4.8
(6)

نوآوری در کسب و کار (innovation) مفهومی است که به عنوان خلاقیت و تغییر مبتکرانه و مهم در حیطه های تولید محصول ، مدیریت ، کار آفرینی ، فناوری ،اختراع است .

واژه لاتین نوآوری در کسب و کار (innovation)به معنای ایجاد یک چیز جدید است .نوآوری صرفا در مورد محصولات تولیدی نبوده و خدمات را به عنوان بخش مهمی از اقتصاد جوامع در بر می گیرد .

به بررسی ابعاد نوآوری می پردازیم

1.نوآوری در یک محصول به معنای ارائه یک محصول جدید یا خدمت جدید از سوی یک کسب و کار است .

2.نو آوری در فرایند که برخلاف نو آوری در محصول ، اصلاح و بهبود روش های تولید و عرضه یک محصول یا خدمات را هدف قرار می دهد.

.3.نوآوری که موجب به تغییر نگرش و در نتیجه ایجاد یک مدل سازمانی انسانی جدید می شود .

4.نوآوری در جایگاه از طریق تغییر در مفهوم معرفی محصولات و خدمات.

نوآوری امری ضروری است که به سه هدف صورت می گیرد افزایش کارایی کسب و کار ،پایداری کسب وکار و ایجاد موتور های رشد جدید کسب وکار انجام می شود .در نوآوری ارزشی به یک ایده خلاقانه داده می شود تا به مرحله اجرا و عمل برسد .ایده جدید اشاره به درک نیاز مشتری و یا روش جدید تولید دارد واز طریق جمع اوری اطلاعات با کارافرینی اجرایی می شود .
نمودار نوآوری نشان می دهد ،که خلاقیت یکی از مراحل ایجاد محصول جدید است .در واقع تصور به ایده منجر میشود وان ایده خلاقیت است و نوآوری موجب شکوفایی و انتشار محصول ایده خلاقانه می شود

مراحل مفهوم نوآوری و ایده نو بدین شرح است:

1.نیاز به تغییر زمانی به وجود می اید که افراد از وضعیت فعلی ناراضی باشند.

2. شکل دادن به ایده های نو :ایده نو می تواند در قالب یک مدل یا مفهوم یا برنامه نو ارائه شود ایده نو می تواند محصول یا فناوری یا تکنیک جدید برای اداره کارکنان باشد .

3.ارائه طرح :ارائه طرح به صورت کتبی همراه با مستنداتی برای ارائه ان ایده باید عملیاتی مطرح شود و همچنین را ه حل مشکلات فعلی را نیز توضیح دهد.

4.تصمیم گیری برای ایجاد تغییر : که این تصمیم گیری برای تغییر نیازمند تاییدیه مدیران است.

5.تخصیص منابع و اجرا :برای اجرایی شدن تغییر منابع و متخصصان باید مشخص شوند .

انواع مدل های نوآوری

مدل فناوری :

در این مدل بر اساس علم و فناوری بسیاری پیشرفت های فناورانه توسعه می یابد . توسعه فناوری بر اساس علم اتفاق می افتد و در نتیجه گسترش و رونق بازار های جدید را موجب می گردد .مهمترین بعد یک فناوری ارزش رقابتی آن است دسته بندی فناوری ها به این صورت است فناوری های نوظهور ،فناوری های در حال تکامل و فناوری های کلیدی است.

مدل تقاضای بازار :

یعنی گاهی فناوری و نواوری بر اساس نوع نیاز بازار مشتری و برای پاسخ به گسترش تقاضا ایجاد می شود .و بازار منبع الهام و توسعه ایده ها هست.

مدل یکپارچه :

این مدل برای بالا بردن توان طراحی ایده های نو و افزایش همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک انجام می شود .
در فرایند نواوری خلاقیت به عنوان اصلی ترین بخش است .به همین دلیل به بررسی موضوع خلاقیت می پردازیم

از دیدگاه خلاقیت فکری و فرد خلاق به مطرح کردن ذهنیت خلاق می پردازیم .سیستم های خلاق و غیر خلاق کدامند یک سیستم خلاق هر جایی می تواند به فرد بیاموزد همیشه به نوعی دیگر بیندیشد خلاقیت یکی از نیاز های زندگی و قابلیتی است که افراد را متمایز می کند .توانایی های خلاق در اکثر افراد هست اما مهم ترین بحث پرورش خلاقیت و شکوفا نمودن ایده هاست .

تعریف خلاقیت

هر کسی با نگرشی خاص ممکن است خلاقیت را تعریف کند مانند :خلاقیت یعنی ایجاد آینده خوب یا خلاقیت یعنی خلاف عادات عمل کردن و مبارزه علیه ترس های انسانی و همینطور شناسایی ابعاد پنهان توانایی های فردی ودر هر حال خلاقیت یعنی اندیشه نو ، احساس نو و رفتار نو.
امروزه بیشتر موسسات بزرگ استعداد های خلاق را پرورش داده اند و می دانند برای پیشرفت در بازار رقابت جهانی باید هر چند وقت محصولات و خدماتشان را نو و به روز رسانی کنند تا مشتری هایشان را از دست ندهند.

انسان نیاز هایی دارد که خود شکوفایی و خلاقیت در راس آنهاست .امروزه بسیاری از نظرها به دلیل اکتشاف و خلق جدید نادیده گرفته می شوند و از بین می روند .
ژول ورن یک نویسنده تخیلی است که با قدرت تخیلش توانست سفرهای دریایی و فضایی را بیان کند .

او از زیر دریایی حرف زده در کتابش که رویای او بوده و در دوره الان یک زیر دریایی بانام (ورن )وجود دارد .قدرت تصور انسان را قادر ساخت تا چرخ را در عصر حجر بسازد که هم اکنون انواع استفاده از چرخ ها وجود دارد .به همین ترتیب اختراع گیره یا چکش که نیاز های بشر را به بهترین شکل در گذشته برطرف کرده و هم اکنون موجود هستند.

 برای نوآوری در کسب و کار،ایده های مشابه را تر کیب کنید

ایده نو اغلب از ترکیب ایده های متنوع به دست میاد .در رونمایی از اولین ایفون استیو جابز در سال 2007 به صحنه بازار آمد .در ان سال ها هنوز گوشی های کاملا لمسی به بازار عرضه نشده بود و ایفون از هماهنگی سه ایده آیپد ، گوشی موبایل و گجت اینترنتی به وجود امد و نسلی تازه را در تکنولوژی ارتباطی ایجاد کرد .
مشکلی را حل کنید

یکی دیگر از منابع تفکر نوآورانه ، مشکلات مردم است .وایت برد مثالی از این موضوع است که به عنوان ابزار اساسی در جلسات تبدیل شده و به علت کثیف شدن و خراب شدن سطحشان پس از مدتی استفاده به ابزار ی که با مشکل روبرست تبدیل شده . .نیل و لارا ووست وود در سال 2008 محصولی را به جای وایت برد ارائه دادند که افراد می توانستند پس از نوشتن صفحه آن را بکنند .

محصول انها مجیک وایت بورد نام دارد و امروزه شرکتی با 20 نماینده در جهان تبدیل شده است .نواوری ایجاد ارتباط بین ایده های مختلف است .آسیموف در کتابش می نویسد : برای خلاقیت باید به افراد متخصصی که بتوانند علاوه بر داشتن تجربه کاری مهارت ترکیب و اتصال اید ه ها را داشته باشند رجوع کرد.

نوآوری
نوآوری

سازمان های نوآور

سازمان های نوآور از استمرار خلاقیت و کار آفرینی حمایت می کنند .و مدیرانش نقش فعالی در هدایت فرایند نواوری دارند .و ساختار سازمان مشوق نوآوری است .این سازمان ها سعی می کنند تا تا با اعطای استقلال به واحدهای تحقیق و توسعه، آن ها را به صورت تیم ها و گروه های وظیفه ای مستقل و خودگردان درآورند تا با استفاده از اعضای بخش های متعدد به فعالیت بپردازند.
حتی اعضای واحدهای ستاد و پشتیبانی سازمان های نوآور نیز مشوق نوآوری و خلاقیتند. در این سازمان ها به انواع افراد و مهارت ها برای موفقیت در طی گام های فنوآوری نیاز دارند.

عوامل موثر بر گسترش نوآوری در سازمانها

1.عوامل ساختاری

2.عوامل انسانی و توانایی های فردی

3.به کار گیری نیرو های متخصص و خلاق

4.محیط کار بدون استرس کاری

5.رشد فرهنگ نیروی کار

نیروهای انسانی برای دستیابی به خلاقیت و نوآوری نیاز به آموزش و مهارت آموزی حین خدمت دارند که در برنامه توانمندسازی هر سازمان می بایست گنجانده شود و از طرف دیگر، عواملی از جمله رضایت شغلی، امنیت شغلی و استرس شغلی نقش پر رنگی را در این زمینه ایفا می کنند.

محیط کاری مناسب و به دور از استرس برای یک شخص خلاق میتواند سرعت بخش باشد.فرهنگ سازمانی در جهت تشویق کارکنان به خلاقیت و نوآوری مورد توجه مدیران منابع انسانی قرار گیرد.یکی از راهکارهای مدیریت منابع انسانی در جهت تشویق و هدایت نوآوری و خلاقیت در سازمان، نظام پیشنهادات است که از الزامات بخش منابع انسانی سازمان ها می باشد.

مفهوم اختراع و نوآوری

اختراع و نوآوری با هم مفاهیم مشترکی دارند، اما تفاوت هایی نیز در مقایسه با هم دارند .نوآوری گسترش و بسط یک اختراع است .مخترعی را در نظر بگیرید که به یک یافته مهم رسیده اگر توانایی ساخت و تولید و عرضه اختراع خود را نداشته باشد اختراعش ناشناخته می ماند .مثلا دستگاه کپی را که چستر کارلسون اختراع کرد در سال 1938 بود اما در ادامه در سال 1948توسط شرکت هالویید –زیراکس یک دستگاه کپی وارد بازار کار شد برای تبدیل یک اختراع به نوآوری، نیاز است

که چندین منبع، شامل دانش، مهارت، قابلیت‌های فناورانه و … را با هم متحد نموده و با دانش تولید، مهارت‌های مدیریتی، امکانات بازاریابی و سیستم توزیع و از همه مهم‌تر، منابع مالی کافی، آن را در قالب یک محصول نهایی ارزشمند، به بازار عرضه نماییم. در واقع، اختراع شامل خلق یک ایده بدیع و تبدیل آن به یک دستگاه، فرایند و یا روش انجام کار است که در ادامه، با بسط و توسعه آن، به یک نوآوری بدل می‌شود.

از مزایای نوآوری و اختراع سرعت بخشیدن در ایجاد ایده های کاربردی در صنایع و زندگی روزمره است .برای مثال، با اختراع ارزشمند ماشین حساب،  ودر برخی مناطق، ماشینهای دیجیتالی می‌توانند جایگزین ذهن انسانها شوند.

چرا نوآوری در کسب و کارمهم است ؟

شرکت های کوچک و بزرگ هر دو می‌دانند که نوآوری و خلاقیت ابزارهای بسیار مهمی در ایجاد مزیت رقابتی پایدار و ماندگاری در صنعت می باشند. با این وجود اجرای مدل های سنتی نوآوری در کسب و کار همواره با مشکلاتی همراه بوده است. مهمترین این مشکلات تامین مالی پروژه های نوآوری یا کمبود ایده پردازی در بین اعضای تیم بوده است.

نوآوری باز مفهومی است که اولین بار توسط هنری چسبرو بیان شد. او نوآوری باز را پارادایمی می داند که در آن شرکت ها میتوانند از ایده ها و نیروهای خارج از سازمان همانند نیروهای داخلی استفاده کرده و تکنولوژی و محصولات خود را توسعه داده و به نوآوری ادامه دهند.

نوآوری باز به سازمان ها کمک می کند تا ایده ها و راهکارهای تازه ای را از میان انبوهی از نظرات و نیروهای خارج از سازمان کشف کرده و برای توسعه خود آنها را به کار ببندند. این کار باعث کاهش ریسک و هزینه ها در فرآیند نوآوری می شود چرا که به ایده پردازی و یا توسعه دیگر محدود به منابع داخلی سازمان نبوده و تعداد بسیار زیادی از افراد متخصص می توانند به دنبال راهکار مناسب برای سازمان باشند.

چرا نوآوری در کسب وکار در بخش مدیریتی مهم است ؟

عامل اصلی پیشرو بودن شرکت های مثل جنرال الکتریک ، لینوکس و بی ام و، تویوتا نوآوری در کسب و کار در بخش  مدیریتی این شرکت هاست.به طور مثال ،چرا برای خودروسازان جهانی (بالاخص آمریکایی!) تنگ کردن عرصه برای تویوتا اینقدر دشوار است؟ چرا که 20 سال است تلاش می شود قواعد مدیریتی نوآوری از این شرکت خارج شوند.

برخلاف رقبای غربی، معتقند که ارزش کارکنان شان زیاد است و می توانند نوآور، و پیشگام در ایجاد تغییر باشند. تویوتا ابزارها، مهارت ها و مجوزهایی را در اختیار کارکنان عادی خود قرار می دهد که در آن ها امکان حل مشکلات حتی قبل از پدید آمدنشان را ایجاد می کند: اینچنین می‌شود که تویوتا سال به سال به شرکت سخت تری برای رقابت تبدیل می شود و این قدرت مدیریت است. هرقدر شیوه‌ی مدیریتی در پیش گرفته شده متفاوت باشد، رقبا مجبور خواهند بود زمان بیشتری را برای کشف آن سپری کنند.

در ادامه می‌خواهیم به فعالیت های شرکت های بزرگ دنیا در حوزه نوآوری باز بپردازیم.

جنرال الکتریک (GE)

جنرال الکتریک از جمله شرکت های بزرگ و نوآور دنیاست که مدل های مختلف نوآوری از جمله نوآوری باز را اجرا میکند. این شرکت بزرگ، پلتفرمی با نام نوآوری باز GE دارد که در آن مشکلات و مسایل مختلف جنرال الکتریک از طریق نوآوری باز حل می شوند. در این پلتفرم آنها در تلاشند تا با ایجاد همکاری بین متخصصین و کارآفرینان از سراسر دنیا، ایده ها مطرح شده و بررسی شوند.

بر اساس آمار از سال 2010 جنرال الکتریک 17 میلیارد دلار در حوزه نوآوری هزینه کرده و درآمدی معادل 232 میلیارد دلار از این طریق کسب کرده است.پروژه معروف GE به نام first build، با همکاری چند پلتفرم نوآوری باز دیگر تلاشی است برای گردآوری طراحان، ایده پردازان و مهندسین به منظور طراحی خلاقانه و جدید وسایل محصولات خانگی. ایده های برتر توسط داوران انتخاب می شدند و سپس برای تولید توسط کارخانه های GE نمونه های اولیه آن تولید می شوند.

گروه بی ام و

گروه بی ام و ، یکی از تولید کنندگان ، پیشروی اتومبیل و موتور سیکلت با نیروی کار بیش از صد هزار نفر در صد کشور جهان است .از زمان تاسیس این شرکت نوآوری جز عامل موفقیت بی ام و بوده، این شرکت با بیشترین بازدهی ممکن به دنبال توسعه ایده ای جدید و پیشرو برای مشتریان است و این شرکت دارای مرکز تحقیق و نوآوری به عنوان مغز فنی شرکت دارد .

یک دید نوآورانه در این شرکت توجه به خواسته مشتری ،و پرسیدن این سوال که چقدر زمان برای توسعه وسیله نقلیه نیاز است ؟ و برای پاسخ به این سوال فرایند تکامل محصول را ایجاد کردند .در این شرایط تصمیم گیری های میان رشته ای و میان بخشی از حمایت و پیگیری بهینه نو آوری ها از ایده اولیه تا اعمال نهایی انها در مفاهیم خودرویی اینده اطمینان حاصل می کنند .

مثال های از فناوری های نواورانه را بررسی می کنیم :

اینترنت

شروع ایننترنت با ایجاد روشی برای برقراری ارتباط بین کامپیوتر های مهندسان آغاز شد اما در چند سال به یک نواوری جهانی تبدیل شد .اینترنت روش ما در خرید ،سفر ، اموزش و برقراری ارتباط با دیگران و همچنین موقعیت اژانس های هواپیمایی و فروشندگان را نیز تغییر داده است .

انواع ربات ها

یکی از نمونه های این ربات ها ربات انسان نماست که یکی از انها نامش اسیمو است .این ربات قدم زن است و می تواند در یک ساعت 6 کیلومتر راه برود و دور بزند و بدود و مدل اولیه ان در سال 2005 ایجاد شد که در توکیو قادر به هدایت افراد به اتاق جلسات و آوردن قهوه برای مهمانان است.

ربات

درمانگاهی با هدف پیشگیری از بیماری ها

در ایالات متحده آمریکا، افراد همواره بعد از ابتلا به بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند. اما اگر بیماران و پزشکان به منظور پیشگیری از بیماری‌ها با یکدیگر همکاری کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این ایده مسبب خلق Forward به عنوان یک اختراع برتر سال شد. اینجا یک نوع جدید از کلینیک سلامتی است که شباهتی زیادی به یک باشگاه ورزشی دارد.

افراد با پرداختن تنها ماهیانه 149 دلار قادر می‌شوند به صورت نامحدود از خدماتی همچون غربالگری ژنتیکی، آزمایش خون، برنامه کاهش وزن، مراجعه مستمر به پزشک و بسیاری دیگر از خدمات بهره‌مند شوند.

این درمانگاه بیش از همه در تلاش است با تجویز داروها و ارائه الگوهای صحیح زندگی، از بروز بیماری در افراد پیشگیری کند. منتقدان این اختراع برتر عقیده دارند بیشتر آمریکایی‌ها قادر به پرداخت هزینه‌های درمانگاه نیستند، مخصوصا اینکه آن‌ها بیمه‌های درمانی را پوشش نمی‌دهند.

تسلا مدل 3 / خودرویی با توانایی سرعت بخشیدن به صنعت اتومبیل‌های الکتریکی

اتومبیل‌های الکتریکی اغلب دو مشکل اساسی دارند؛ قیمت این دسته از خودروها در مقایسه با اتومبیل‌های متداول بسیار بیشتر بوده و همچنین با یک مرتبه شارژ، تنها قادر به طی کردن مسافتی کوتاه هستند. اما تسلا با معرفی اتومبیل Model 3 تلاش کرد این دو مشکل را از بین ببرد.قیمت این محصول چیزی حدود 35 هزار دلار است و با یک مرتبه شارژ می‌تواند تا 200 مایل (320 کیلومتر) حرکت کند.

قیمت پایین و توانایی برای طی مسافتی طولانی بدون نیاز به شارژ مجدد، سبب شده درخواست‌ها برای خرید این خودرو شدیدا افزایش پیدا کند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.8 / 5. شمارش آرا: 6

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

innovation
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد