0
(0)

تعریف مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن یا مراقبه به معنی تمرکز کردن ذهنی است.تمرکز روی یک موضوع دلخواه می تواند باشد .مثلا متمرکز شدن بر روی دعا،آگاهی از خویشتن،بر روی یک صدا و نحوه نفس کشیدن یا موسیقی دلخواه آرام بخش وشعله یک شمع و مواردی که به ما آرامش می دهد .مدیتیشن از روش های لازم برای بهبود سلامت فردی و

کنترل استرس است که همان بهبود فردی را نتیجه می دهد.

ضرورت وهدف مدیتیشن

مدیتیشن در کنترل استرس مفید است وموجب آرامش روحی وافزایش تمرکز فکری می شود که سلامتی افراد را نتیجه می دهد .با مدیتیشن حس تعادل ورهایی از بیماریهای روحی حاصل می شود .

فواید مدیتیشن وتمرکز

1.ریلکس بودن وکمتر استرس داشتن
2.تمرکز فکر ورهایی از تشویش های ذهنی
3.افزایش حس مثبت درونی وبهبود روحیه زندگی
4.درمان بیماریهای جسمی وروحی واز بین بردن افسردگی
5.افزایش آگاهی در زمینه خودشناسی و پرورش قوای ذهنی

انواع مدیتیشن

1.مدیتیشن از راه تمرکز
2.مدیتیشن از راه تفکر
3.مدیتیشن ذهن آگاهی

در مدیتیشن از طریق تمرکز فکر خود را بر نفس کشیدن،تصویر خیالی یک صدا،کلمه یاعبارتی که به آرامی یا با صدای بلند تکرار می شود (مانترا)،یا بر حرکات مشخص مانند حرکت تای چی ،یوگا،چی کونگ متمرکز می کند .
درنحوه مدیتیشن فرد از تمامی توجه خود برای افزایش اگاهی استفاده می کند.تفکردر حالت آرامش وبه منظور افزایش آرامش ذهنی وتسلط بر اعصاب انجام می گیرد .روش های مختلف مدیتیشن آمیزه ای از فرهنگ های مختلف است ویک روشش به نام ( selen yeager)که یک متد پنج دقیقه ای است .در این متد باید آرام در حالی که ستون فقرات صاف وکشیده باشد بر روی زمین بنشینید وبه پایین نگاه کنید وآرام نفس بکشید وتمرکزتان را بر نفس کشیدن آرام قرار دهید ورها باشید وسعی کنید به چیزی جز دم وبازدم فکر نکنید .و مدت پینج دقیقه هر بار در این حالت قرار به گیرید .این تمرین وانجام حرکات ورزشی یوگا به همراه ان روزانه کنترل اعصاب را افزایش می دهد وشادمانی افزایش می یابد .

روش انجام مراقبه

برای پنج دقیقه یک جا بنشینید .این یک تمرین ساده برای مراقبه نمودن است .کافی است روزی پنج دقیقه در یک جا بنشینید وبر روی یک موسیقی آرام کننده مخصوص مدیتیشن تمرکز کنید .بعد از چند روز می توانید روزی یک دقیقه به این تمرین خود اضافه کنید.در سکوت هم می توان مراقبه کرد تا ذهن یک تمرکز برای از بین بردن افکار زیاد پیدا کند .مثلا می توانید دید خود را روی یک نقطه متمرکز کنید وبه چیز دیگری فکر نکنید.تمرین را می توانید تا روزی ده دقیقه افزایش دهید .بهتر است ابتدای روز قبل از شروع فعالیت هایتان مراقبه انجام دهید تا با حال بهتری به کارهایتان ادامه دهید .توجه داشته باشید روش خاص یا مکان خاصی نیاز ندارد .یک گوشه آرام وبی صدا را انتخاب ومدت کوتاهی تمرین کنید.
اگر در حین مراقبه فکر منفی یا افکار دیگری به ذهنتان رسید نگران نباشید زیرا این افکار به زودی کمتر می شوند .خیلی راحت می توانید به نفس هایتان تمرکز کنید وبر تعداد نفس هایتان در آن مدت کوتاه تمرکز کنید .این تمرینات به شما کمک می کند تا یاد بگیرید عملکرد افکار وذهن چطوری است وبا احساسات خود آشنا می شوید ومی توانید آنها را کنترل کنید .

به بدن خود توجه کنید

کار دیگری که پس از کسب مهارت تمرکز بر نفس کشیدن می توانید انجام دهید .تمرکز بر قسمتی از بدن است که ممکن است بیماری در آن ناحیه داشته باشید یا سالم باشد .زیرا تمرکز قدرتی را در بدن فعال می کند که درد و بیماری را تا حدی از جسم دور نگه می دارد .مثلا بر کف پاهیتان تمرکز کنید وببینید چه احساسی دارید وبه اهستگی به انگشت های پا فکر کنید وبه همین ترتیب بر بقیه اندامه ها تمرکز ومراقبه هایتان را انجام دهید .
می توانید تمرینات را در گروه انجام دهید تا نتیجه مفید تری بگیرید اما در هر حالت به طور مداوم تمرینات را پیگیری کنید تا نتایج فوق العاده آن را در خود وبهبود سلامتی تان ببینید .

مدیتیشن ذهن آگاهی

نوعی مدیتیشن است که به افراد کمک می کند تا هشیارانه و در لحظه زندگی کنند.به جای چرخش افکار در گذشته تمرکز بر زمان حال را پیدا کنید. به مرور زمان توانایی وآگاهی شما از محیط بیرون وهمینطور نیرهای درونی تان افزایش یافته وبه راحتی می توانید همه چیز را کنترل کنید ودر آرامش باشید .

فواید مدیتیشن بر بدن

شکوفایی خلاقیت ذهنی

تحقیقات نشان داده که تا بیست درصد مدیتیشن وافزایش تمرکز بر بروز خلاقیت وکارآیی ذهنی موثر است .زیرا افکار مزاحم کم می شود وقدرت ذهن افزایش می یابد .با کاهش استرس توانایی مغز بالاتر رفته وبه جای درگیری با افکار مزاحم ذهن به افکار مثبت وکارآمد روی می آورد وآگاهی درونی افزایش می یابد.

کاهش دردهای جسمی

انواع مدیتیشن وتمرکز ذهنی برای افزایش سلامتی مفید است .در اغلب موارد انجام این روش ها در مدت طولانی بهبود بیماری های جسمی را موجب می شود.چون با انتقال انرژی از طریق تمرکز می توانید بیماری ها را در بدن درمان ودردهای ناشی از آن را از بین ببرید زیرا اغلب بیماریها ریشه عصبی بودن دارند .

کاهش استرس

از علت های اصلی انجام مدیتیشن،در حالت طبیعی استرس ذهنی باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می شود .کورتیزول بیش از حد موجب افزایش اختلالات در خواب می شود .افسردگی را افزایش می دهد .فرد مضطرب دچار احساسات گیجی کننده یا احساس ترس وخشم می شود .همان احساساتی که در اثر دعوا کردن یا یک حادثه ناگواربرای افراد پیش می آید.با تمرین مراقبه، قدرت و استقامت بدن افزایش یافته و افسردگی و استرس را از بین می برد.

ایمنی بدن را افزایش می دهد

مراقبه از بیماری های آلزایمر وپیری زودرس مغز پیشگیری می کند این ها بیماریهایی هستند که با افزایش سن افراد را مبتلا می کنند اما انجام مدیتیشن سلول های خاکستری مغز را بیشتر میکند وارتباطات عصبی را داخل بدن بهبود می دهد واز بیماری های الزایمر جلوگیری می کند .

بیشتر احساس شادمانی می کنید

اگر حس سرخوشی وحال خوب دونده ها را تجربه کرده باشید به خوبی می فهمید که ترشح اندورفین در مغز چه احساس خوشحالی را در مغز ایجاد می کند .اندور فین مسئول حس شادمانی در بدن است .با تمرکز کردن وتمرین آن نیز می توانید ترشح اندور فین را بهبود دهید تا همیشه حس شادابی وسرحال بودن را تجربه کنید .

کاهش فشار خون

مدیتیشن می تواند سلامت جسمی را با کاهش فشار برقلب بهبود دهد.فشار خون بالا باعث می شود قلب برای پمپاژ خون کمتر کار کند .منجر به عملکرد ضعیف قلب می شود .انجام مراقبه قلب را بهبود می دهد واز حملات وسکته ای قلبی جلوگیری می کند .با کاهش فشار خون موجب درمان بیماری های قلبی ومغزی میشود .و در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند تا مصرف داروهایشان را کنار بگذارند .

بهتر می توانید تصمیم بگیرید

اگر فرد استرس زیادی داشته باشد در تصمیم گیری نیز دچار وسواس وهیجانات غیر قابل کنترل می شود .مثلا یک فرد مهندس است وجزییاتی از یک پروژه را فراموش کرده ودچار سردرگمی واضطراب می شود واین فرد در آن موقعیت دچار اختلال عملکردی ذهن می شود این عملکرد ذهنی همان مهارتی است که در کنترل ومدیریت زمان، برنامه ریزی وسازماندهی وبه خاطر سپاری به شما کمک می کند .با انجام مدیتیشن عملکرد اجرایی مغز بهبود یافته و هرگز دچار کم حواسی یا فراموشی مسایل نمی شویم ودر موقع فکر کردن وتصمیم گیری سریع تر وبه درستی عمل می کنیم.

تمرکز تان بالا می رود

با توجه به ارتباطات گسترده ای که در روز داریم واستفاده از اطلاعات رسانه های اجتماعی وبالا بودن میزان ارتباط ما با خبرها وافراد مختلف ممکن است تمرکزما بر روی موضوع مورد نظر مان گاهی کاهش یابد ودرگیری ذهنی زیاد داشته باشیم پس با انجام تمرینات تمرکز ومراقبه روزانه ده الی بیست دقیقه به بهبود تمرکز خود کمک کنید .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدیتیشن ومراقبه
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد