3
(3)

حس اعتماد به نفس

همه از عبارت اعتماد به نفس استفاده می‌کنیم و از بالا یا پایین بودن آن حرف می‌زنیم اما تعریفش چیست؟
اعتماد به نفس یا خود باوری افراد را از نظر مهارت در انجام کارها تعریف و مشخص می‌کند به عبارتی دیگر  self-confidence یعنی از ارزش‌ها و مهارت‌هایتان در زمینه‌های گوناگون آگاه باشید و قادر باشید این توانمندی‌هایتان را به دیگران نشان دهید. داشتن اعتماد به نفس روشی برای افزایش حس خوب است ،که موجب

بهبود فردی می شود و نه افزایش جذابیت فیزیکی. داشتن اعتماد به نفس موجب افزایش آرامش در محل کار و زندگی است.

داشتن اعتماد به نفس زیاد موجب پیروزی می‌گردد. هر اندازه میزان این باور درونی  بالاتر باشد موفقیت بیشتری در محل کار خود کسب می‌کنید.این امر  یعنی مهارت کافی و باور کافی در انجام امور است و  اینکه بتوانیم انجام کارها را با کیفیت مطلوب دنبال کنیم.

عموماً افراد مهارت‌های کافی برای انجام کارها را دارند اما به دلیل ترس از قضاوت دیگران در بیرون، تصور خوبی از توانمندی‌های خودشان ندارند و معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند. تصویر ذهنی ما از توانمندی‌هایمان همان اعتماد به نفس است.

چرا اعتماد به نفس داشته باشیم؟

اهمیت اعتماد به نفس در جایی است که می‌بینیم افراد موفق با ما تفاوت خاصی در مهارت ندارند و آن‌ها توانسته‌اند با اتکا به قدرت اعتماد به نفس باور خودشان را افزایش دهند و به پیروزی برسند و با نیروی خودباوری توانسته‌اند کار های خارق العاده و ارزشمندی را انجام دهند که اگر اعتماد به نفسشان پایین بود هرگز موفق به انجام آن‌ها نمی‌شدند.

خیلی افراد ممکن است بیشتر از افراد موفق کار انچام دهند اما آن بازدهی که موفق‌ها دارند را این افراد ندارند. این دسته از افراد می‌ترسند اگر راه موفقیت را شروع کنند توانایی ادامه آن را نداشته باشند همین موجب می‌شود تا اصلاً کارهای بزرگ را شروع نکند به عبارتی شهامت شروع راه موفقیت‌های بزرگ را ندارند.

اعتماد به نفس از افراد یک شخصیت محکم می‌سازد ما را فرد قوی می‌کند که می تواند به همه خواسته‌هایش در زندگی برسد. اعتماد به نفس یعنی من می‌توانم از عهده این کار بر آیم و توانایی لازم را دارم. برای داشتن زندگی بهتر و موفقیت‌های بزرگ همه یک مورد را باید ارزشمند بدانیم و آن اعتماد به نفس است که در کنارش باید هدف بزرگ را انتخاب کرده و با تلاش و اطمینان به خودمان به اهدافمان دست یابیم.

غلبه بر ترس ها

نکته دیگری که باعث پر رنگ شدن اعتماد به نفس می‌شود غلبه بر ترس هاست افراد موفق توانسته اند بر ترس هایشان غلبه کنند. نلسون ماندلا می‌گوید: شجاعت به معنی نبود ترس نیست بلکه غلبه بر آن است و شجاع هم کسی نیست که نترسد بلکه کسی است که بر ترس هایش غلبه کند.

ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که اصلاً هیچ ترسی نداشته باشیم اما قدرت مهار این ترس ها را باید بلد باشیم. و این در صورتی است که به اهمیت اعتماد به نفس و خود باوری پی ببریم. اگر بترسیم در واقع شکست را قبول کرده‌ایم و دوری از ترس موجب گام برداشتن در پیروزی است اگر به توانمندی‌هایمان اطمینان کافی را نداشته باشیم با تلاش می‌توانیم به پیروزی برسیم.

چگونه اعتماد به نفس خود را اندازه بگیریم؟

برای آشنایی با میزان اعتماد به نفس خودتان این نکات را در نظر بگیرید:
چقدر برای خودتان ارزش قائل اید؟
چقدر مهارت‌های خود را می‌شناسید؟
در چه مکان‌هایی و در کنار چه کسانی بیشتر احساس آرامش و اطمینان به نفس دارید؟

را ه کارهایی برای افزایش قدرت اعتماد به نفس:

تجربه کردن را پیش بگیرید

در موفقیت نقش مهم و اساسی را تجربه کردن امور و کارها و اهداف مختلف دارد. گاهی افراد به دلیل کمبود اعتماد به نفس دست به اقدام نمی‌زنند و مانع تجربه برای خود هستند. در حالی که موفقیت در اقدام به تجربه اهداف گوناگون و پیشروی کردن در آینده است. باید شکست را بپذیریم و از تجربه آن ناراحت نشویم. گاهی لاز م است از حاشیه امن خود خارج شوید و ریسک را تجربه کنید

مهارت‌های نامطلوب خود را بهبود بدهید

گاهی اوقات تغییر نگرش کافی نیست. موفقیت در پیروی ازخودباوری است که منجر به بروز بهبود مهارت‌های ما شود. اگر گیتار می‌زنید اما از مهارت خود رضایت ندارید. مهارتتان را بالا ببرید تا اعتماد به نفس بهتری داشته باشید یا مثلاً در مورد موضوعات مختلف اطلاعات کامل ندارید که بتوانید بحث کنید، پس مطالعه را افزایش دهید و با تمرین و ممارست در افزایش مهارتتان خودباوری بالا می‌رود.

جسورانه و جذاب صحبت کنید

سخنران خوب با اعتماد به نفس و لحن جذاب و پر قدرت صحبت می‌کند. یک لحن جسورانه و مؤدبانه برای صحبت کردن خودتان داشته باشید. یاد بگیرید تأثیر گذار صحبت کنید.

آماده باشید و با برنامه عمل کنید

برنامه ریزی مانع عملکرد ضعیف می‌شود. از قبل امادگی داشتن برای انجام کارها باعث می‌شود که کمتر شکست بخورید. هر چیزی که در مسیر موفقیت به شما کمک می‌کنید را یاد بگیرید. اهدافتان را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و با اعتماد به نفس به انجام برنامه‌تان بپردازید تا به اهدافتان برسید و مدیریت خوبی را نیز بلد باشید
کارهای لذتبخش را بیشتر انجام دهید

هر روز حداقل یک کار را انجام دهید که حس بهتری به دست اورید. و از آن لذت ببرید. فعالیت‌هایی مانند شعر گفتن و خواندن، نقاشی کشیدن و موسیقی از بهترین کارهایی هستند که می‌توانید تمرین کنید تا به خود باوری برسید و حس مثبت تان افزایش یابد.

تقویت اعتماد به نفس با الگو گیری از افراد موفق

اگر مهارت خاصی را دوست دارید که بیشتر کسب کنید.می‌توانید به دنبال افراد موفق در آن زمینه بروید و از آنهاالگو بگیرید و تقلید کنید تا مانند آنها شوید اگر نقاشی یک مهارت خاص مد نظر شماست اساتید بزرگ را بشناسید و از آنها تقلید کنید تا به نها مبدل شوید .

بپذیرید که فوق العاده هستید

با نوشتن جملات تاکیدی مثبت درباره هر چه که می‌خواهید به آن برسید باورهای مثبت را مرتب تکرار کنید و دائماً جملات تکیدی مانند من هر روز بهتر از روز قبل هستم یا من فوق العاده هستم را بنویسید تا به باور درونی شما تبدیل شود .نوشتن معمولاً راهی آسان و پر بازده برای ایجاد نکات مثبت است .

از افراد منفی و افکار منفی بپرهیزید .

در جمع آشنایان تنها با افراد شاد گفتگو کنید و اگر افرادی شما را ناراحت می‌کنند از آنها دور بمانید و از افکار نگران کننده همیشه پرهیز کنید زیرا شهامت شما را کم می‌کند .فکرهای مثبت و مهم داشته باشید .تصورات مثبت در ذهن مجسم کنید و در کل از محیط‌های ناراحت کننده دور باشید .

به دستاوردها فعلی در زندگی‌تان توجه کنید

به زندگی‌تان نگاه کنید و دستاوردهای عالی خود را فهرست کنید .مثلاً سخنرانی در جمع دوستان خود داشته‌اید .داستانی نوشته‌اید یا پروژه‌ای را داشته‌اید و عالی انجام داده‌اید در هر زمینه‌ای فعالیت مثبتی داشته اید را فهرست کنید و گاهی آن‌ها را مرور کنید تا حس خوبی به خود داشته باشید و در لیست تان قدم‌های بعدی برای رسیدن به اهداف بزرگتر را تعیین و شروع به اقدام کنید .و همیشه در حال یادگیری مهارت عالی باشید تا خودتان را به طور موفق ابراز کنید .

مقاله عشق ورزی به خود را حتما مطالعه نمایید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. شمارش آرا: 3

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

self-confidence
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد