0
(0)

تحلیل سایت‌ها و بررسی آمار بازدید کنندگان

تحلیل و بررسی سایت‌ها یکی از اقداماتی است که قبل از بهینه سازی سایت باید انجام دهیم. با بررسی آن می‌توانیم نقاط ضعف و قوت سایت را بفهمیم. اگر آنالیز سایت را انجام ندهیم احتمالش هست که جذب کاربران با کاهش روبرو شود. حتی افراد غیر متخصص رایانه نیز گاهی نیاز دارند وب سایت خود را تحلیل کنند. این افراد می‌توانند از برخی ابزارهای آنالیز و تحلیل سایت استفاده کنند.

با آنالیز سایت می‌توان به اهداف بازار یابی اینترنتی رسید. تحلیل آمار سایت از روش‌های مؤثر در سیاست گذاری‌های آینده و افزایش کارایی سایت است.
یک موضوع قابل توجه این است که بسیاری از مدیران سایت‌ها از آنالیز رفتاری بازدید کنندگانشان هیچ اطلاعی ندارند. نمی‌دانند که کاربران کدام قسمت سایت را مشاهده می‌کنند و کلیک می‌کنند و ترتیب بازدید صفحات سایت را نمی‌دانند. به راحتی می‌شود فیلم رفتار مخاطبان را بررسی کرد. کلاً تا قبل از خروج کاربر از سایت می‌توان فهمید که چه مواردی را مشاهده کرده و در چه بخش‌هایی بیشتر بود.

شرکت گوگل سرویس دقیق را دارد که نامش تحلیل گر گوگل است. دارندگان سایت با داشتن اکانت جی میل می‌توانند وارد این تحلیل گر شوند و از امکانات آن استفاده کنند.تحلیل سایت از روش های دیجیتال مارکتینگ هست.

مزایای تحلیل سایت از نظر فنی

پس از تحلیل سایت نکته مهم افزایش مخاطبان سایت است. اطلاعاتی راجبه اینکه بدانیم بیشتر به چه صفحاتی مراجعه می‌کنند در افزایش مخاطبان کمک می‌کند. این مزایا عبارت است از:
شناسایی صفحاتی که دچار مشکل شده‌اند
توجه به الگوریتم‌های موتورهای جستجو و انجام آنها
تعیین چگونگی و کیفیت عمل استراتژی تبلیغات آنلاین
به دست آوردن اطلاعاتی راجبه نیازهای بازدید کنندگان
در علم تحلیل رفتار بازدید کنندگان وب سایت مهم‌ترین عوامل در تحلیل عبارتند از:

1. جذاب‌ترین قسمت‌های صفحه:

اگر بدانید زمانی که کاربران به صفحه شما می‌آیند کدام قسمت‌ها را بیشتر مشاهده کرده و کجاها بیشتر کلیک کرده‌اند. مثلاً مدیر سایت انتظار دارد که تبلیغات سایتش بیشتر مشاهده شود در حای که نشان داده شده که بازدید زیادی از آن تبلیغ نشده پس باید تغییراتی را اعمال تا به هدف بازدید بیشتر تبلیغات برسیم. پس اولین هدف فهمیدن قسمت‌های جذاب سایت است.

2. حرکت در صفحات پارامتری در تحلیل سایت

اگر شما تبلیغ نویسی انجام داده‌اید و صفحات معرفی محصول ایجاد کرده‌اید. حالا می‌خواهید بدانید که مخاطب چه رفتاری دارد بیشتر روی کدام تبلیغات می‌رود و ماوس را کجا بیشتر حرکت می‌دهد و دقیقاً چه بخش‌هایی را بیشتر در آن زمان می‌گذارد و نگاه می‌کند.
در واقع با علایق مخاطبان در وب سایت خود بهتر آشنا می‌شویم.

ارزش واقعی کلمات کلیدی سایت نیز زمانی مشخص می‌شود که رفتار کاربران وارد شده به سایت را بعد از طریق آن را بررسی کنیم عبارتی که روزانه 4 بازدید کننده بیاورد در قیاس با عبارتی که بیش از ده بازدید کننده در روز برایتان بیاورد ارزش بیشتری دارد.
با تحلیل رفتاری سایت ضعف‌های آن را به راحتی بشناسید. هدف از سرویس تحلیل بهبود وضعیت سایت است و اگر با مفاهیم اولیه بازار یابی و سئو آشنایی کامل ندارید بهتر است ابتدا آن را یاد بگیرید.

مدیران سایت به بررسی آمار ترافیکی سایت هم می‌پردازند و در مورد منشأ افزایش ترافیک سایت مطلع می‌شوند. پس صفحات کم ترافیک را به راحتی شناسایی و این مشکل قبل رفع شدن است.
بررسی و تحلیل رفتار سایت در کل زمینه‌های: میزان ترافیک سایت، سرعت بارگذاری صفحات، لینک‌ها، بررسی امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، آمار تعداد بازدید کنندگان صورت می‌گیرد.

روش‌های تحلیل سایت

سرعت بارگذاری صفحات: برای موتورهای جستجو سرعت بارگذاری مهم است اگر سرعت پایینی داشته باشید، رتبه خوبی را در جستجو نخواهید داشت.

 نقش کلمات کلیدی در تحلیل سایت

وضعیت کلمات کلیدی را در نظر بگیرید. از کلمات غیرتکراری استفاده کنید و کلماتی به کار برید که رقابت زیادی برای جستجوی آن‌ها نباشد و باید کلمات کلیدی به صفحات داخلی مرتبط با آن واژه لینک داده شود.

لینک‌های خارجی:

اگر لینک‌هایی به سایت داده شده است که موجب کاهش رتبه سایت شده‌اند را شناسایی وحذف کنید و لینک‌های سایت‌های معتبر را فقط قرار دهید.

ریسپانسیو

وب سایت را با موبایل وتبلت تست کنید تا مطمئن شوید نمایش آن بدون اشکال است. در حال حاضر نحوه نمایش سایت در موبایل اهمیتش از دسکتاپ بیشتر شده. برخی از ابزارهای تست ریسپانسیو سایت شامل:
Xrespond و Responsinator و Google mobile test و AM I Responsive

کدنویسی

با ابزارهای آنلاین کد نویسی را چک کنید تا مشکلی نداشته باشد.

مقایسه با سایت‌ها و تحلیل سایت شخصی

برای بهبود سایت عملکرد رقبا را با سایت خود مقایسه کنید تا آنها را در کار خود ایجاد کنید.

نصب آمار گیر مناسب

یک آمارگیر پیشرفته با امکانات قوی بر روی سایت نیاز دارید. امار گیر گوگل آنالیتیکس یک ابزار حرفه‌ای و قدرتمند است. که اکنون برای ایران در دسترس نیست و اگر آی پی غیر ایرانی استفاده کنیم می‌توان ازش استفاده کرد. آمار گیر وب سیما با نام آمار سیما با امکاناتی بهتر از گوگل آنالیتیکس و محیط فارسی برای سایت‌های ایرانی موجود است.

 

پارامترهای با اهمیت در آمار بازدید

کلمات کلیدی مهم همان‌هایی هستند که سایت شما را به کاربران اصلی معرفی می‌کنند. شاید کسب جستجوی اول گوگل برای کلمه بازی آنلاین روزانه 300 بازدید کننده وارد سایت شما کند اما محتوای سایت راجبه مثلاً عکاسی باشد مخاطبان از سایت خارج شده.

مدت زمان حضور بازدید کننده در سایت

اگر مدت زمان حضور مخاطبان در سایت کمتر از یک دقیقه باشد مخاطب مهمی نیست. باید عواملی را در امکانات سایت اضافه کنید تا بیشتر در سایت شما وقت بگذرانند و او را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. قرار دادن لینک خبرنامه برای عضو شدن کاربران در سایت اهمیت دارد.
اگر آمار نشان می‌دهد که از سایت سریع خارج شده‌اند از لحاظ محتوایی برای مخاطبان کاربرد نداشته و این به مرور بر رتبه سایت تأثیر منفی را دارد.

ابزارهای قدرتمند آنالیز سایت

1.    Google analytics

گوگل آنالیتکیس یک سرویس رایگان تحلیل کننده است. که آمار و تحلیل‌های لازم را برای بهینه سازی در اختیار مدیران قرار می‌دهد. ویژگی‌های این ابزار عبارتند از:
ابزار تجسم داده مانند نمودارهای پویا که تغییرات را در طول زمان ارائه می‌دهد.
گزارش‌های سفارشی
اشتراک گذاری ارتباطات بر مبنای ایمیل

2.Alexa

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت و منبع اطلاعاتی الکسا کار برانی هستند که از فایرفاکس و گوگل کروم و اکسپلور استفاده می‌کنند. معمولاً در الکسا امکان رتبه دهی سایت توسط کاربر هست. الکسا اطلاعات دقیقی از آنالیز سایت نمی‌دهد.

3.Quantcast

این ابزار اطلاعات ترافیک را به راحتی در اختیار صاحب سایت قرار می‌دهد. به عبارتی ابزاری است برای دادن اطلاعاتی راجب موقعیت جغرافیایی بازدید کنندگان و مشخصه‌های هویتی آنان. مورد استفاده بیشتر برای تبلیغ کنندگان و فروشندگان اینترنتی هست زیرا افراد مشتری را از نظر موقعیت و رفتار و خرید وترجیحات آن‌ها بررسی می‌کند.

4.SemRush Rank

این نوعی ابزار که رتبه بندی کلمات کلیدی را بررسی می‌کند و به وب مسترها برای رتبه بندی کلمات کلیدی ماهانه کمک می‌کند. و زمانی اطلاعات دقیق را به مدیران سایت می‌دهد که سایت آنها بهینه سازی شده باشد و کلمات کلیدی مربوط به سایتشان انتخاب شده باشد.

5.Ahref

این ابزار مهم برای چک کردن بک لینک‌های وب سایت است. اگر گزارش‌های دقیقی از رقبا می‌خواهید از این ابزار کمک بگیرید. رتبه دامنه بک لینک‌ها را نیز بررسی می‌کند و تعداد صفحاتی که دارای لینک هستند را نیز تحلیل و امارش رو ارائه می‌دهد.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تحلیل سایت
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد