت Disk defragmenter را انتخاب کنید و درایورها را یکپارچه کنید تا عملکرد بهتری در سیستم داشته باشید.

5.دسکتاپ را خالی بگذارید.

همه برنامه‌هایی که در دسکتاپ نمایش داده می‌شود حافظه موقتی کامپیوتر را اشغال می‌کنند. اگر همین برنامه‌ها به تعدادشان اضافه شود بر روی سرعت پردازش و کارایی سیستم اثر منفی خواهد داشت. پس بهتر است کمترین برنامه‌های پرکاربردتان را فقط از طریق shortcuts بر روی دسکتاپ نگه دارید وفایل های اضافی را پاک کنید.

6.تم‌های موجود در ویندوز را غیر فعال کنید.

تم‌هایی که برای دسکتاپ وویندوز فعال می‌نمایید هر چند بر زیبایی وجلوه کاربری می‌افزاید اما به دلیل حجمی که دارند از سرعت ویندوز کم می‌کنند.

7. برای جلوگیری از کندی سرعت رایانه ،افکت‌های ویژال (visual effects) راحذف نمایید

اگر منوهایی در محیط ویندوز دارید که صرفاً برای زیباییی  استفاده می‌کنید پیشنهاد کنیم، برای حذف اینگونه افکت‌ها باید بر روی mycomputer خود کلیک راست کرده وگزینه properties را انتخاب کنید. در منو سمت چپ به قسمت advance system setting رفته و تب advanced را انتخاب کنید. در قسمت performance دکمه settings را و در پنجره باز شده، گزینه custom انتخاب کنید.

8.ویندوز خود را hibernate کنید.

خاموش و روشن کردن کامپیوتر را می‌توانید با یک پروسه سریعتر انجام دهید.hibernate گزینه‌ای است که تمامی اعمال وپروسه های اجرا شده را در RAM ذخیره کنید. به سرعت کامپیوتر را خاموش کنید. این روند موجب می‌شود تا کامپیوتر با سرعت بیشتری کار کند. برای خاموش کردن کامپیوتر با استفاده از این خاصیت، کافی است در منو start در قسمت مربوط shutdown کردن، بر روی علامت کلیک کرده و گزینه Hibernate را انتخاب کنید.

9.بررسی کامپیوتر برای از بین بردن spyware

برخی از وب سایت‌ها ممکن است بدون اینکه شما متوجه شوید spyware بر روی سیستم شما نصب نمایند. این‌ها در حد یک کوکی ساده هستند که وب سایتهایی را که نگاه می‌کنید ثبت می‌کنند. می‌توانید با آنتی ویروس برای پاک کردن این بدافزار اقدام کنید.

10.غیر فعال نمودن برنامه‌های نصب شده غیر ضرور

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است سرعت کامپیوتر را کم کند تعداد زیاد برنامه‌های نصب شده بر روی کامپیوتر است. حجم زیاد اطلاعات بر روی رایانه موجب کندی سرعت اجرایی ویندوز می‌شود. باید سعی نمایید برنامه‌هایی را که مدتهاست با آنها کار نمی‌کنید را حذف و اطلاعاتش را از رجیستری سیستم پاک نمایید.

11.پاک کردن ریجستری برای جلوگیری از کاهش سرعت کامپیوتر

در ریجیستری اطلاعات نصب‌ها وغیر فعالسازی برنامه‌ها ثبت می‌شود. هر چند وقت یکبار بهتر است برای پاک نمودن اطلاعات غیرضرور در ریجستری از برنامه‌های متعددی می‌توانید استفاده کنید.

12.ایجاد یک فایل swap با ظرفیت ثابت

هریک از نسخه‌های ویندوز ممکن است بر حسب پارامترهایی فایل swap با ظرفیت‌هایی متفاوت را در حافظه کامپیوتر ایجاد نمایند. ظرفیتی که به فایل‌های swap داده می‌شود بعد از مدتی سرعت وکارایی را کم می‌کند. به طور دستی می‌توان فایل swap را در کنترل پنل پیدا کنید وسپس حداقل وحداکثر ظرفیت آن را مشخص نمایید و یک مقدار مناسبی را حدود سیصد مگابایت در نظر بگیرید تا رایانه دچار اختلال سرعت نشود.

13.بروز رسانی درایورهای سیستم

درایورهای مربوط به کارت گرافیکی را باید بروز رسانی نمود وهمچنین رم کامپیوتر را باید ارتقا دهیم تا با افزایش رم سرعت پردازنده بیشتر شود. اگر حافظه کامپیوتر شما کمتراز یک گیگا بایت است آن را افزایش دهید. رم کامپیوتر خوب باید 2 تا 4 گیگا باشد. برای بررسی وضعیت رم، می‌توانید از task manager اطلاعات کافی را کسب نمایید.
حافظه اصلی وهارد درایو دو قطعه مهم هستند که با افزایش حافظه سرعت اجرای ویندوز بهبود می‌یابد. در انتخاب هارد درایور آنهایی را استفاده کنید که RPM(7200 دور در دقیقه باشد).

چه نوعی از درایور را تهیه کنیم ؟

دو نوع حافظه ssdوجود دارد.نوع اول که رایج‌ترین نوع این حافظه‌هاست از نوع SATA SSD هستند.که دارای یک شکل 2.5 اینچ هستند وبه دورن پورت‌های ذخیره سازی که در هارد دیسک‌های مرسوم هم استفاده می‌شوند متصل شده‌اند .
یک درایور M2.2SSD را نصب نمایید. البته باید مادر برد را در نظر بگیرید تا بهترین درایور هماهنگ با مادربرد را خریداررو برای افزایش سرعت پردازنده نصب نمایید.

14.به دلیل کاهش سرعت کامپیوتر ،نسخه ویندوز را عوض کنید

اگر نسخه‌های قدیمی ویندوز بر روی کامپیوتر نصب باشد کارایی مناسب را نخواهد داشت. برای رفع کاهش سرعت کامپیوتر بهتر است نسخه‌های ویندوز 7 تا 10 را حتماً نصب نمایید. گاهی به دلیل قدیمی شدن نسخه ویندوز ممکن است برخی عملکردها مانند مرورگر به درستی کار نکند و تعویض ویندوز مشکل را حل می‌نماید. البته نصب ویندوز حتماً باید توسط متخصص انجام شود تا تمام مراحل به درستی اجرا شود و نهایتاً تعویض ویندوز کارایی بهینه را ارائه خواهد داد.

15.سرعت پردازش سیستم را افزایش دهید.

با افزایش سرعت cpu عملکرد سیستم شما بهبود می‌یابد. دو راه برای این کار هست:1.over clack و 2. ارتقا
راه حل اساسی آور کلاک کردن رایانه بررسی مشخصات مادربرد و جایگزین نمودن پردازنده قوی‌تر به جای پردازنده فعلی است و البته باید این پردازنده با مادربرد رایانه هماهنگی داشته باشد. این اقدام تا 20 درصد می‌تواند بر وی سرعت رایانه اثر گذار باشد.

16.غیرفعال کردن  auto-start

بعضی برنامه‌ها به محض روشن نمودن کامپیوتراجرا می‌شوند هر چند ما نیازی به اجرای همیشگی این برنام ها نداشته باشیم که معمولاً در لپ تاپ همیشه با این برنامه‌ها مواجه هستیم.
برای غیر فعال کردن auto-start وارد تب task manager ویندوز شوید.این سربرگ تمام برنامه‌های را که با شروع ویندوز اجرا می‌شوند را لیست نموده است.اگر برنامه‌ای برای شما بی استفاده روی آن کلیک راست نمایید وگزینه Disable را انتخاب کنید. با غیرفعال نمودن این برنامه‌ ها کاهش سرعت کامپیوتر از بین می رود.
اما اگر با انجام این تغییرات عملکرد رایانه یا برنام ها دچار اختلال شد به این منو باز گردید ومجدد برنامه‌های غیر فعال شده را به حالت عادی بازگردانید.و سیستم را ریست نمایید تا درست شود.

17.از نصب نرم افزارهای پر حجم خودداری کنید تا دچار کاهش سرعت کامپیوتر نشوید

بعضی از فایل‌های نصبی مربوط به برنامه‌ها سعی می‌کنند تا نرم افزارهای اضافی را بر روی کامپیوتر شما نصب کنند.نام این نرم افزارها pup یا ناخواسته‌ها هستند.البته در حین نصب باید توجه نمایید که نصب این پاپ‌ها اختیاری و اگر تیک انها برداشته شود نصب نمی‌شوند.
راهکار مطمئن برای جلوگیری از نصب همچین برنامه‌های ناخواسته‌ای اینست که از سایت‌های معتبر برنامه‌های مورد نظرتان را دانلود کنید که ضمانت می‌دهد هیچ فایل اضافی را بر روی کامپیوتر شما نصب نخواهد کرد.
راهکار دوم اینست که unchecky.com را دانلود و نصب نمایید .این نرم افزار در پس زمینه رایانه اجرا و امکان نصب برنامه‌های pupرا از بین می‌برد.

18.کامپیوتر را تازه نفس کنید تا کاهش سرعت کامپیوتر رفع شود

امکان مهمی که در ویندوز 10 گذاشته شده است این است که به تنظیمات پیش فرض برگردید .واجازه شروع مجدد را به شما می‌دهد.البته در این فرایند فایل هایشخصی را می‌توانید بک آپ گیری نمایید وسپس اقدام به بازگشت تنظیمات پیش فرض کنید.
به منوی start بروید وresetرا تایپ کنید.سپس گزینه reset this pc را انتخاب نمایید.بر روی دکمه get started کلیک کنید .در این قسمت گزینه‌ای برای نگه داشتن فایل‌ها یا پاک کردن همه چیز خواهید داشت.سپس گزینه مناسب را انتخاب ومراحل را ادامه دهید تا مرحله ریست ویندوز انجام شود وویندوز را مجدداً نصب نمایید.

19.از اجرا شدن بد افزار جلوگیری کنید .

برای جلوگیری از انجام فرایندی که به صورت خودکار شروع شده است تنها کافی است تیک مربوط به آن را در نرم افزارها Autoruns غیر فعال کنید.هر چیزی که برای شما ناخواسته بر روی سیستم اجرا می‌شود را غیرفعال کنید و سپس با ریست کردن فرایند غیرفعال نمودن را قطعی نمایید .

20.روت کیت‌های مخفی را حذف کنید تا کندی سرعت رایانه رفع شود.

برخی از ویروس‌ها در برابر حذف شدن مقاومت زیادی دارند ومعمولا منجر به ایجاد روت کیت می‌شوند .این روت کیت‌ها توسط آنتی ویروس ونرم افزارهای امنیتی شناخته نمی‌شوند .این بدافزارها می‌توانند باعث ایجاد خطا در عملکردهای رایانه شوند .
برای از بین بردن انها Malwarebytes ANTI-Rootkit beta را نصب نمایید .و کل سیستم را با آن اسکن نمایید.اگر بدافزاری شناسایی شد دکمه cleanup را کلیک کنید .کامپیوتر را راه اندازی کنید تا این بدافزارها نابود شوند.

21.ریست ویندوز برای بالا بردن سرعت و رفع مشکل پایین بودن سرعت کامپیوتر

در نسخه‌های جدیدتر ویندوز و مک کاربران می‌توانند بدون از دست دادن اطلاعات خود سیستم را یکبار به صورت کامل با ریست کردن، زیر و رو کنند. تمام مشکلات و باگ‌های موجود که باعث کندشدن کامپیوتر شدند را شناسایی کنند.

22.کلیک کردن روی هر چیزی که می‌بینید

در حاضر وجود بدافزارها به تعداد زیاد در صفحات وبسایت ها سبب شده تا بر روی انها به علت عدم اگاهی از بد افزار بودن، کلیک نمایید آن بدافزار بر روی سیستم عامل شما نصب می‌شود که اثر مخربی بر سرعت و عملکرد ویندوز دارد.برای جلوگیری از کاهش سرعت کامپیوتر در وبسایت ها هر لینکی را کلیک نکنید.

23.کامپیوتر را با اینترنت اشتباه نگیرید

در بسیاری از موارد سرعت پایین اینترنت را به عملکرد پایین کامپیوتر یا لپ تاپ خود اشتباه نگیرید. اگر فقط هنگام استفاده از مرورگرها و وبسایت ها دچار کاهش سرعت کامپیوتر می‌شوید ارتباطی به ویندوز ندارد ومشکل از کامپیوتر شماست.

24.داغ شدن قطعات سخت افزاری کامپیوتر و رفع کاهش سرعت کامپیوتر

داغ کردن قطعات کامپیوتر یکی از نکاتی است که می‌تواند موجب کند شدن عملکرد ویندوز شود. به هر نحوی اگر به خنک نگه داشتن قطعات کامپیوتر استفاده کنید می‌توانید عملکرد بهتری را تجربه کنید. در لپ تاپ امکان نصب فن وجود دارد ودر کامپیوترها می‌توانید درب کیس را باز نگه دارید.

25.آپدیت نبودن BIOS

آپدیت نبودن بایوس می‌تواند عامل دیگری برای کند شدن ویندوز باشد.

26.برنامه‌هایی که نمی‌خواهید را دلیت کنید .

اگر برنامه‌هایی دارید که قابل استفاده نیستند و مدتهاست فقط فضای هارد را پر کرده‌اند می‌توانید به CONTROL PANEL بروید و گزینه uninstall a program را انتخاب نمایید.از این لیستی که مشاهده می‌کنید بهتر است استفاده نشده ها را حذف کنید .همچنین برنامه‌هایی که بیشترین مقدار حافظه را پر کرده و دیگر کاربردی برایتان ندارد را پاک نمایید.اما مراقب باشید که در این لیست درایورها و آپدیت‌ها نیز نمایش داده می‌شود اما آنها را اشتباهی حذف نکنید.
اگر برنامه‌ای را نمی‌شناسید ابتدا درباره آن در گوگل اطلاعات کسب نمایید و اگر غیر ضرور بود حتماً پاک کنید.
کاربران ویندوز 10 می‌توانند برنامه‌های windows store را حذف نمایند.این برنامه‌ها را می‌توانید با رفتن به قسمت appsپیدا کنید و در صورت عدم کاربرد آن را پاک کنید .

مقاله ای درباره به روزترین فناوری ها به عنوان میکرو کامپیوترها را مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. شمارش آرا: 2

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کاهش سرعت کامپیوتر
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد