0
(0)

توسعه روابط اجتماعی

کیفیت روابط ما ارتباط خاصی با زندگی شخصی وروحیه افراد دارد .هر چقدر روابط شادتر ودرست تری با دیگران برقرار کنید در زندگی شخصی احساس بهتری دارید .میزان زیادی شادی درونی وحس رضایت از زندگی  و بهبود روابط فردی ، به کیفیت روابط عاطفی که با دیگران برقرار می کند،ارتباط دارد .
ما برای زندگی کردن وزنده بودن وشاد زیستن به دیگران نیاز داریم.افرادی که اجتماعی تر هستند در زندگی سلامتی بیشتری دارند وهیچ کس بدون داشتن ارتباطات نزدیک خانوادگی ودوستانه نمی تواند راحت زندگی کند. اهمیت ارتباطات در زندگی به وضوح قابل درک است

با دو دیدگاه نقش روابط اجتماعی بر سلامت افراد را بررسی می کنیم :

1.دیدگاه رفتاری:داشتن پیوندهای اجتماعی و شرکت در مراسم های اجتماعی مانند مراسم مذهبی یا شرکت کردن در میهمانی ها و مراسم فامیلی و دوستی زندگی را پیشرفت می دهد .

2.مکانیسم های روانی :برای مثال حرف زدن و ابراز علاقه به همدیگر یا توجه نمودن و ارتباط داشتن باهم برای احساسات روانی شکوفایی دارد و ما را شادتر و آرام تر در زندگی نگه می دارد .حس شادابی و انرژی و حوصله برای فعالیت های روزمره و اعتماد به نفس در اجتماع همه از طریق دوام روابط اجتماعی و عاطفی خوب حاصل می شود .

شکل دادن به روابط اهمیت ویژه ای دارد .گاهی افراد به دلایل ناتوانی در برخی روابط آنها را از دست می دهند و ممکن است با شکست مواجه شوند به این دلیل که توانایی ارتباط گیری طولانی مدت را ندارند یا این مهارت را به حد کافی بلد نیستند .با یادگیری راهکارهایی که در این مقاله بیان می کنیم به نحوه شکل دهی روابط و اهمیت آن در زندگی پی میبرید.

مهربان بودن از ویژگی هایی است که برروابط موثر است

برای داشتن روابط موثر در اجتماع طوری رفتار کنید که نشانه احترام و مهربانی و مراقبت از دیگران باشد .معمولا افراد شما را برای کارهایی که می توانید برای آنها انجام دهید می خواهند.پس تا جایی که ممکن است برای مهرابانی و مراقبت از اطرافیانتان تلاش کنید تا حدی که هم زندگی خودتان بهبود یابد و هم زندگی و آرامش اطرافیانتان.
مهربان باشید اما نگذارید از لطفتان سو استفاده کنند .زیرا ممکن است به زندگی خودتان آسیبی برسانند .

شنونده خوبی در ارتباطات باشید

مهمترین راهکاری که به دیگران نشان دهید می توانید با آنها ارتباط داشته باشید این است که به نظرات ،صحبت ها و مشکلات و چالش های روزمره آنها گوش کنید .در اولین برخوردها سعی کنید بیشتر شما شنونده طرف مقابلتان که همکار یا دوست و فامیل شماست باشید و اجازه دهید او بیشتر حرف بزند و درک روابط عاطفی را بالا ببرید و دلسوزانه درروابط گام بردارید.شاید افراد نیاز به شنیده شدن داشته باشند پس شما خوب گوش دهید .

 برای توسعه روابط اجتماعی ،دانش خود را در بیشتر موضوعات بالا ببرید

از بهترین راه های برقراری ارتباطات مثبت داشتن دانش مناسب است .برای زمینه هایی که به آنها علاقه دارید دانش خود را افزایش دهید.با دیگران که ارتباط برقرار می کنید اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید ومهارت راهنمایی برای دیگران را داشته باشید معمولا برای بقیه اهمیت دارد که با شخصی آشنا شوند که اطلاعاتش راجبه امور مختلف زیاد است .دانش یکی از دلایل ارتباط دیگران با شما می تواند باشد .

نحوه تعریف کردن از رویداد ها و نکات مثبت را بلد باشید

برای برقرای ارتباط وتوسعه روابط اجتماعی باید بلد باشید که نقاط قوت شخصیت یا ظاهر افراد را ببینید واز آنها تعریف وتمجید کنید تا حس محبت در بین شما وفرد دیگر به وجود آید این امر تاثیر به سزایی برای ابراز علاقه آشنایی و ارتباط همیشگی بین افراد دارد.این رفتار موجب تشویق کردن دیگر و ایجاد حس احترام وارزشمند بودن در آن ها می شود .

تعیین و رعایت حد و مرزها در روابط اجتماعی

در روابط شخصی حریم افراد را باید رعایت کرد و نوعی احترام به خصوصیات فرد مقابل محسوب می شود زیر گاهی برای روابط اجتماعی محدوده و دیدگاه در حد رابطه ها با هم فرق دارد .ما باید محدوده دیگران را بفهمیم و آن موارد را احترام گذاریم و حریم شخصی بقیه را رعایت کنیم .زیرا اگر بیش از حد به بعضی مسایل زندگی دیگران بخواهیم نزدیک شویم حرمت ها از بین می رود و رابطه تمام می شود .

گاهی در اجتماعات با بقیه همراه شوید

اگر در جمعی که نمی شناسید قرار دارید مثلا در یک مراسم اجتماعی یا مهمانی که شما تنها دعوت شده اید برای خود دوست پیدا کنید وهمراه جمع باشید .موضوعی را برای صحبت کردن با دیگران پیدا کنید و آنها را دوست خود کنید این روشی برای دوستیابی وبه دست آوردن معاشرت های بیشتر در اجتماع است .مثلا اگر در مسافرت هستید ودر اتوبوس کنار فرد غریبه ای نشسته اید با او هم کلام شوید تا مهارتهای برقراری ارتباط خود را بهبود دهید .

مودب باشید

حواستان به لحن حرف زدنتان و رعایت متانت کلام و آرام حرف زدن باشد .لبخند بزنید وصمیمانه همیشه رفتار کنید .از دادن پاسخ های یک کلمه ای وخیلی کوتاه در ارتباط با دیگران خصوصا افراد غریبه بپرهیزید .زیرا افراد را از شما دور می کند ونشانه بی اعتنایی به فرد مقابل است.گاهی ممکن است عجله دارید ونمی توانید به صحبت های فرد مقابل گوش کنید پس با آرامش از او عذرخواهی کنید وبه سراغ کارتان بروید تا مجبور نباشید با بی حوصلگی به ادامه ارتباط ادامه دهید .

شخصیت خودتان را جذاب کنید یا کاریزماتیک باشید

بعضی شخصیت ها آنقدر کاریزما دارند که دیگران ناخود آگاه با انها تمایل برقراری ارتباط دارند و ممعمولا جذاب هستند.افراد می توانند کاریزما را در خود ایجاد کنند و به شخصیت محبوب و دلپذیر برای دیگران تبدیل شوند .هر شخصی با افزایش محبت و کمک به دیگران و بخشش داشتن و مواردی که به بزرگ شدن روحیه افراد کمک می کند تبدیل به آدم کاریزما دار می شود .

همیشه آرامش داشته باشید در روابط اجتماعی

اگر فردی هستید که دچار کمبود اعتماد به نفس یا ضعف در برقراری ارتباط هستید و معمولا در رفتار و معاشرت با برخی اطرافیان دچار استرس روحی می شوید تا جایی که ممکن است فرد مقابل این استرس شما را بفهمد حتما بر روی اعتماد به نفس خود کار کنید .مثلا در محیط همکاران دچاراسترس می شوید بهتراست شیوه تمرکز گیری و آرامش داشتن را در خود تمرین کنید و بر استرس غلبه کنید .تا معاشرت هایتان شما را آزار ندهد و این موجب گسترش ارتباطات جمعی می شود.در محیط کاری روحیه همکاری و فعالیت تیمی را باید در خود پرورش دهیم .یکی از اصول مهم کار در سازمان ها و شرکت ها داشتن روحیه کار تیمی است.تا بتوان با سازمان همکاری کرد .در کارهای تیمی وظایف خودمان را باید دقیق بشناسیم وگرنه کار تیمی به خوبی پیشرفت نمی کند .

واکنش به موقع درارتباط

در محیط های دوستانه شوخ طبعی را رعایت کنید و مهارت واکنش درست را در مقابل دیگران بیاموزید و با دیگران به درستی رفتار کنید .در هر محیطی بلد باشید چطور صحبت کنید و هرگز بیش از حد جدی و رسمی نباشید تا افراد راحت ارتباط گیری کنند .

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

روابط اجتماعی
ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد