0
(0)

انگیزه

انگیزه عامل پیشرفت درونی به سوی یک هدف وبرطرف کردن نیازهای زندگی و  موجب بهبود فردی است.موجب تصمیم گرفتن وبرنامه ریزی و رسیدن به هدف می شود تا انگیزه نداشته باشیم پیشرفتی در زندگی نخواهیم داشت.انگیزه در محیط کاری موجب می شود تا برای افزایش تولید وبه وجودآوردن محیط کاری خوب افراد تلاش کنند .انگیزه هایی محرک رفتار هستند که قدرتمند باشند .نیازهای درونی موجب قدرتمندی انگیزه ها وتلاش برای اقدام کردن می شود .توقع دسترسی هم بر شدت یک انگیزه یا نیاز تاثیر می گذارد .نیاز محرکی مهم برای انجام فعالیت های ماست وهر نیازی که برآورده شود دیگر انگیزه دهنده نیست .
در محیط کاری رضایت شغلی یک انگیزه برای بهتر کارکردن است وهمینطور درآمد بالا داشتن محرک کافی برای تلاش وپیشرفت در زمینه شغلی است.

انگیزه یا درونی است یا بیرونی

انگیزه همیشه یک نیاز دورنی نیست مثلا کسب پاداش های بزرگ مالی می تواند، محرک بیرونی برای به دست اوردن ان پاداش وموفقیت باشد .انگیزه های درونی عامل به دست آوردن علایق ولذت هاست .

فهم انگیزه موجب می شود :
1.به افراد راهنمایی کند تا اقدامات مثبت ودرست را انجام دهند.
2.موجب خلاقیت وابتکار عمل در پیشبرد اهداف می شود .
3.روابط بین فردی را محکم تر وبا ثبات می نماید .
4.کمک می کند تا کنترل بهتری از اطراف وزندگی شخصی وشغلی خود داشته باشید .
5.یادگیری و میزان کارآیی فرد را بهتر می نماید .

به طور کلی نیازهای اساسی در انسان هست

این را تمایلات درونی می دانند تا به سمت اهداف مشخصی حرکت کنند.

1.استقلال وآرمان گرایی وتحقق اهداف
2.دوست داشتن ونیاز به ارتباطات بین فردی
3.جایگاه اجتماعی وپیشرفت در اجتماع
4.آرامش داشتن ونیاز به برقراری امنیت در تمام زندگی
5.نیاز به یادگیری وداشتن کنجکاوی در مورد حرفه های مختلف و داشتن شغل
6.نیاز به خانواده داشتن و فرزند پروری
7.حس رقابت و نیاز داشتن به موفقیت وپیروزی

فقدان انگیزش باعث از بین رفتن روحیه لازم برای زندگی واز بین رفتن اراده برای کسب موقعیت های لازم وضروری زندگی می شود .گاهی افراد به دلایل افسردگی ویا تنبل بودن انگیزه کافی برای زندگی روزمره به شکل شاد ودرست را ندارند واز پیشرفت عقب می مانند .فقدان انگیزه در برخی افراد به دلایل بالینی وروانشناختی اتفاق می افتد .اگر کسی انگیزه زندگی را از دست بدهد بهتر است به مشاوره مراجعه کند .

مهارت داشتن مهم تر است یا انگیزه داشتن

هر کسی که انگیزه زیادی برای داشتن موفقیتی را داشته باشد قطعا انرژی بیشتری برای کسب موفقیت یا موقعیت خاص می کند .گاهی افراد مهارت را دارند اما برای اهداف تلاشی نمی کنند تا موفقیت را کسب واز آن بهره ببرند .اکثرا میل افراد است که علاوه بر داشتن مهارت در دستیابی به هدف لازم است .اگر میل رسیدن به خواسته بزرگی را داشته باشیم باید اقدام های کوچک را انجام دهیم تا به اهداف برسیم .
انگیزه صرف خواندن مطالب انگیزشی وموفقیت به دست نمی آید.انگیزه پافشاری در رویای با موانع برای رفع انها را ایجاد می کند .میزان انرژی وشدت عمل است.

بعضی پرسش های مهم هستند که انگیزش را بررسی می کنند وعبارتند از :

1.چرا این هدف را انتخاب کردم وهدف های دیگر از اولویت خارج شدند ؟
2.چرا این رفتار مشخص را شروع کردم وچرا آن رفتار را دیگر ادامه ندادم؟
3.چرا کار جدیدی را که سال هاست بهش فکر کرده اید و دوست دارید هنوز شروع نکرده اید ؟
4.چرا این لباس را خریدید یا چرا لباس بهتر یا رنگ دیگری را انتخاب نکرده اید ؟
5.چه چیزی موجب شده که ادامه تحصیل ندهید ؟

برای بررسی اعتراضات که ممکن است در یک کارخانه اتفاق بیفتد مدیر باید علل انگیزشی را بررسی کند تا راه حل را بفهمد ودر اینجا چند پرسش مهم را باید پاسخ دهد تا از منبع انگیزشی اعتراضات اطلاع یابد :
1.چرا رفتارهای اعتراضی شروع شد؟
2.چرا به جای اعتراض ، اعتصاب را کارکنان انتخاب کرده اند ؟
3.علت درخواست تغییر مدیر عامل چیست؟

به طور کلی انگیزه برای هر کاری از یک خواسته شکل می گیرد وتا زمانی که خواسته ها محقق نشوند آن رفتارهای مشخص ادامه می یابد .

انگیزه سه بخش اصلی دارد :

1.اقدام 2.پشتکار3.توان

اقدام کردن :

برای شروع یک هدف تصمیم بگیرید .و در راه هدف به اقدام بپردازید .

پشتکار:

با حضور موانع در مسیر اهداف پافشاری لازم تا تحقق هدف هایتان را داشته باشید .با صرف وقت وانرژی ومنابع لازم می توان اهداف را پیگیری کرد .

توان:

میزان انرژی وتمرکزی است که فرد برای رسیدن به اهداف خود اختصاص می دهد.دو فرد را در نظر بگیرید که دانشجو هستند .یکی بدون هیچ تلاشی به تحصیل خودش ادامه می هد ودر حالی که دیگری با برنامه ریزی برای بحث وگفتگو وشرکت از فرصت های پژوهشی مهم ادامه می دهد.

یکی از دلایل اقدام به یادگیری همیشه انگیزه افراد است .

که با تقویت مثبت یا منفی موجب دستیابی به پاداش می شویم .

چرا این کودک برای اسباب بازی فریاد می زند ؟ چون این کودک قبلا با داد زدن به خواسته اش رسید پس اکنون انگیزه برای این کار منفی را دارد زیرا پاداشی را دریافت می کند .

2.چرا انگیزه کتاب خواندن ندارم ؟چون دفعه قبل که این کار را کردم کارآیی برایم نداشت و از اتمامش منصرف شدم یا تمایل  من را مطالب کتاب قبلی برای خواندن از بین برد .در ازای خواندن کتاب جایزه ای دریافت نکردم وبه سودی نرسیدم .

3.در مدارس نمره خوب یا بد عامل انگیزشی بچه ها برای تغییر شیوه های درس خواندن هستند .در واقع نمره بد یک نتیجه است که دانش آموز دوسنت ندارد پس تلاش می کند تا نمره خوب بگیرد .وپاداش دریافت کند .

انسان ها خود را می شناسند وخود را می فهمند وبرای خود هویت و ارزش قایل هستند.هویتی که در طول زمان شکل می گیرد وبه تدریج توسعه می یابد .هنر ما در انگیزش این است که انگیزه های درونی خویش را بهبود دهیم وانگیزاننده های درونی،قدرتمند تر وپایدارتر هستند وبه رشد ما کمک می کنند .

یکی از عوامل انگیزشی هویت است.

هویت به سه شکل می تواند مورد بررسی باشد هویت دیروز افراد و هویت امروز و هویت اینده افراد .بخش مهمی از رنج ها و لذت هایی که در زندگی تجربه می کنیم به هویتی که برای خود ساخته ایم مربوط می شود .هویت ما یعنی مبنای ایجاد ارزش ها و انگیزه های درونی برای کسب الگوهای هویتی مهم مثلا اگر من شخص صبوری هستم یا اگر دوستدار حیوانات هستم و یا دزد نیستم و یا مدیر شرکت هستم. این ها مواردی هستند که انگیزه های درونی من بودند وهویت فعلی مرا تشکیل داده اند مثلا اگر من بخواهم شخصی صبور وقانع باشم انگیزه لازم برای بالا بردن صبر را پیدا می کنم از درون خواسته ام که صبور باشم و تلاشم را می کنم تا به این ویژگی هویتی برسم .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انگیزه
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد