0
(0)

بازاریابی ویروسی وایرال مارکتینگ

در فضای اینترنتی و حوزه کسب و کارهای اینترنتی استراتژی های مختلف برای اجرای بازاریابی وجود دارد. هر استراتژی در دیجیتال مارکتینگ می تواند نتایج متفاوتی و برای صاحب کسب و کار داشته باشد. بازاریابی ویروسی یا ویرال مارکتینگ را شاید تا به حال شنیده باشید.
در این مقاله راجبه ویرال مارکتینگ و اینکه یک کمپین ویروسی چطور کار می کند مطالبی مفید را ارائه خواهیم داد.

استراتژی بازاریابی ویروسی چیست ؟

هر گاه توسط انتشار پیام های متعدد که به سرعت از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود بتوانیم علاقه و معرفی و فروش بالقوه برند یا محصول را در بین افراد ایجاد کنید.
در بازاریابی ویرال کاربران خود در صورت داشتن علاقه به آن پیام آن را به اشتراک می گذارند. این استراتژی عموما در فضای شبکه های مجازی کاربرد دارد.
زیرا در شبکه های مجازی انتقال پیام راحت و با سرعت بیشتر انجام می شود.
نمونه پر کاربرد این استراتژی ویدیوهای کوتاه درباره تبلیغات در یوتیوب است،که خیلی سریع در کانال های فیسبوک ،توییتر و کانال های دیگر اشتراک گذاری می شود.
این روش را ایجاد کمپین تبلیغاتی می گویند و درست کردن این کمپین بازاریابی ویرال ساده است: یک کلیپ یا محتوای متنی را ایجاد کنید که از نظر کاربران شبکه های اجتماعی جذابیت داشته باشد و سپس آن را در فضای اینترنت پخش کنید و منتظر شوید تا افراد این محتوا رو به هم انتقال بدهند. در برخی موارد بازاریابی ویروسی به طور تصادفی است. مثلا یک مخاطب یک ویدیو را به دلخواه دانلود می کند و به خاطر جذاب بودنش در بین مخاطبان خودش اشتراک گذاری می کند و سریع پخش می شود.

کمپین های که انتقال پیام ویروسی در انها انجام می شود شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ،توییتر و یوتیوب می باشد. بعضی از کاربران این شبکه ها از طریق پروفایل با صدها هزار نفر ارتباط برقرار می کنند.
اگر یک نفر در پروفایلش یک پیام را اشتراک گذاری کند در کل افراد فالوورش به راحتی منتشر و آنها نیز با دیگر مخاطبانشان اشتراک می گذارند و بدین ترتیب به صورت پخش ویروسی این وییو پخش و منتقل می شود.

البته دو عامل در این تکثیر موثر  در بازاریابی ویروسی است :

1.جلب توجه

2.یک شبکه بزرگ را هدف بگذارید که سریع انتقال اطلاعات انجام شود.

معمولا بیشتر کاربران را می توانید از طریق احساسات کنترل نمایید تا سعی بیشتری در انتقال پیام داشته باشند، الان در دوران کرونا پیامی که درباره نکات بهداشتی و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باشد سریعتر از پیام های دیگر منتشر می شود زیرا در این روزها همه توجه مردم بر روی این موضوع نگران کننده است.
یک محتوای ویروسی باید به نحوی باشد که مخاطبان را تشویق نماید که آن را با سایر دوستان و همکاران به اشتراک بگذارند. باید بدانید که فرمت محتوا تاثیری در انتشار ویروسی آن ندارد فقط در میان مخاطبان محبوبیت داشته باشد.

البته نیازی نیست که ویدیو طولانی باشد در حد یک ویدیوی یک دقیقه ای نیز کافی است که نظر مخاطبان جلب شود و آن را منتشر کنند و حتی یک پست صوتی نیز به تنهایی می تواند کارایی لازم برای انتقال ویروسی داشته باشد.
در زمینه استفاده از این استراتژی بازاریابی بهتر است کمی دانش روان شناسی افراد را نیز بدانید تا مهارت تولید محتوایی را داشته باشید که بر طیف گسترده ای از افراد با دیدگاههای متفاوت اثر بگذارید و ویروسی منتقل شود.

ایراد یا فایده روش بازاریابی ویروسی چیست ؟

این استراتژی برای انتشار تبلیغات یا پیام مورد نظرتان می تواند ایرادهایی را داشته باشد.زمانی که پیامی را تهیه می کنید و یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی می کنید ممکن است افراد و کاربران نخواهند پیام را به اشترک گذارند و خیلی راحت کمپین شما با شکست مواجه می شود.
البته دلایل مختلفی بر در انتشار پیام موثر هستند. شاید شما ویدویی نامناسبی طراحی کرده اید و مخاطب تفسیر اشتباهی از پیام داشته باشد. ممکن است محتوا با فرهنگ مخاطبان هماهنگ نباشد و یا انتشار محتوا در زمان نامناسب انجام گیرد. در هر حال این روش بازاریابی اهمیت دارد زیرا اگر همه کارها درست انجام بشود و پیام ها ویروسی منتشر شوند تاثیر فوق العاده ای در فروش و شهرت برند شما دارد.

از مزیت های بازاریابی ویروسی، هزینه بسیار کم است.

همیشه تبلیغات در صورتی سودمند خواهند بود که بودجه کمی را صرف آن کنیم و بازدهی بیشتری برای ما داشته باشد.
بازاریابی ویروسی هزینه های تبلیغات را بسیار پایین آورده و بخش زیادی از فرایند تبلیغ بر عهده خود کاربران است.
بنابراین نیازی به هزینه های بالا نیست تا پیام به گوش مشتریان و مصرف کنندگان برسد؛ بلکه این خود مخاطب و مشتری شماست که تبلیغات را تکثیر می کند.

در مقایسه با روش هایی مانند تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات در بیلبوردهای شهری این روش کم هزینه و سودمند تر است و سریعتر در معرض دید عموم قرار می گیرد؛ اثر گذاری بالایی نیز دارد زیرا در اثر انتخاب و علاقه مخاطبان اشتراک گذاری می شود.
بازاریابی ویروسی نوعی بازاریابی درونگراست. البته با انتخاب روشهای بازاریابی دیجیتال در کنار پایین بودن هزینه تبلیغات و سود بیشتر مدت زمان بیشتری در ذهن مخاطبان می توانید بمانید.

یکی دیگر از مزایای بازاریابی ویروسی نسبت به روش های بازاریابی سنتی این است که در فضای خاص یا در زمان مشخصی انجام نمی شود و محدودیت ندارد. هر تبلیغاتی در کمپین های تبلیغی ویرال بدون هزینه و در هر زمانی از شبانه روز با سرعت انجام می شود.
چون در این تبلیغات بر اساس مفید بودن محتوا برای مخاطبان اشتراک گذاری انجام می شود پس مطمئن باشید که جامعه بزرگتری از مشتریان را کسب خواهید کرد.

سخن آخر

در اکثر موارد تبلیغات هدف بالابردن آگاهی مردم نسبت به محصولات است. بنابراین تبلیغات ویروسی می تواند در مدت زمان کوتاه و با سرعت زیاد برای افزایش آگاهی مردم از برند و محصولات خاص می باشد. در ضمن هزینه این روش معمولا صفر می باشد واما نتایج به مراتب بالایی برای ارتباط گیری مشتریان وجود دارد.

مقاله دیجیتال مارکتینگ را نیز مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازاریابی ویروسی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد