3
(1)

برند سازی

مثل بسیاری از روش های مدیریت، اصول برند وبرند سازی نیز توسعه یافته است. و مفهوم ذهنی در بازار از برند سازی به مرور متحول شده است. زمانی که یک محصول تولید می شود، برند تنها به عنوان یک علامت، یک نماد یا یک امضا نشان دهنده اصالت وحق مالکیت آن فرآورده بود، محسوب می شد.
کاتلر کارشناس معتبر کسب و کار می نویسد: «برند یک نام، یک عبارت ویک نماد وطرح ترکیبی از آنهاست که در نظر دارد کالاها و خدمات گروهی از تولید کنندگان را از کالاها وخدمات دیگران در بازار متمایز و مشخص میکند.»
برند معرف ومشخص کننده محصولات است. و برند محصول را به مشتریان وبازار معرفی مینماید و می شناساند وتعیین کننده شرکت تولید کننده است. برای مثال یخچال وفریز “امرسان”برند ایرانی است که دسته ای از محصولات را با برند امرسان تولید و به بازار عرضه می کند ونامش معرف کارخانه تولیدی است.برندسازی در بازاریابی و فروش محصولات تاثیر مهمی دارد .ونشان دهنده کیفیت کالا وشرکت تولید کننده است.

انواع برند

برند محصولاتی

برای نمونه، کالاهای بسته بندی شده، این برندها همان برندهایی هستند که اغلب افراد، وقتی به کلمه برند فکر میکنند، به یاد می آورند. برند اتومبیل مثل مرسدس بنز یا شکلات مارس از جمله برندهای معروف جهانی شده هستند که برند محصولاتی هستند.

برند خدماتی

با توجه به نوع خدماتی که ارائه می دهند برند دارند واز نوع کالا ومادی نیستند.
مثلا شرکت هواپیمایی ایران ایر، یک برند خدماتی است. خدمات مالی وبانکداری ها نیز از برندهای خدماتی هستند.

برندهای سازمانی

برای مثال، برندهای شرکت های بزرگ، اداره های خیریه برندهای سازمانی هستند ویعنی نام یک سازمان برند محسوب می شود. برای مثال مایکروسافت وسونی برندهایی هستند که سازمانی محسوب می شوند.

برندهای رویدادی

برای مثال کنسرت ها، رقابت ها ومسابقات برند های ورزشی یا هنری هستند وبه عنوان برند های مستقل توسعه یافته اند.

برندهای جغرافیایی

برای نمونه کشورها وشهرها ومکان های گردشگری موجود در آن شهر یا کشور وبه طور کلی جهانگردی موجب برندسازی برای کشورها می شود.

ویژگی های مشترک برند سازی های موفق

روشی دیگر برای بررسی برندها، بررسی بعضی ویژگی های برند هاست. بهترین گونه از نشانه های تجاری چنین جهت گیری هایی را دارا هستند:
فراگیر
ذهنی و مادی
قادر به ایجاد دگرگونی در خود
جهان شمول بودن ان نماد

آگاهی دهنده

برندها اکنون به همه صنایع وکسب وکارها اختصاص یافته و بدون در نظر گرفتن حوزه ان برندها جزئی به حساب می آیند. امروزه دنیای برندسازی خرده فروشی ها را نیز شامل می شود.

ذهنی ومادی

یک محصول با نام برندش بهتر شناخته می شود وهمیشه کیفیت کالا با شناخته شدن ودر ذهن بودن وماندن، برند محصول یا خدمات ارتباط مستقیمی دارد. محصولات کوکاکولا جهانی شده ونام برندش در اکثر ذهن ها شناخته شده است.

جهان شمول

جهانی شدن یکی از استمدادهای مهم دنیاست واین مهم در دنیای برندها پر جلوه تر از هر جای دیگری است. برندهای جهانی راحتتر معرفی شده اند. برند می بایست درجذب سلیقه افراد در جهان نقشی داشته باشند و سعی کنند که از عهده مسولیت جهان شمولی بر بیایند.

تحول برندها

در این مبحث به توضیحی راجبه شکل گیری مفهوم برند می پردازیم:

1.معرفی مفهوم کلاسیک برند محصولاتی

2.جایگاه فعلی ما در روند توسعه سازی

برند یک عهد است و در پایان این مشتری است که باید به عهدهای خود وفا کند. در دوره ای قبل تر، زمانی که خرده فروشی های اینترنتی و اختراع ریز تراشه ها باشد یا حتی در دورانی قبل تر از فروشندگان کالاهای تقلبی در اواخر قرن نوزدهم میلادی، ریشه برندسازی ومفهوم آن گسترش یافته بود. فروشندگانی که به نسبت آنها می توان انها را بنیان گذاران بازاریابی برند نوین تلقی کرد.

فراهم کردن زمینه توسعه برند سازی در بازار

واژه برند ریشه اسکاندیناوی دارد. کشتی سازان وایکینگ علامتی را به عنوان برندشان بر کشتی های خود حک می کردند. این نوع برند سازی را شبیه چیزی که در حال حاضر به آن علامت تجاری می گوییم. این برند نمایانگر اعتبار وقدرت صاحب کشتی بود.
پیش از دوران قرون وسطی، وجهه بازرگان و رضایتمندی مشتریان نقشی شبیه نقش برندها انجام می داند. دقیقا مثل همین وظیفه برندهای امروزی که برای حصول اطمینان کیفیت محصول هستند.
تایید اهمیت یک بازرگان، نشان دهنده گسترشی مهم در تکامل و توسعه برندها بود.

عکس العمل منفی مردم در برابر برند

متاسفانه زمانی که بسیاری از مدیران برای بالابردن رتبه وگسترش شرکت ها، ورشکسته شده بودند چون با خریداری سهام های شرکت های بزرگ مقدار بدهی زیادی را برای خود اندوخته بودند. عکس العمل های منفی در برابر برند به وجود امد. برخی از مشتریان خود را از دست دادند ورشکستگی انها موجب دور شدن از صحنه رقابت شد وعاملی زیان بار برای توسعه شرکت ها وبرندسازی بود.

سیر تکاملی برند سازی

توسعه برند ها به عنوان نماد مالکیت، برای نمونه علامتی هایی که در گذشته بر روی کشتی های وایکینگ می زدند.
2. ملحق شدن برند با اعتبار تجارت هادر زمان واتیکان
3. به رسمیت شناختن برندهای منطقه ای ومحلی با سفر فروشندگان مختلف به آمریکا
4. ایجاد برندهای مجلل و تمایز برند، اقداماتی که توسط پی اسلون در جنرال موتور صورت گرفت.
5. شناختن برند به عنوان تضمینی برای کیفیت محصولفدر سالهای بعد از جنگ جهانی دوم
6. برندسازی الکترونیکی

برندسازی در اینترنت وبعد الکترونیکی برند،برند سازی در اینترنت چالش های جدیدی را برای بازاریابان اینترنتی به وجود می اورد.ناپیدایی برندهای آنلاین و اینترنتی در برخی از افراد را دچار شک و تردید نسبت به برند و خدمات می نماید.

ایجاد اعتماد در مشتریان اینترنتی

شفافیت معاملات و ابعاد مختلف شرکت های اینترنتی در بازار کسب وکار. و شواهد نشان می دهد که برند سازی در اینترنت کار مشکلی است و علتش یک سوال مطرح است: که چطور در اینترنت که از وجد وحقیقت چیزی مطمئن نیستیم، بتوانیم برند ها را در باور افراد و جهان عرضه کنیم. مثلا در مورد کالاهای مصرفی در فروشگاهها چیده شده اند ویا ان که به صورت حضوری خدمات را ارائه می دهند و همه چیز ملموس وعینی است اما در فضای اینترنت حقیقت قابل لمس نیست وباور پذیر نیست.. مثلا خریداری یک خودرو به صورت اینترنتی نسبتا ارزان تر از خریداری در نمایشگاه است.
اما سوال این است که چه تعداد از افراد حاضرند خودروی خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند، بدون اینکه نشستن در آن رانندگی را بیازمایند.
شرکت هایی که برای خود برندهای اینترنتی، را ایجاد می کنند اما با چالشی روبرو می شوند، یعنی عدم شفافیت جنبه های مختلف محصول و عدم اطمینان مشتری در خرید های اینترنتی اند.

اعتماد برند

«این اعتماد است که بر تجارت الکترونیک سلطه دارد، نه قیمت»
آنان متذکر شدند که بهترین تجارت های الکترونیکی، بدون وجود اعتماد و وفاداری مشتری، زوال خواهند یافت.»
«جذب مشتری در اینترنت به شدت هزینه بر است، مگر اینکه مشتریان همیشه وفادار بمانند وبرای سالیان سال خرید خود را از برند مرغوبی تکرار کنند.»
اعتماد کسب کردنی است. ایجاد شدنی نیست. برای اعتماد سازی نباید گفت که به من و محصولاتم اعتماد کنید. برندها باید محصولاتشان را درست معرفی کنند تا اعتماد بیشتری به خدمات و محصولات ایجاد شود.
در برند سازی و به ویژه در صنعت خدمات مالی که اعتبار و امنیت فوق العاده مهم هستند، اعتماد امری ضروری است.

ایجاد برندهای جهانی

تجربه جهانی شدن برندها را اولین بار در دوران بعد از جنگ جهانی مشاهده شد. یعنی مفهوم یک برند جهانی ارائه شد که صرفنظر از کشور تولید کننده، وجود وضعیت اقتصاد جهانی برای فروش محصولات وخدمات با اقدامات بازاریابی کافی است.
امروزه یک برند موفق هر جایی در هر کشوری باشد اولین سوالی که مطرح می شود آن است که آیا می شود آن را جهانی کرد؟
با چه سرعتی می توان آن را انجام داد؟ اگر برندتان را به سرعت به دنیا عرضه نکنید تردید نداشته باشید که رقبا به این کار اقدام می کنند. با تحقیق و توسعه و خرید جهانی موجب می شود تا شرکت ها به تغییرات بازار سریع تر واکنش دهد ودر سطح جهان برای رقابت با برندهای جهانی دیگر مطرح شوند. یک شرکت معروف جهانی مک دونالدز بود که فروش غذاهای حاضری را آغاز کردند. به فروش انواع ساندویچ پرداختند و معروف شدند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. شمارش آرا: 1

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برندسازی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد